Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Online marketing je obor, který se mění rychleji než algoritmy sociálních sítí, a právě proto vznikla tato rubrika. Pixely & Terabajty budou vaším pravidelným průvodcem digitálním světem, ve kterém se orientace v novinkách, nástrojích a trendech stává zásadní součástí úspěšného podnikání.
Jedenkrát za kvartál se podíváme na to nejzásadnější, co se v oblasti online marketingu odehrálo, od změn ve vyhledávačích a reklamních platformách přes vývoj v oblasti umělé inteligence, až po konkrétní tipy, jak efektivně oslovit zákazníky v online prostředí. Snad vám poskytnu informace srozumitelně, stručně a s důrazem na praktický přínos. Tak pojďme na první díl Pixelů & Terabajtů.
O sušenky nepřijdeme
Google definitivně, po několika odkladech, upustil od plánu plošně zablokovat cookies třetích stran v prohlížeči Chrome a ponechá uživatelům možnost volby v rámci stávajících nastavení soukromí. Pravděpodobně si spočítal, na kolik by ho přišlo omezení možností cílení reklamy. Marketéři se radují a uživatelé se mohou dále nechat pronásledovat reklamními bannery.
Influenceři pod dohledem
Youtubeři a influenceři se budou muset registrovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), pokud jejich videa překročí 500 000 zhlédnutí ročně, vydají alespoň 52 videí a jejich příjem přesáhne 50 000 Kč ročně. Protože hlavním cílem je chránit děti a spotřebitele před komerčními sděleními, výjimku má neziskový sektor, jako jsou školy, muzea nebo náboženské organizace. Je otázkou, proč se začínají regulovat tvůrci, kteří tak silně konkurují tradičním veřejnoprávním médiím?
Shoppování na ChatGPT
Tato oblíbená platforma od OpenAI nově dokáže doporučit konkrétní produkty podle preferencí uživatele, uživatelských recenzí a dalších zdrojů. Nastupuje tak do souboje se službami jako Google nákupy a srovnávači zboží. Přímý nákup v aplikaci zatím možný není, výsledky jen odkazují na vybrané e-shopy zatím bez obchodního modelu poskytování provizí.
Online reklama láme rekordy
V roce 2024 dosáhly investice do online reklamy v Česku rekordních 64 miliard Kč, což představuje meziroční růst o 7,5 %, jak uvádí profesní sdružení SPIR. Největší podíl zaujímala display reklama (46,2 mld. Kč), přičemž 73 % z ní bylo prodáno programaticky a 56 % směřovalo na mobilní zařízení. Pro rok 2025 se očekává další růst trhu o 6,7 %, čímž by celkové investice mohly dosáhnout 68,3 miliardy Kč.
Rozšíření výzkumu NetMonitoru
Aktuální data projektu NetMonitor nově zahrnují i globální sociální platformy a potvrzují jejich dominanci i v českém online prostředí. Největší zásah mají platformy Mety (Facebook, Instagram, WhatsApp atd.), které měsíčně využívá přes 7,6 milionu Čechů, a stráví na nich přes 150 milionů hodin. TikTok má v Česku větší zásah i čas strávený než Česká televize, což poukazuje na posun mediální spotřeby, zejména u mladších generací.
To by bylo pro dnešek z aktuální rubriky vše. Příště se podíváme na další novinky, které hýbou digitálním světem. Do té doby mějte data pod kontrolou a algoritmy na své straně!
Autor je marketingový specialista