Nejnovější zprávy: Petra Kvitová se ve Fulneku dočkala kavárny. Má wimbledonský dort i originální název Poruba se letos podruhé představí doma. Ve středu přivítá rozjetou Třebíč

Kultura

Pod dlažbou je pláž! Ostrava Kamera Oko nabídne bohatý program

Čtrnáctý ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO) s podtitulem Pod dlažbou je pláž! začíná 28. září a potrvá do 2. října 2022. Během pěti dnů nabídne víc než tři desítky krátkometrážních i celovečerních snímků.

Ilustrační foto: Bartosz Mrozowski

V hlavní soutěžní sekci festival uvede filmy ze světových festivalů: Andělé v Americe, Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom, Kdo tomu brání, Národ statečných, Píseň za pohřbené město a rozhovor s Volodomyrem Zelenským. Z programu dále vyniká projekce kontroverzního filmu De Humani Corporis Fabrica představující odlišný úhel pohledu na lidství či zvláštní uvedení Libertad v zahradě bistra HogoFogo. OKO uvede debuty Lidi krve, Hranice lásky, Kdyby radši hořelo a Přípravy k filmu T, které v Ostravě představí jejich kameramani a další tvůrci. Přijede také tvůrkyně filmu Hry o trůny.

Pozvání na festival přijala americká kameramanka Catherine Goldschmidt. Goldschmidt, označená magazínem American Cinematographer jako vycházející kameramanská hvězda, během své masterclass přiblíží platformu pro kameramanky Illuminatrix, kterou spoluzaložila, a zákulisí spolupráce na seriálech jako je Dummy, Doctor Who či prequelu populární Hry o trůny (House of the Dragon). Zúčastní se zároveň debaty o ženách kameramankách, kterou bude moderovat festivalová dramaturgyně Louise H. Johansen.

Svou tvorbu dále přijede představit ruský režisér Vadim Kostrov, který loni na MFDF Jihlava obdržel zvláštní uznání. Z tuzemských tvůrců dorazí režisér Milan Klepikov, kameramani Vojtěch Hönig, Matěj Piňos, Kryštof Melka, Jiří Holba, Lukáš Kokeš a kameramanka Yvon Teysslerová nebo novinářka Linda Bartošová.

V návaznosti na podtitul letošního ročníku uvede OKO stejnojmenný film Radima Špačka věnovaný roli veřejnoprávní televizi Pod dlažbou je pláž (2013). Tématem navazující debaty moderované Barborou Loudovou (Deník N) bude význam a důležitost veřejnoprávních médií a také válečné zpravodajství pohledem kameramanů. Debaty se zúčastní například kameraman Vojtěch Hönig, který pokrýval situaci na Ukrajině.

Soutěžní sekce

Oficiální výběr se letos zaměřuje na kameramanské umění a současnou vizualitu. Akcentuje aktuálně probíhající konflikt i to, co se zdá zapomenuté, a poukazuje tak na život ve středu událostí i na jeho zdánlivých okrajích. „Pestrost v moderním výrazu kameramanských přístupů a snaha o vědomí souvislostí jsou pro mne tím nejdůležitějším, co může dávat každoročně ráz Oficiálnímu výběru a ponoukat místní tvůrce k odvaze v obojím,” říká dramaturg soutěže Jakub Felcman.

Výběr rámují dva filmy. Rozhovor s Volodymyrem Zelenským a Národ statečných (Nação valente, r. Carlos Conceição, 2022), soutěžní snímek z MFF v Locarnu, je prostředkem, jak nahlídnout svět očima okupanta vyslaného na území, jež není jeho domovem, aby toto území bránil (před jeho vlastními obyvateli), a aby jej bránil jako svůj domov.

Andělé v Americe (Salle Escande, r. Arnaud Desplechin, 2021) jsou výjimečně nadstandardně vykonanou televizní adaptací divadla. Kdo tomu brání (Quién lo impide, r. Jonás Trueba, 2021) je časosběrný dokumentární kolos a křehký portrét mladé generace. Píseň za pohřbené město (Chant pour la ville enfouie, r. Nicolas Koltz, Elisabeth Perceval, 2022) je vzpomínkou na zbořený uprchlický tábor, která se v dnešní perspektivě jeví zcela překryta několikanásobnou vrstvou nových událostí. A portugalský film Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom (Onde Fica Esta Rua, r. João Rui Guerra da Mata, João Pedro Rodrigues, 2022), mimosoutěžní snímek z MFF v Locarnu, jde po dávno minulých stopách Lisabonu a vykresluje intimní portrét domoviny.

V porotě, která rozhodne o vítězném snímku, zasednou kameramanky Edita Kainrathová, Nelisa Alcalde a Harsimran Ananda.

V Krátkometrážní soutěži se také tentokrát objeví pět nadějných mladých kameramanů a kameramanek z Česka. „Tvůrce a jejich filmy jsme vybírali po nominacích od výherců předešlých ročníků OKO. Představí se čtyři zástupci z FAMU (Tomáš Uhlík, Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Kryštof Čížek) a jeden (Lukáš Bistřický), který prošel Národní filmovou a televizní školou v Londýně,” říká Zuzana Černá, dramaturgyně Krátkometrážní soutěže. Na dálku v porotě zasednou kameramani Jakob Ihre, Federico Cesca a Paul Guilhaume.

Kurátorský výběr

I letos festival OKO oslovil osobnosti napříč obory, aby divákům zprostředkoval rozličnost, s jakou lze na kameru nahlížet. Dramaturg karlovarského festivalu Martin Horyna přiblíží tvorbu italského audiovizuálního umělce Yuriho Ancarniho, jehož tvorbu rozebere s režisérem a kameramanem Lukášem Kokešem. Společně uvedou filmy Atlantida (2021), Whipping Zombie (2017) a The Challenge (2016) a ukáží, kde se protínají hranice fikce a dokumentu.

Tomáš Slunský z kolektivu Gin&Platonic přivítá ruského režiséra Vadima Kostrova. V Ostravě osobně uvede své autobiografické filmy Podzim (2022), Léto (2021) a Zima (2021). Zároveň s Kostrovem proběhne masterclass přibližující jeho cestu k filmu a tvorbu zachycující rizika natáčení filmů v Rusku.

Kameramanka Yvon Teysslerová uvede film Údolí včel (1967) režiséra Františka Vláčila, který ji svým poetickým zpracováním ovlivnil ve vlastní tvorbě. Edith Jeřábková a Jakub Adamec v Galerii Plato otevřou výstavu pojatou jako soundartovou intervenci, v níž využijí model nového ostravského koncertního sálu od architekta Stevena Holla a nabídnou možnost vyzkoušet akustické vlastnosti nové koncertní architektury.

Novinář a hudební dramaturg Pavel Klusák uspořádá Snídani: Jez zvuků, během níž vystoupí experimentální hudebníci Ivan Palacký, Petr Vrba či Martin Nábělek, promítnou se československé vzdělávací filmy o jídle a stravě a v průběhu audiovizuální události návštěvníky čeká zároveň tematická snídaně.

AV night

V sobotu festival vyvrcholí audiovizuálním večerem v režii kolektivů Genot Centre a Audio Video Bass v Galerii Plato. V úvodní části Ondřej Lasák z Genot Centre přiveze tři jména rezonující na alternativní scéně. Svůj výběr představuje jako současný globální folk, který se neutápí ve formální nostalgii.

Co je to městský folk a jak funguje v online prostředí ukáže Nina Pixel, která připomene Cenou Vinyla oceněnou kompilaci Liptov. Během rituálního pohřbu konzervativních narativů ji projekcí doplní Adrián Kriška. Organ Tapes rozehraje autotune s kytarou, kterou obrazem doprovodí univerzální městská intimita zachycená na iPhone. Martyyna nabídne rozklad rigidních struktur emocionalitou lidského hlasu.

Druhá část noci s Audio Video Bass se ponese v rytmu „let’s dance on the ruins – future is female”. Čistě ženský line-up čítá jména jako Brigitte Noir, Nill Garçon či Teresi.

Ostrava Kamera Oko 2022 v kostce

Program se skládá z Oficiálního a Kurátorského výběru, Krátkometrážní soutěže a audiovizuálního večera. Promítá se v galerii PLATO Ostrava, Minikinu, v kinu Etáž a nově otevřených Městských jatkách. Vedle filmového programu Ostravu čekají speciální tematické eventy a masterclasses. Pro odborníky festival nabízí industry program, jehož součástí je location tour přístupná i pro veřejnost.