Nejnovější zprávy: Před 30 lety byly v Ostravě první svobodné komunální volby. Vyhrálo OF (44,8 %) před komunisty a lidovci Do Hrabůvky se vrátila Sedící žena. Kašna má i vodní příboj

Kultura

Ostravská galerie PLATO podpořila současný boj za práva žen v Polsku

​Ostravská městská galerie PLATO v reakci na potlačování práv žen rozhodovat o svém těle v Polsku a snahu tato práva omezit na Slovensku oslovila sedm umělců a uměleckých dvojic, aby svůj postoj vyjádřili vizuálním komentářem umístěném na budově sídla PLATO.

Dílo Kateřiny Olivové a Aloise Stratila. Foto: Magdaléna Dušková

Název iniciativy Písek ve stroji – Piekło kobiet využívá jedno z hesel současných protestů v Polsku. PLATO díla postupně zveřejňuje od 9. listopadu. Výstavu zahájila umělecká dvojice Ladislava Gažiová a Alexey Kluyukov komiksem.

„V Polsku dnes naši přátelé, umělci a umělkyně, kolegyně a kolegové protestují proti rozhodnutí ústavního soudu, se kterým v zemi v podstatě končí přístup k legálním interrupcím. Na Slovensku se zase jiní naši přátelé, umělkyně a umělci, kolegyně a kolegové angažují proti snahám zpřísnit přístup k interrupcím," říkají kurátoři PLATO Marek Pokorný, Jakub Adamec a Edith Jeřábková.

Z institucionální i osobní solidarity proto PLATO oslovilo umělkyně a umělce z Polska, Slovenska a Čech, aby svůj postoj vyjádřili vizuálním gestem, které se stane součástí veřejného prostoru na budově PLATO ve formě velkorozměrových polepů výkladců pod společným názvem Písek ve stroji – Piekło kobiet.

Jediným požadavkem ze strany kurátorů na oslovené umělce Agnieszku Brzeżańskou (PL), Annu Daučíkovou (SK), Ladislavu Gažiovou & Alexeye Kluyukova (CZ), Evu Koťátkovou & Dominika Lang (CZ), Jana Możdżyńského (PL), Kateřinu Olivovou & Aloise Stratila (CZ) a Dominiku Olszowy & Tomasze Mróze (PL) bylo, aby tvůrci do svých prací zakomponovali symbol blesku, který se stal jedním ze sdílených poznávacích znamení aktuálních protestů v Polsku.

Původní logo je dílem umělkyně a designérky Oly Jasionowské. Poprvé se objevilo na plakátech ke „stávce žen“ v roce 2016 a v letošním roce se stalo široce používaným motivem protestujících v Polsku.

„Vybírali jsme zejména ty umělce, kteří se buď dlouhodobě věnují ve své tvorbě politickým a sociálním aspektům postavení žen ve společnosti, anebo se nyní aktivně účastní protestních akcí v Polsku,“ upřesňují kurátoři.