Byznys
07/01/2025 Jaroslav Baďura

Považujeme za správné část vydělaných peněz vracet zpátky našemu regionu, říká Tomáš Hess

Foto: se souhlasem HSF System

Společnost HSF System z holdingu Purposia Group patří v rámci společenské odpovědnosti k lídrům, loni dokonce získala absolutní vítězství v Národní ceně České republiky za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj v kategorii Soukromý sektor.

Ostravská stavební společnost je také dvojnásobným držitelem Ceny hejtmana Moravskoslezského kraje za společenskou odpovědnost. „Tuto oblast považujeme za mimořádně důležitou a snad o tom svědčí i to, že neustále navyšujeme sumu určenou pro společenskou odpovědnost a roste i počet organizací a projektů, které jsme podpořili,“ říká Tomáš Hess, obchodní ředitel ve společnosti HSF System a člen představenstva Purposia Group.

Má vaše firma HSF System dobročinnost a společenskou odpovědnost takříkajíc v genech, tedy že od počátku o těchto projektech uvažujete, nebo to přišlo postupně s rozvojem podnikání, když se prostě dařilo?

Myslím, že tomu tak je od samého počátku, kdy jsme s kolegou Honzou Hasíkem firmu zakládali. Asi před dvaceti lety jsme stáli na startu závodů horských kol v Beskydech, kterého se účastnil v první lajně i Radim Kořínek, náš olympionik. Náhodou se naše cesty proťaly po mnoha letech a úsměvná vzpomínka na tento závod byla spouštěcím faktorem, který nás nakonec přivedl k dlouhodobé spolupráci s jeho týmem. To byla asi první organizace, kterou dlouhodobě podporujeme až dodnes. V současnosti už je cyklistika pevnou součástí naší firemní kultury, nyní jezdí i kolegové, kteří předtím neměli ani kolo. Postupem času se začaly nabalovat další aktivity v cyklistice, organizace a podpora závodů jako je například HSF System Bike Čeladná. Dnes už také vychováváme vlastní cyklistické naděje v rámci HSF System Cycling Team. Podobně organicky se přidávaly další segmenty podpory, třeba v kultuře, vzdělávání, sociální a zdravotní oblasti apod. Samozřejmě to šlo ruku v ruce s rozvojem firmy a možnostmi zvětšování balíku financí na tyto aktivity.

Kde hledáte zajímavé příběhy a projekty?

Nápady přicházejí buď přímo od našich kolegů ve firmě, jejich blízkého okolí, anebo zvenčí. Vše vzniká často dost intuitivně, někdy je to i souhrou náhod. Nicméně se to nakonec vždycky tak propojí, že to zpětně začne celé dávat smysl. Stejně to třeba bylo s cyklokrosem. Jeden rok jsme v areálu Dolních Vítkovic dělali schody, další rok sjezd z vysoké pece. Nyní trať patří ke špičce světového cyklokrosu. Letos to celé vyvrcholilo oficiálním partnerstvím v podobě závodu HSF System Cup. Díky Radovanovi Šťastnému jsme se k cyklokrosu dostali a nyní vychovává budoucí generaci cyklistických talentů v našem vlastním týmu. Společným úsilím vznikl i Crosspark Ostrava v Mariánských Horách. Vždycky to začne u podnětu a soustavnou prací vznikne nakonec něco většího, co dává smysl nejen nám, ale snad i lidem v našem regionu. O mediální pozornost nám až tak nejde.


Peloton zaměstnanců HSF System. Foto: se souhlasem HSF System

To je zajímavá otázka dvou přístupů k charitě a společenské odpovědnosti. Jeden říká: pomáhej a nikde se tím nechlub, druhý zase tvrdí, že když se třeba i ostatní firmy dozvědí, jak se dá pomáhat, může je to inspirovat. Jak to máte vy?

Máme to asi půl na půl. Prioritně nám opravdu nejde o to, aby se o nás vědělo, ale často to logicky k tomu patří. Sami se většiny akcí, ať už sportovních, kulturních nebo vzdělávacích, aktivně účastníme. Jsme tam tedy i vidět. Třeba na zmíněných závodech HSF System Bike Čeladná, Colours of Ostrava a na mnoha dalších akcích. Stavíme zde své vlastní zázemí s programem pro širokou veřejnost. Takovým příkladem je KLIDOFF zóna, která se skládá z klasických her od jengy, šachů, pexesa až po člověče, nezlob se. Původně to měla být odpočinková zóna, když tam ale člověk přijde, je tam vždycky plno lidí a hodně hluku. Z toho vznikl také ten název – začalo to klidem, ale v podstatě tam ten klid končí. Na většině akcí je i dancing man v našich barvách, takže rodičům končí klid doslova. Děti ho pořád chytají a všude se ozývá smích. Úspěšně tento model využíváme na různých akcích, jako je J&T Banka Ostrava Beach Pro, kde jsme se dostali díky partnerství holdingu Purposia Group, jehož jsme součástí. Mezi další takové akce patří studentský festival Majáles, veletrh pracovních příležitostí Student a Job nebo Hodokvas na Slezskoostravském hradě. V konečném důsledku se o nás ví už přímo na akcích a bonus je pak mediální přesah.

Dobře, to jsou akce, na kterých jsou tisíce lidí, takže souběžně s vaší podporou víte, že vás na nich ti lidé uvidí a může to pro vás mít i dobrý byznysový dopad. Ale pak jsou projekty, které do tohoto ranku nespadají, třeba podpora České myelomové skupiny nebo Mobilního hospice Ondrášek…

To jsou právě často ty projekty, se kterými přišli naši kolegové ve firmě nebo lidé z našeho blízkého okolí. Případně jsou to projekty podporované organizacemi, se kterými dlouhodobě spolupracujeme a ty nás požádají o další podporu a spolupráci. Tady můžeme zmínit právě Mobilní hospic Ondrášek, Samostatný dětský oddíl Brontosauři, Českou myelomovou skupinu, Sjednocenou organizaci nevidomých a slabozrakých, Bez Mámy a mnoho dalších. Je to dost podobné jako se zmíněnou reklamou a propagací. Nakonec to všechno začne dávat smysl. Těch organizací už je tak mnoho, že se snažíme pomoci aspoň vlastním přičiněním. Některé projekty jsou pro nás právě osobní. Třeba Nadační fond Petra Zoubka, mladší kolegové hráli s Peťou fotbal, než onemocněl. Když boj s nádorovým onemocněním prohrál, jeho rodiče založili fond, aby jeho odkaz zůstal. Většinou jsou to silné příběhy a přímo se nás týkají. Každoročně na konci roku v kolektivu pořádáme Tombolu pro dobrou věc. S nápadem přišel kolega, nyní už se to stalo tradicí, a toto je čistě věc kolektivu, nejedná se o firemní peníze, i když jako firma častokrát částku zdvojnásobíme. Loni jsme vybrané peníze darovali právě Nadačnímu fondu Petra Zoubka. Letos to zas může být třeba někdo jiný.

Umíte definovat důvod, proč je dobré pomáhat? Někdo si tím čistí karmu, někdo se prostě chce rozdělit o úspěch…

Podnikáme a peníze vyděláváme v určitém prostředí, městě, regionu. Považujeme za správné do toho prostředí část těchto prostředků smysluplně vracet a podpořit rozvoj místních komunit jak v kultuře, sportu, vzdělávání, tak v sociální oblasti nebo zdravotnictví. Já, Honza Hasík, ale i mnoho našich kolegů jsme ostravští nebo ještě lépe řečeno moravskoslezští patrioti. Firma sídlí od svého založení v Ostravě. I proto je většina naší podpory směřována sem. Je to podpora našeho regionu, která má pro nás smysl. Ale i v jiných místech České republiky, kde podnikáme, se společensky angažujeme.

Když bychom se chtěli držet dat – kolik peněz ročně na projekty spojené se společenskou odpovědností vynakládáte?

Ročně vydáme asi 30 milionů korun, z toho jde zhruba jedna třetina na projekty, které se týkají podpory našich zaměstnanců – jejich sportovních aktivit, nejrůznějšího vzdělávání a podobně. Zhruba dvacet milionů korun jde na projekty mimo firmu do sportu, kultury nebo vzdělávání.

Ta částka je stále stejná nebo roste?

Dá se říci, že kontinuálně každý rok roste.

Když se zaměříme na konkrétní okruhy vaší pomoci, velmi výrazný je okruh sportovní. Viděl jsem nedávno na sociálních sítích fotku vašeho týmu zaměstnanců v čele s generálním ředitelem panem Hasíkem na kolech v cyklistických dresech a vzpomněl jsem si na film s panem účetním Fantozzim, jehož spolu s dalšími zaměstnanci nutí strašlivý šéf jezdit do práce na kolech a musejí dokonce povinně závodit. Taky vás pan Hasík nutí jezdit na kole?

(Smích) …tak jak už bylo zmíněno, cyklistika je u nás sportem číslem jedna. Já i mnoho mých kolegů jezdí na kole pravidelně nejen rekreačně, ale i třeba do práce. V ostravském sídle společnosti jsme jim vytvořili i kvalitní zázemí pro to, aby se mohli převléknout, uložit si kola. Zkrátka jezdíme rádi a dobrovolně. (smích) Faktem je, že Honza Hasík nám jde určitě příkladem. Když je to jen trochu možné jezdí do kanceláře a na schůzky v blízkém okolí raději na kole než autem. K tomu se hodí doplnit, že na „sdíleném kole“. Před firmou máme stanoviště Nextbike a již čtvrtým rokem podporujeme projekt sdílených kol v Ostravě.


Tomáš Hess a Radovan Šťastný. Foto: se souhlasem HSF System

A když přijde zájemce o práci u vás, ptáte se ho, jestli jezdí na kole!

Samozřejmě! (smích) Ale mnozí uchazeči už o tom mluví sami. Slyšeli, že naše kolegy ve sportu podporujeme, platíme startovné, vybavujeme sportovním oblečením. Je to i jeden z důvodů, proč chtějí být součástí našeho týmu. Ale samozřejmě je pro ně důležité především to, že chtějí pracovat v úspěšné a progresivní stavební společnosti. Sportovní aktivity, které rádi podporujeme, jsou jen jakousi příjemnou třešničkou na dortu.

Vím, že podporujete taky mladé sportovce, v čem vám to dává smysl?

Je to investice do zdraví dětí, vychovávání mladých talentů. Před rokem jsme založili HSF System Cycling Team. Dali jsme si za cíl s Radovanem Šťastným, který je duchovním otcem myšlenky budování cyklistického týmu i stavby Crosspark Ostrava, že je třeba nejen podporovat děti ve sportovním vývoji, ale snažit se, aby z nich vyrostli také správní lidé. Také o to nám při výchově našich mladých sportovních talentů jde.

Jak to děláte?

Snažíme se, aby kromě sportovního růstu děti rostly také vědomostně, aby se snažily a měly výsledky ve škole. Když jednou jejich kariéra skončí, mohou pak dělat něco jiného a být v tom díky dobrému základu úspěšní.

Od letošního roku až do roku 2027 jste partnerem prestižního beach­volejbalového turnaje J&T Banka Ostrava Beach Pro. Jaké máte tady záměry?

Tady je partnerství zaměřeno spíše na podporu našeho byznysu, nejen pokud jde o HSF System, ale celého holdingu Purposia Group, jehož jsme součástí. Partnerem je tedy Purposia Group, ale logicky to přináší synergické efekty i HSF System a dalším dceřiným společnostem v holdingu. Tady se potkávají významní hráči ve světě financí, stavebnictví, kultury a dalších oborů. Je to turnaj světové série, který má obrovský mediální dopad nejen v České republice, ale i za jejími hranicemi. My jako HSF System podnikáme po celé Evropě, stejně jako své aktivity po celé Evropě rozšiřuje i holding Purposia Group.

Máte nějaké plány ohledně těchto velkých a důležitých partnerství? Míříte ještě někam výš?

My už jsme v podstatě výš zamířili. Loni jsme se stali generálním partnerem českého cyklokrosu a českého cyklokrosového poháru pod názvem HSF System Cup. Jde o víceletý kontrakt, podobně jako to máme s volejbalovým turnajem, s Coloursy nebo Karlovarským filmovým festivalem. Vstoupili jsme trochu na pole neorané, protože já ani nikdo z kolegů jsme nikdy nebyli cyklokrosaři, ale zde zase zafungoval efekt náhody v kombinaci s průsečíkem a nám známou osobností. Hlavní je ale to, že jde opět o cyklistiku, která k nám prostě patří. A je to zároveň, pokud jde o finance, náš nejrozsáhlejší sportovní projekt.

Podporujete kvalitní vzdělávání na středních i vysokých školách. Tady se vaše úmysly zdají být přímočaře jasné – snažíte si vychovat nové šikovné budoucí kolegy?

Rozhodně ano, ale nejen to. Nezaměřujeme se jen na stavební obory. Kromě VŠB-TU Ostrava a ČVUT Praha, kde jde o podporu zejména stavebních fakult, podporujeme také Ostravskou univerzitu jako celek. Vracím se k tomu, co jsem již řekl – tam kde podnikáme máme snahu také vydělané peníze do systému vrátit a podpořit region. To je i příklad investice do vzdělávání lidí, kteří v regionu zůstanou a budou ho dále pomáhat rozvíjet. Školy nepodporujeme jen pasivně finančně. Využíváme možnosti podělit se se studenty o naše zkušenosti prostřednictvím přednášek a workshopů. Představujeme zajímavé projekty, které jsme realizovali nebo které právě realizujeme. Nabízíme jim stáže a snad v budoucnu i zaměstnání. Dlouhodobě se nám to vyplácí. Mnoho našich mladých kolegů k nám přišlo pracovat právě díky těmto aktivitám.


Ostravské Vánoce. Foto: se souhlasem HSF System

Ono se asi dost rychle rozkřikne, že máte pěkný rozpočet a pomáháte. Jak řešíte to, že nemůžete pomoci všem, jak si vybíráte? Předpokládám, že při rozsahu vaší pomoci a počtu projektů na takovou práci už musíte mít vyčleněné nějaké lidi?

Věnují se tomu na sto, možná i na sto padesát procent, dvě kolegyně z marketingu, které jezdí na nejrůznější akce, do škol, na přednášky a veletrhy, vytvářejí si plán pomoci, vybírají projekty pro partnerství. Zapojují se však i kolegové z jiných oddělení napříč celou firmou. Týmová práce je pro nás klíčová, a na tom stavíme. Obecně platí, že nás baví dlouhodobější projekty spolupráce a když to jenom trochu jde a funguje, tak v nich pokračujeme i v dalších letech. Jedná se třeba o zmíněný Karlovarský filmový festival, volejbalový turnaj, cyklokros, Ostravské Vánoce nebo i oblíbená středoškolská soutěž Modelium. Ale jde o mnohem více akcí a projektů. Přicházejí i další nápady a prosby o podporu – odmítání je těžké, děláme to především v případech projektů, na které již nemáme administrativní kapacity nebo jsou mimo oblasti, kterým se věnujeme.

Už máte plán na příští rok, pokud jde o rozpočet na společenskou odpovědnost a konkrétní projekty, které podpoříte?

Určitě budeme pokračovat ve zmíněných dlouhodobých podporách a partnerstvích, řadu z nich budeme vylepšovat. Například do areálu Crosspark Ostrava budeme dále investovat, protože se týká projektu pro veřejnost, která tam může trénovat a bavit se, což nás těší. Rozpočet bude velmi podobný, ale prostor pro dobré věci a nápady, které pomohou našemu regionu, tady pořád je.

Sdílejte článek