Společnost
12/08/2022 Petr Sobol

Pivní plechovky pro Baník rozzuřily fanoušky Opavy. Víme proč

Pivovar Radegast vydal ve spolupráci s ostravským Baníkem limitovanou edici čtyř plechovek piv spojenou se 100. výročím založení fotbalového klubu. Jedna z nich ale vyvolala pořádný poprask.

Na jedné z plechovek jsou zobrazeni Jaroslav Svozil a Nemanja Kuzmanovič – tedy dva hráči současného kádru Baníku, kteří dříve oblékali dres konkurenční Opavy. Zatímco na horním „opavském“ obrázku jsou viditelně utrápení, na tom spodním, ostravském, září radostí.

Opavský motiv je doplněn textem Kuzmanovič a Svozil hráči konkurenčního klubu, ten ostravský pak nápisem Kuzmanovič a Svozil šťastnými hráči Baníku.

Mezi opavskými fanoušky však tato plechovka vyvolala velkou kritiku. „Paráda, měl jsem Radegast v oblibě, teď si nedokážu představit, že bych si ho dal,“ napsal na sociální síti uživatel Kamil Linda Lindovský. „Jestli se tady Baník objeví, tak si koupím 20 piv, půjdu si sednout na áčko a pořádně ty dva těmi pivy sliju,“ dodal Petr Řehulka.

Hodně ostře reagovalo taky vedení opavského klubu. „Také my jsme zaregistrovali akci společnosti Plzeňský Prazdroj a její značky Radegast a konkurenčního klubu. Celou situaci samozřejmě vnímáme a ačkoli víme, že pivo Radegast je dlouhodobě spjato s naším stadionem, nemůžeme se s touto akcí ztotožnit a již nyní řešíme možnosti ukončení spolupráce. Jakmile to bude možné, poskytneme vám k řešení celé situace bližší informace,” uvedl předseda představenstva Lukáš Petřík.

Redakci portálu patriotmagazin.cz se podařilo získat také vyjádření Radegastu. „Naším cílem rozhodně nebylo jakkoliv dehonestovat fotbalový klub SFC Opava, ani jeho hráče a fanoušky. Ačkoliv jde o odvěkého rivala Baníku, patří mu respekt nejen Radegastu, ale také klubu FC Baník Ostrava a věříme, že i jeho fanoušků. Protože právě zdravá rivalita je esencí a kořením každé fotbalové soutěže. Přestože někdy může být hořká, protože fanoušci nemusí s přestupy souznít a hráči tak mohou zažívat hořké momenty. I to ale patří k fotbalu a sportu obecně. Loajalita fanoušků ke svému klubu i určitá forma rivality mezi kluby a jejich fanoušky patří k celému českému i světovému fotbalu. Stejně jako k fotbalovému životu patří úspěchy a neúspěchy či přestupy hráčů. Bez toho by bylo fandění a atmosféra na stadionech poloviční,“ sdělil nám manažer značky Radegast Josef Jalůvka. „Omlouváme se všem opavským fanouškům, pokud byl náš záměr špatně pochopen,“ dodal.

Kuzmanovič se Svozilem hráli v Opavě ještě v roce 2018, o dva roky později už ale oba byli společně v Baníku. „Oba hráči mají velký respekt ke svému bývalému i současnému klubu i k jejich fanouškům. Šli do toho právě s cílem poukázat na zdravou rivalitu, která neodmyslitelně k fotbalu patří, a která zvyšuje jeho atraktivitu pro fanoušky,“ řekl ke zobrazení jejich motivů Jalůvka.

Limitovanou edici čtyř plechovek připravil Radegast ve spolupráci s FC Baník Ostrava v rámci 100. výročí založení klubu. Jsou na nich zobrazeny čtyři významné příběhy z nedávné historie klubu, tedy jak slavná vítězství, tak i ty nejvíce bolestivé porážky. „Ty poukazují na to, že k fotbalu kromě radosti často patří i hořkost, přesně ve stylu motta Radegastu: Život je hořký. Bohudík,“ doplnil Jalůvka.

Ne jedné z plechovek se připomíná rok 2004, kdy Baník získal titul, v kontrastu s ročníkem, kdy o něj přišel vinou remízy v předposledním kole s Mladou Boleslaví, ve kterém Ostravané ztratili výhru v poslední minutě. Další příběh přibližuje pohárové vítězství Baníku nad Slováckem v roce 2005 a naproti tomu je postavena pohárová prohra z roku 2019 se Slavií. Speciální edice plechovek připomíná i prázdné tribuny během covidové pandemie ve srovnání s oslavou gólu hráčů Baníku na půdě Slovácka. „Tato limitovaná edice plechovek je poctou všem věrným fanouškům fotbalového Baníku, kteří stáli za svým klubem v časech, kdy sbíral velké trofeje, a byli po jeho boku i v hořkých časech, kdy se nedařilo a přišly trpké prohry,“ dodal Jalůvka.

Foto: se souhlasem Radegastu

Sdílejte článek