Nejnovější zprávy: ​Studenti z gymnázia v Bílovci mají kromě psychologa už i svého právníka Letošní tituly Lady Business získala manažerka divadla a studentka VŠB

Kultura

Ostravica jako módní dům je mrtvá. Další využití je ale obrovská výzva

​„Ostravica je obrovská výzva, chceme aplikovat možnosti, které jsme zatím neměli možnost využít v soukromém sektoru, v tom je pro nás její proměna zajímavá,“ říká Andrej Harmečko šéf Cooltouru o případné proměně Ostravice na kulturní centrum.

Ilustrační foto: Archiv

Ostravice Textilia hledá nové možnosti využití. Její majitel oslovil tým kulturního centra Cooltour v čele s Andrejem Harmečkem a připravují její nové využití.

Zda se v ní otevře nový obchodní dům anebo bude sloužit jinému účelu se nyní stává předmětem úvah, debat a studií. Podobnosti vysvětluje Andrej Harmečko, který říká, že Ostravica je pro něj vstupní branou do města.

V proměně Ostravice jsme zaangažování hlavně já i někteří mi kolegové, byli jsme osloveni v souvislosti s činností, kterou vyvíjíme s Cooltourem. Cooltour má něco, co by mohl nabídnout, jako organizace i díky své historii.

Jak by tedy tato spolupráce s Ostravicí Textilií, která je v soukromém držení, měla vypadat?
Majitel Ostravice si nás všimnul a zaujal jej náš kulturní development. Vzhledem k tomu, že Cooltour neustále hledá možnosti, kam se posunout, hledá další cíle. Za tu dobu jsme zpracovali asi čtyři návrhy na využití jiných míst v Ostravě. Kromě toho, že jsme uvedli o co jde a co se v tom bude dít, kolik peněz to bude vyžadovat a kolik lidí, tak se snažíme do každého takového projektu vložit i další větší myšlenku týkající se toho, co by daný objet měl v Ostravě znamenat.

Takže něco podobného teď připravujete pro využití prostor v Ostravici a mohlo by v ní vzniknout třeba další kulturní centrum?
Když někdo řekne, že by někde mělo být kulturní centrum, tak je to pro mě více méně alibistické rčení. Když někdo neví, co kde má být, tak v tom bude kulturní centrum, anebo hospoda. Neuvažuji tedy tímto způsobem, ale chci pokročit někam dál.

Takže „co s ní“?
Ostravica je obrovská výzva, máme s Cooltourem potřebný potenciál a třeba ji i provozovat, ale pro nás je teď klíčové ujistit se v tom, co by pro ni mohlo být nejvhodnější. Její účel původního módního domu je dle mého názoru je dnes nepoužitelný. I když si to někteří lidé nepřipouští, tak tato idea je dnes už mrtvá. Nicméně nabízí se řada občanských služeb, které do centra přinesou další možnosti aktivit nejenom pro rezidenty.

Obchodní dům v ní tedy už nebude?
Nedovedu si představit, že by nějaký majitel otevřel v Ostravici nový obchodní dům, když za rohem má obrovský shoppingpark Novou Karolínu, která disponuje vším. Architektura domu je nějak dána, tak s ní pracujeme. Myšlenka obchodního domu je stále lákavá, ale v jiném pojetí – dům, kde půjdete pro nápady a myšlenky (třeba i legendární chlebíčky), ale ne pro boty nebo košili. Ostravica je pro mne vstupní branou do města a podle toho se k ní stavíme. První co vidím, když přijedu do centra, je právě její budova. A bude obrovský pocit uspokojení, když bude lidi vítat

Jakým směrem se tedy chcete vydat?
Momentálně máme hrubou koncepci hotovou, a hledáme, co vše by se do tohoto původního obchodního domu hodilo a chceme vybrat tu nejvhodnější možnost. Budoucí Ostravica nebude pouze o Cooltouru, ale o řadě partnerů, kteří by ji měli funkčně rozvíjet.

Není vám líto, že část objektu s Ostravicí souvisejícího byla už prodána a vznikne z ní údajně hotel?
Myslím si, že využít celý objekt i se souvisejícími částmi k občanským funkcím je dost nereálné. Celkem se mi líbí, že se našel spoluinvestor a zbylou část přetvoří do hotelu včetně zachování stávající architektury. Z hlediska statistik totiž nemá Ostrava naplněny hotelové kapacity. Pro nás tak zbyl menší prostor, kde by se mohly konat různé kulturní akce, kde se bude dát pracovat, jíst, trávit volný čas a přijít na nápad století.

Můžete tedy konkrétněji říci, co by podle vás mohlo v Ostravici fungovat jakožto její budoucí využití?
Ještě je asi trochu brzy na konkrétní sdělení, a proto si i trochu pro pochopení pomáháme slovním spojením „kreativní centrum“. Ale už mluvíme o prezentaci designu, sdílených kanceláří, specializovaných kreativních studiích pro foto, video, hudbu, střih, pohyb a životní styl a podobné typy věcí, ale to se ještě bude vyvíjet. Myslím si, že ve stávajícím stavu je zdejší prostor pro nás tak akorát. A vzhledem k dalším ostravským domům a kapacitám je lepší rozvrstvit účely napříč městem, než mít ambice pohltit vše nové a zajímavé.

Kdy myslíte, že toto využití bude možné?
Nejpozději v lednu budeme mít k dispozici finální studii, konkrétní projekt a pak se uvidí, jak rychle se nám jej podaří naplnit. V současnosti pracujeme za soukromé peníze, v soukromém sektoru a rekonstruujeme něco, co Ostravany dlouhodobě štvalo a můžeme si vyzkoušet určité prvky, které jsme zatím nemohli aplikovat za městské peníze.

Jaká je podle vás nyní situace s objektem samotné stavby Ostravice?
Nejsem zasvěcen do detailů, ale měl jsem možnost v ní být před třemi léty a nyní, je to opravdu velká změna. K lepšímu samozřejmě.