Nejnovější zprávy: Z centra Ostravy do Kunčic nepojedou dva týdny tramvaje Ředitelka ZŠ: Uzavření škol vítám, někteří rodiče už byli agresívní a mluvili o genocidě

Společnost

​Před 50 lety v ostravské Nové huti dojezdily parní lokomotivy

Dne 22. ledna 1971 byl v ostravské huti ukončen provoz parních lokomotiv.

Foto: Archiv Liberty

Tehdejší Nová huť provozovala téměř padesát mašin poháněných párou, které v huti sloužily pro kolejovou dopravu materiálu. Ty byly postupně nahrazeny lokomotivami s dieselovým motorem.

Poslední parní lokomotiva je vystavena v huti nedaleko Jižní brány.

Parní lokomotivy se v areálu huti využívaly pro dopravu hutního materiálu až do roku 1971, přestože výroba parních lokomotiv byla v Československu zastavena už v roce 1958.

V roce 1971 začalo v ostravské huti období motorové trakce a postupně byly všechny parní lokomotivy nahrazeny více než šedesáti lokomotivami s dieselovým motorem.

V současnosti huť provozuje na své 190 kilometrů dlouhé vlečce 20 motorových lokomotiv řady 741.7 a 2 lokomotivy řady 704.7., které mají na starosti obsluhu výroby železa a oceli, převoz materiálu mezi jednotlivými závody huti i expedici hotových výrobků.

“Rok 1971 ale nebyl posledním, kdy huť využívala parních lokomotiv. Vrátily se do huti ještě na pár měsíců v zimě 1978, ale už za jiným účelem. Po úpravách byly využity pro vytápění hangárů, v nichž probíhala výstavba velkoprostorových koksárenských baterií. V březnu 1979 pak bylo vytápění pomocí dvou parních mašin ukončeno,“ řekla Vlasta Sázelová, která má v LIBERTY Ostrava na starosti kolejovou dopravu.

Poslední parní lokomotiva, která v huti zůstala na památku parní trakce na vlečce Nové huti, stojí před správní budovou závodu Doprava nedaleko Jižní brány a má velmi zajímavý příběh.

Lokomotiva 317 015 byla vyrobena v závodě Škoda Plzeň v roce 1940, v huti se používala do roku 1970 a následně měla být zlikvidována. Proti tomu se ale postavili zaměstnanci a postarali se o přesun lokomotivy na místo jejího posledního odpočinku. Vystavená mašina byla až do roku 2017 zcela kompletní a provozuschopná.

„V roce 2017 huť vyhověla žádosti Slezských zemských drah, které provozují úzkokolejku na Osoblažsku, a věnovala potřebné náhradní díly na rekonstrukci historických lokomotiv. Naše parní mašinka tak v těchto opravených strojích žije a jezdí dál,“ dodala Sázelová.