Společnost
15/11/2024 Petr Broulík

Ostrava pomáhá zachovat unikátní technické památky, budou součástí nového muzea

Foto: Lenka Barišová, MUSEum+

Nové MUSEum+, Industriální muzeum v Ostravě, má vzniknout v Dolní oblasti Vítkovic. Přestože ambiciózní projekt, který by měl pomoci zachránit srdce unikátního areálu Dolních Vítkovic, ještě nevítá své návštěvníky, už nyní na něj město Ostrava přispělo dvěma miliony.

Ty by měly pomoci zajistit transport významných technických památek z přelomu 19. a 20. století, které se stanou exponáty sbírkového fondu MUSEa+, Industriálního muzea v Ostravě. Jedná se o mimořádné kulturní památky, které odkazují na průmyslovou minulost města. Jde o trojici velkých strojů, nazývaných Parní divize, a tvoří je dva buchary a jeden lis.

Památky jsou dokladem významu a vyspělosti výroby, techniky a hospodářství Ostravy na přelomu 19. a 20. století v celoevropském kontextu. Vykazují vysokou dokumentační, vědeckou i historickou hodnotu. Stroje nyní čekají na svůj transport v kovárně-lisovně bývalé Heavy Machinery ve Vítkovicích. Stroje nelze přemístit jako sestavený celek, bude je zapotřebí demontovat, přepravit a uložit, musí se také očistit a konzervovat.

Vzácné stroje stály v halách, které se v současnosti demolují

„Tyto stroje a technologie stály v halách Vítkovic, které se dnes demolují a jsou soukromé. Památkový ústav označil tyto stroje jako technické movité památky, a aby se zachovaly, tak jsme museli zorganizovat jejich přesun z demolovaných budov. Aktuálně jsou uložené v jednom z objektů v Dolní oblasti Vítkovic, který nepatří městu. Na jejich převoz jsme přispěli dvěma miliony,“ řekl primátor města Ostravy Jan Dohnal.

Město výhledově předpokládá, že oba buchary a lis budou součástí nového MUSEa+, které chce v Dolních Vítkovicích realizovat stát. „Tento projekt získal podporu z Fondu pro spravedlivou transformaci, který zajišťuje úřad Moravskoslezského kraje. Projekt MUSEa+ je pro nás jako Ostravu velmi důležitý, protože by mohl zachránit celé srdce Dolních Vítkovic, což je komplex budov, do něhož patří i vysoké pece 4 a 6 a odlévací hala. To je ten komplex, který všichni návštěvníci obdivují a který se táhne za Gongem. Bez tohoto projektu by čekal tyto budovy zánik,“ vysvětlil Dohnal a dodal, že záchrana, přemístění a budoucí vystavení takto rozměrného, těžkého a technicky komplikovaného souboru památek je v Česku ojedinělá.

Stroje budou připomínat dobovou vyspělost průmyslové Ostravy

Které stroje tvoří trojici, nazývanou parní divize? Jsou to parní rohový buchar Märkische Maschinenanbauanstalt, vyrobený v roce 1898, parní buchar WULKAN z roku 1902 a parohydraulický lis Davy-Brothers z roku 1908.

Tyto tři stroje Ministerstvo kultury zapsalo už v roce 2005 mezi mimořádně hodnotné movité kulturní památky. Na jejich zachování se podílel vlastník strojů firma Skatlop, která převedla stroje do vlastnictví muzea. „Tyto stroje jsou nesmírně významné a dokáží po instalaci zachovat paměť místa, tedy Ostravy jako bývalého průmyslového centra. Budou stěžejními exponáty MUSEa+ a budou Ostravu reprezentovat svým architektonickým ztvárněním a pojetím v celoevropském měřítku,“ uvedla Naděžda Goryczková, ředitelka projektu MUSEum+. Pojetí nového muzea připravuje architekt Josef Pleskot.

Buchary kovaly rozžhavené železo několikatunovými berany

Oba buchary vítkovičtí dělníci využívali spíše ke kusové výrobě, oba zůstaly v autentickém stavu, bez pozdějších úprav a modernizací. Nejstarší z trojice, parní rohový buchar, byl vyroben v roce 1898 v německé firmě Märkische Maschinenbauanstalt. Jedná se o jeden z nejstarších bucharů, které byly ve Vítkovicích uvedeny do provozu, a do současné doby neprošel žádnou úpravou. Sloužil ve vítkovické kovárně a ke kování využíval jak kovací teplotu, tak kinetickou energii takzvaného beranu, rozhýbaného parním pohonem. Beran o váze pěti tun využíval gravitace a své hmotnosti, kterou posiloval tlak páry. Buchar byl v provozu takřka devadesát let, tedy až do roku 1986.

Přes osmdesát let sloužil také parní buchar Wulkan, vyrobený ve Vídni roku 1902 firmou Wulkan Wien. K vytváření výkovků využíval kinetickou energii pohybující se části, takzvaného beranu s horním kovadlem, který získal dopadovou rychlost vlivem gravitačního zrychlení a svou hmotností o váze šest tun, kterou posiloval vznikající tlak páry o tlaku 1,0 MPa na činnou plochu pístu. Stroj byl v provozu až do roku 1986.

Lis v roce 1908 urazil 1 900 kilometrů z anglického Sheffieldu

Trojici uzavírá parohydraulický lis Davy-Brothers, vyrobený roku 1908 v Sheffieldu v Anglii. Ten v roce 1908 urazil 1 900 kilometrů z anglického Sheffieldu do Vítkovic, aby sloužil při výrobě železničních kol a železničních obručí. Jedná se o parohydraulický lis s převodníkem, propojený vysokotlakým hydraulickým potrubím. Lis sloužil ke tváření zpracovávaného materiálu, tedy ocelového špalku rozřhaveného na kovací teplotu. Využíval statické síly beranu lisu, pohybujícího se malou rychlostí. Lis vyrobený v roce 1908 sloužil k výrobě kol a obručí na ve Vítkovicích až do roku 1986.

Ostrava se v současnosti snaží zachovávat historicky cenných památek a dochovat je pro další generace. Letos započala záchranu chátrající historické sýpky ve Svinově, jedné z nejstarších dochovaných staveb na území města. Objekty koupila a připravuje jejich rekonstrukce. Letos město také dokončilo více než dvouletou obnovu památkově chráněné Grossmannovy vily, v roce 2022 byla po rekonstrukci zpřístupnila veřejnosti památkově chráněná bývalá městská jatka.

MUSEum+ je národní muzejní instituce, která uchovává, prezentuje a interpretuje industriální dědictví. Zaměřuje se na oblast Moravskoslezského kraje, který chce jako výjimečný příklad průmyslové éry ukázat v evropských a globálních souvislostech.

Sdílejte článek