Společnost
06/06/2025 Petr Broulík

Ostravou jezdí monitorovací vůz. Špatné parkování pokutuje rychleji než policisté

Foto: Petr Broulík

Řidiči, kteří si zvykli parkovat v zákazech parkování nebo tam, kde se to nemůže, si musí od tohoto týdne zvykat, že na jejich vozidlo si může „došlápnout“ bílý automobil, jehož střecha je plná kamer. Ty jsou napojené na databázi městské policie a okamžitě, a to mnohem rychleji než strážníci, zjistí, kdo je majitelem špatně parkujícího vozidla a vzápětí mu udělí pokutu.

Od pondělí 2. června střeží ostravská parkoviště, ulice a zákoutí monitorovací vůz, vybavený systémem kamer detekujícím registrační značky vozidla. Součástí tohoto automobilu je i systém pro správu a vyhodnocení automatizované kontroly, rozhraní pro správu řídících dat, zpracování dat z terénu do podoby dokumentace přestupku a jeho předání k dalšímu řízení.

„Digitalizujeme, robotizujeme. Díky práci tohoto vozu můžeme využít městské strážníky na jiných místech. Uspořený čas mohou zaměřit na bezpečnosti ve městě. A práci, kterou může dělat stroj, bude dělat stroj,“ říká Andrea Hoffmannová, náměstkyně ostravského primátora.

Každé třetí auto v centru špatně parkuje

Za dva měsíce zkušebního provozu tento pojízdný robotický „strážník parkování“ zjistil, že v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz špatně parkuje každé třetí auto. „Zjistilo také to, že řada espézetek se nám notoricky opakuje,“ řekla Andrea Hoffmannová.

Primátor města Ostravy Jan Dohnal řekl, že monitorovací vůz způsobí, že městským strážníkům ubude práce, budou se moci více pohybovat v ulicích a nemusí vypisovat pokuty za parkování v centru města, protože vypisování zabírá nějaký čas, který je možno využít účelněji. Věřím, že toto vozidlo, stejně jako v jiných městech, kde ho zavedli, pomůže k větší ukázněnosti řidičů, protože nám jezdí, kam by neměli. Teď například upravujeme dlažbu u Nové Karoliny, kde lidé permanentně jezdí, kam by neměli,“ říká primátor Dohnal.

Bezohlední řidiči znemožňují průjezd záchranářům

Proč si Ostrava tento monitorovací vůz pronajala? „Bezohlední řidiči někdy znesnadňují nesprávným parkováním průjezd složek hasičům a záchranářům, kdy může jít opravdu o minuty při záchraně životů, zdraví a majetku,“ vysvětluje náměstkyně. „Nesprávně zaparkovaná vozidla na přechodech pro chodce či v křižovatkách zvyšují riziko nehod a ohrožení chodců i dalších účastníků silničního provozu,“ dodává Andrea Hoffmannová. Vůz může monitorovat i rezidenční stání, kromě fotografie zaznamená i GPS špatně parkujícího vozidla. A to i večer či za špatného počasí.

V neposlední řadě nesprávné parkování komplikuje práci zajišťovaných služeb. Pracovníci svozových vozů odpadové společnosti OZO Ostrava řeší potíže se špatně zaparkovanými auty takřka denně. „Apelujeme proto na řidiče, aby byli ohleduplní k ostatními účastníkům silničního provozu a respektovali předpisy,“ vyzvala náměstkyně před magistrátem města, kde radnice představila automobil médiím.

Bude jezdit po celé Ostravě. Dokud bude potřeba

Vozidlo brázdí celé území města Ostravy, kde zaznamenává přestupky nesprávného parkování. Na dotaz, kde nejvíce, radní záměrně přímo neodpovídají. „Pohybuje se v Ostravě,“ odpovídají představitelé magistrátu a na otázku, jak dlouho si Ostrava bude vozidlo pronajímat, odpovídají podobně: „Dokud to bude potřeba.“

Automobil provozuje společnost Ostravské komunikace. Automaticky vygenerované záznamy odesílají kamery s potřebnými informacemi o vozidle do systému městské policie. Tam jej zpracují a využijí při řešení patřičného přestupku. Městská policie Ostrava poté pošle data z monitorovacího vozu na úřad, který rozhoduje o přestupcích. Jeho pracovníci nejdříve pošlou provinilci výzvu k zaplacení určené částky. Pokud částku neuhradí v termínu, může dostat pokutu ve výši dvou až pěti tisíc korun.

Monitorovací vozy nají dnes všechna velká města

„Zavedení monitorovacího vozu do provozu je pro naši městskou policii významným přínosem. Připojili jsme se v tomto k dalším městům jako Praha, Brno, České Budějovice či Plzeň, kde už tato vozidla fungují. Slibujeme si od toho, že se nám uvolní ruce a budeme se moci více zaměřit na veřejný pořádek, občanské soužití, ochranu bezpečnosti osob a majetku, což je prioritou městské policie, a zlepšíme tak celkový stav bezpečnosti v Ostravě. Zároveň očekáváme výrazné snížení parkování na místech, kde mohou být potenciálně ohroženi ostatní účastníci silničního provozu, zejména chodci,“ uvádí Miroslav Plaček, ředitel Městské policie Ostrava.


Foto: Petr Broulík

V listopadu při testování automobilu celkem 36 procent řidičů nerespektovalo dopravní značení. „Vozidlo zaregistrovalo každý den zhruba 500 přestupků. Strážníkovi trvá většinou osm minut, než zapíše a zaeviduje přestupek a tomuto vozidlu jen zhruba třicet vteřin. Co je asi šestnáctkrát více zaevidovaných přestupků,“ dodává Miroslav Plaček.

Řidiči by si proto měli uvědomit, že monitorovací vůz nelze jako živého strážníka obměkčit, kamery pokuty zaznamenávají rychle, neúnavně a pohotově. Zástupci města však upozorňují, že parkovací vůz má především preventivní poslání. „Nechceme řidiče šikanovat. Třeba od teďka žádné pokuty v Ostravě nebudou,“ říká náměstkyně.

Zahájením provozu monitorovacího vozu ve městě navazuje na úspěšné testování, které proběhlo na konci roku 2024 a na přelomu února a března 2025. K nasazení ve městě Ostrava vybrala zařízení společnosti CORTEC s.r.o. V průběhu „ostrého“ provozu speciálního vozu bude město zvažovat i další možné rozšíření využití automobilu, například o kontrolu různého druhu parkování či k dokumentování výtluků v ulicích či k evidenci chybějících dopravních značek.

„A sbírá důležitá data o tom, jak se parkuje v centru města. Kde a v jaký čas je na konkrétním parkovišti prázdno. To nám umožní případně s obvody nastavit novou parkovací politiku města, změnit například časy rezidenčního stání či parkovací zóny,“ říká náměstkyně primátora.

Parkovací domy jsou poloprázdné

Město za pronájem monitorovacího vozidla zaplatí 120 tisíc korun měsíčně a dalších sto tisíc „spolkne“ správa vozidla, plat řidiče a pohonné hmoty a garážování. „Takže pokrýt náklady na vůz z výnosů pokut nebude žádný problém,“ říká náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.

V centru města lze navíc k správnému parkování využít například parkovacích kapacit pod budovou City Campusu Ostrava či za divadlem Antonína Dvořáka, volné kapacity k parkování má stále také parkovací dům u městské nemocnice v Ostravě. „Tam je trvale polovina míst neobsazená,“ říká Miroslav Plaček, ředitel Městské policie Ostrava.

Sdílejte článek