Nejnovější zprávy: Hutní montáže vyrobí velkorypadlo za více než miliardu korun Dražba sedaček z Bazalů vynesla 100 tisíc. Nejvíce zaplatil kupec za tu s podpisem Baroše

Filmové návraty

​Pamatujete? Na ostravské obrazovce zasahují Koksáček s Ušáčkem!

Čertík Bertík, Kuťásek s Kutilkou ale také Koksáček s Ušáčkem. Mladší generace si určitě vzpomene na první televizní pořady s klasickými maňásky.

Foto: Martin Jiroušek

V Praze se jimi proslavila moderátorka Štěpánka Haničincová. Pravidelně týden co týden uváděla ještě černobílé pořady doprovázená nejen maňásky Kuťáskem a Kutilkou, čertíkem Bertíkem, ale také medvídkem Emánkem či veverkou Zrzečkou.

Někdy se jednalo pouze o vstupy mezi filmovými pořady, jindy se postavičky proměnily na součást vzdělávacích či přímo agitačních příběhů.

Také ostravské studio mělo vlastní maňásky. Tím první byl jak jinak než Kosáček, ikonická loutka zrozená pro hornické a hutnické město. Záhy si získal kamaráda, zajíčka Ušáčka.

Podle dobových pramenů historik Marek Hlavica zjistil, jak zdejší pořady vypadaly. Zprvu prý převažovaly scénky spíše stroze popisné. Důkaz se nachází v televizním „scénosledu“.

Takže se dovídáme jen názvy jednotlivých etud jako třeba Hlasatelka s Koksáčkem, Koksáček s hlasatelkou, Koksáček hlásí, Scénka s Koksáčkem. Podle Marka Hlavici se zřejmě jednalo jen o částečně improvizované krátké dialogy ze studia.

Postupně však přibývaly pořady, jež se blížily samostatným dramatickým příběhům jako třeba Koksáček a Ušáček fotografují, Koksáčkovo a Ušáčkovo tajné vysílání, Koksáček a Ušáček hrají divadlo, Koksáček a Ušáček na žních, Koksáček a Ušáček se připravují na zimu, Jak Koksáček s Ušáčkem oslavovali narozeniny, Koksáček blahopřeje horníkům za všechny děti.

Většina z nich byla odvysílána vletech 1956 a 1957. Ve vysílání se tyto postavičky ojediněle objevovaly i později až do šedesátých let.

Jak píše Hlavica, tak postava Koksáčka byla upozaděna a do popředí se dostal Ušáček, jenž zřejmě byl méně spjat s vyhroceně propagandistickými padesátými lety a svou zvířecí podobou byl bližší dětskému divákovi.

Koksáček s Ušáčkem tak postupem doby vystupovali zřejmě už jen v podobě průvodců filmových publicistických pořadů – reportáží z rozmanitých prostředí (cyklus Ušáčkova dobrodružství).

„Byť pravděpodobně alespoň část těchto pořadů by mohla být považována za dramatické, tak vzhledem k úplné absenci jakýchkoli archivních dokumentů se jim v této práci nemůžeme blíže věnovat,“ dodává Hlavica.

Žádný záznam těchto ostravských pořadů se prý nedochoval a neexistují ani jejich scénáře. Redakci Magazínu PATRIOT se přesto podařil husarský kousek a objevil původní lotky Kosáčka i Ušáčka.

Je patrný charakter loutek, jejich materiál, velkost i to, že Ušáček je maňásek a byl snazší k vodění. Jejich autorem je ostravský patriot a režisér Zdeněk Havlíček (1930-2007).

Na vývoji loutek se ale také pravděpodobně spolupodílel Jiří Středa (1932 – 2010), autor loutkových her, adaptací a dramatizací pro děti a mládež.

Působil jako loutkoherec, režisér, případně dramaturg v Krajském divadle loutek v Ostravě (1956–1957). Je autorem scénářů k televizním pořadům Koksáček to zařídí, Koksáček jede na prázdniny (1956, režie Zdeněk Havlíček).

Nabízí se výzva, kdo ze starších čtenářů si výstupy loutek Kosáčka a Ušáčka pamatuji a zda by jejich fragmentární portrét či televizní výstupy mohli doplnit.

Autor je filmový kritik a publicista