Společnost
03/02/2025 Admin PATRIOT

Podpora talentovaných žáků má v Ostravě tradici

Foto: Petra Vrbová

Město Ostrava dlouhodobě a cíleně podporuje svými projekty rozvoj a kvalitu vzdělávání a práci s nadanými dětmi na všech typech škol. Na základních školách rozvíjejí schopnosti a dovednosti žáků, podporují jejich talent ve výuce i mimo ni a vytváří podmínky pro jejich rozvoj.

Mezi aktivně zapojené školy do programu Vzdělávání a talentmanagement již od samotného počátku patří Základní škola I. Sekaniny v Ostravě-Porubě. Klíčové aktivity programu jsou zaměřeny zejména na děti s nadáním či mimořádným zájem v oblastech přírodovědného vzdělání, informatiky a robotiky, ale i dalších oblastí – cizích jazyků, zeměpisu, sportu, hudebního a výtvarného vzdělání. Ve škole se podařilo vybudovat systém podpory talentů, počínající jejich vyhledáváním a identifikací, poskytováním vzdělávací nabídky pro nadané v rámci školy, ale i ve spolupráci s externími vědeckými subjekty. Pod vedením pedagogů pracují žáci pravidelně v Klubech vědy a Klubech robotiky, absolvují vědecké kempy, účastní se soutěží a olympiád, pořádají zajímavé akce, které přispívají k inovaci výuky.

Naposled to byl lednový Vědomostní festival, kde mohli žáci 5. a 6. ročníku projevit své nadání v různorodých workshopech. A protože každý z žáků má talent na něco jiného, velmi pestrá byla i nabídka aktivit, ze kterých si děti mohly samy jednu z nich zvolit.

V centru nazvaném CHEMIK DETEKTIVEM žáci řešili řadu šifer, rébusů a logických záhad. Postupně získali číslice kódu k otevření tří zámků na tajemných zavazadlech, přičemž jim k tomu pomohly i chemické pokusy (pH roztoků, tajná písma), aby se jim nakonec podařila otevřít zavazadla s překvapením. Děti si zároveň během dne vyráběly deník se získanými informacemi a výsledky svých pozorování a získaly i návody k domácímu experimentování.

Foto: Petra Vrbová

Několik žáků pracovalo v TVŮRČÍ FYZIKÁLNÍ DÍLNĚ, ve které rozpohybovali magnetická autíčka, vyzkoušeli si optické iluze, vyrobili si dírkovou komoru (Camera obscura), kompas a pomocí magnetu procházeli bludištěm.

LEGO, 3D PERO A PC GRAFIKA – to byla témata pro žáky, kteří si z robotické stavebnice Lego sestavili robota, kterého následně naprogramovali. Pomocí 3D pera pak k němu vytvořili i doplňky, například postavičky a prostředí. Vše následně nafotili v připraveném foto studiu na zeleném pozadí, přidali fotky sebe samých a v grafickém editoru vytvořili koláž svých vlastních postav ve světě Lego.

Umělecky nadaní žáci se přihlásili do DIVADELNÍHO WORKSHOPU na motivy knihy Malý princ Antoine de Saint Exupéryho. Cílem bylo propojit rozvíjení čtenářských kompetencí a kritického myšlení a práce se symbolikou obsaženou v textu. Zkusili si také některé části převést do divadelní podoby a inscenaci zahrát.

A nezapomněli jsme ani na muzikálně orientované žáky: STAŇ SE HUDEBNÍM SKLADATELEM!, to byla výzva právě pro ně. Takže tvořili interaktivní knížku (lapbook) zaměřenou na hudební nauku , díky tajným indiciím se dozvěděli o životě a dílech hudebních skladatelů, zahráli si hru Riskuj, vyzkoušeli si roli dirigenta a posléze teoreticky probrané písně zapsali do hudebního programu a následně je přehrávali hned ve dvou hlasech.

Až do daleké Austrálie na expedici se vším všudy se vydali účastníci centra PROTINOŽCI. Museli si ale nejdříve zařídit letenku, anglicky zažádat o australská víza, sbalit vhodné vybavení, projít letištní a celní kontrolou, a pak už se mohli vydat na cestu. V Austrálii nevynechali města, národní parky ani korálové útesy. Především se však seznámili s kulturou Aboriginců, zahrali si na didgeridoo, vyzkoušeli dot painting na vlastnoručně vyrobeném bumerangu a ochutnali také jeden ze symbolů Austrálie - klokana.

Foto: Petra Vrbová

Ve světě FANTAZIE se žáci vcítili do role alchymistů a s využitím nejrůznějších výtvarných technik a s pomocí moderních technologií vytvořili kouzelnickou knihu plnou různých receptů na ještě různější lektvary, vyráběli pergameny nebo vyzkoušeli výtvarné techniky dripping a pouring.

Jaká byla asi společnost ve STŘEDOVĚKU, to zjišťovali žáci zajímající se o historii. Pomocí hry bádali, k čemu sloužily různé středověké předměty, zjistili, jaká byla středověká povolání a která z nich nebyla zrovna populární a proč. Nakonec se proměnili v hrnčíře a vyrobili si vlastní nádobu, a poté ve šperkaře, to si zase vyrobili vlastní ozdobu. Zároveň si vyzkoušeli i speciální kaligrafické pomůcky při psaní gotického písma.

A nezapomněli jsme ani na pohybově nadané žáky. Nejprve probrali důležitá témata teoreticky – odhalili tajemství kostry a svalů, řekli si něco o zdravé výživě, prozkoumali fascinující historii sportu a význam olympiády, a poté rozpohybovali své tělo v tělocvičně při praktických sportovních aktivitách. Odměnou jim pak byla úniková hra.

Nadšení všech páťáků a šesťáků bylo patrné ve všech centrech v průběhu celého dne, což je důkazem toho, že takováto inovativní výuka má ve vzdělávacím procesu určitě svoje místo a všichni se tak už těší na další podobné akce.

Autor: Marta Teichmannová

Sdílejte článek