Byznys
01/10/2019 Jaroslav Baďura

​Příběh jménem Czech Cool Trade aneb pomáhat jiným k úspěchu

Sedmatřicetiletý Martin Kovalský založil před více než šesti lety úspěšnou poradenskou společnost Czech Cool Trade (CCT), která je dnes významným partnerem firem v celé České republice.

„V byznysu působím asi deset let. Jako absolvent Evropských studií jsem pracoval pro dvě pražské firmy v našem regionu, kde jsem poskytoval ekonomické a dotační poradenství firmám. Problematiku rozvoje firem jsem vnímal jak z pozice regionální politiky, tak z pozice poradenské společnosti. Z toho vznikla myšlenka podpořená žádostmi klientů, abych vytvořil vlastní poradenskou společnost,“ říká Martin Kovalský.

Za jakých okolností vaše společnost vznikla?
Společnost vznikla před více než šesti lety. V té době jsem měl zkušenosti z regionální politiky, zajímala mě především podpora podnikání a konkrétně v oblasti dotačních projektů jsem měl dostatek zkušeností. V České republice probíhala hospodářská krize a podněty od mých klientů mě vedly k vypracování analýzy krizových potřeb firem a následně podnikatelského plánu. Projekt CCT se líbil mému kamarádovi Hynkovi Horákovi z Prahy, který měl hodně zkušeností z podnikání a společně jsme založili Czech Cool Trade.

V čem jste firmám pomáhali?
Pomáhali jsme a doteď pomáháme firmám v rámci podnikového poradenství s důrazem na zprostředkování veškerých dotací, které pro české firmy jsou a pomáhají jim realizovat jejich rozvojové projekty. Jsme odborníci na dotační podporu pro podnikatele. Zajišťujeme celou škálu dotací, a to jak na vzdělávání, mzdy zaměstnanců, stážisty, veškeré investiční dotace, přes vědu a výzkum až po bruselské, potažmo další zahraniční dotace. Od začátku také své klienty sdružujeme ve firemním podnikatelském klubu, kde členům poskytujeme další přínosné služby.

Vy jste vystudovaný ekonom?
Studoval jsem Evropská studia. Součástí tohoto studia je oblast ekonomie a ekonomiky, ale čistě ekonomický obor jsem nestudoval. Absolvoval jsem Slezskou univerzitu, obor Veřejná správa a regionální politika, studoval jsem také v Olomouci na Univerzitě Palackého obor Politologie a evropská studia a své magisterské studium jsem dokončil v Praze na Metropolitní univerzitě studiem oboru Evropská studia.

Jsou zkušenosti z politiky výhodou?
Určitě ano. Jako zastupitel města Ostravy a radní městského obvodu Svinov jsem byl denně v kontaktu s majiteli firem a řešil s nimi jejich rozvojové projekty. Mám praxi z Ministerstva pro místní rozvoj a byl jsem také šest let asistent senátora, což mi přineslo mnoho zkušeností s fungováním celého Parlamentu České republiky.

Co si myslíte o výroku, že dotace pokřivují trh?
Je to otázka spíše na nastavení systému a zacílení dotací. Podpora ekonomiky tady byla vždy implementována různými způsoby, mezi které patří dotace, daňové zvýhodnění, podpora místních samospráv a jiné. Musíme si uvědomit, že právě soukromý sektor tvoří národní bohatství a je třeba jej podporovat k udržení konkurenceschopnosti. Mnoho soukromých firem přebírá funkce státu. Jako příklad můžu označit nedostatek školek, domovů pro seniory, sociálních podniků. To znamená, že stát má určité nástroje, a když je dobře používá, k čemuž slouží národní nebo evropské dotace, tak je to v pořádku. Na druhé straně musí být dotační prostředky využívány efektivně a za jasných pravidel. Nesmí být upřednostněn jeden žadatel nad druhým. Musí se podporovat především projekty pro začínající a malé podniky, projekty podporující vyšší vzdělanost zaměstnanců, ekologické projekty nebo projekty podporující hospodářsky slabší regiony. Když jsou dotace dobře nastaveny a řeší takovou problematiku, kterou stát potřebuje vyřešit a sám by ji řešil velmi složitě nebo s mnohem většími náklady, tak dotace své místo mají a vždy mít budou. Bylo to třeba v období vysoké nezaměstnanosti, kdy stát formou dotací podporoval osoby ohrožené na trhu práce.

Má slovo dotace u vašich klientů spíše pozitivní konotaci?
Dá se říct, že je to celou dobu stejné. Přes devadesát procent majitelů chce čerpat dotace k rozvoji jejich firem. Je to třeba jako s vnímáním Evropské unie. Většina informací v médiích, jsou spíše negativní. O dotacích by se daly psát stovky krásných článků, protože jsou stovky zrealizovaných skvělých projektů, ale informuje se především o projektech, kde jsou nějaké problémy.

Působnost vaší společnosti Czech Cool Trade je ale širší.
Podporujeme rozvoj firem v celé České republice více poradenskými nástroji. Řešíme ekonomické a finanční poradenství pro firmy. Realizují se u nás vzdělávací workshopy a velmi atraktivní, MBA studia. V oblasti dotací pomáháme také s bruselskými a evropskými dotacemi i švýcarskými fondy, což jsou další finanční prostředky, které čeští podnikatelé mohou získat. Žádosti se píší v angličtině, většina žádostí se administruje v Bruselu. Je to takový souboj všech evropských států a jejich podnikatelů o tuto podporu.

Jakým firmám pomáháte?
Je to celá škála firem. Pomáháme začínajícím podnikatelům, kde v rámci společenské odpovědnosti naší firmy získávají zdarma poradenství. Mezi naše klienty patří také malé a střední firmy až po firmy s miliardovými obraty. Firmy sídlí v celé České republice, některé na Slovensku a jedna v Berlíně.

Mohou dotace pomoci i malým firmám?
Ano, jsou to velmi zajímavé dotace. Začínající podnikatelé mohou získat například půl milionu korun k rozvoji svého podniku. Mohou také získat dotace na mzdy zaměstnanců, stážisty, vzdělávání. Tato cílová skupina si zaslouží od státu co největší podporu. Přeci jenom zahájit v této době podnikání není jednoduché a je zapotřebí výborný nápad, odvahu, zkušenosti, vytrvalost a štěstí.

Co vše firmám poskytujete?
Princip poradenské společnosti je u nás nastavený na dlouhodobé spolupráci. Všichni klienti, od malých, středních podniků po nadnárodní společnosti, zmíním například firmy Moneta Money Bank, Solaris Czech, Mölnlycke Health Care Klinipro, u nás využívají třech pilířů poradenských služeb v rámci firemního klubu Czech Cool Trade.

Jak vám za získání dotace firmy platí?
Poradenských společností je opravdu hodně, i když se trh už za tu dobu, kdy Česká republika čerpá evropské dotace, vytříbil. Jak už jsem zmínil, u nás je to především o dlouhodobé spolupráci, o členství firmy v našem firemním podnikatelském klubu Czech Cool Trade, jehož členové mají pak velmi zvýhodněné podmínky ve srovnání s cenami na trhu a získají další poradenské služby. Jedná se tedy většinou o symbolickou částku za zpracování žádosti a pak odměna, která se vztahuje na schválení žádosti a administraci, tak je vázaná na úspěšný projekt. Zajišťujeme celý dotační cyklus od přípravy přes realizaci až po archivaci projektů. Našim klientům jsme již získali přes tři miliardy korun z dotačních fondů.

Co dalšího členům nabízíte?
Zajišťujeme tři pilíře služeb. První zahrnuje aktivní osobní monitoring dotačních příležitostí a poradenské služby CCT. Garantujeme, že člen klubu nemůže o žádnou dotační příležitost k rozvoji své firmy přijít. Druhým pilířem je oblast networkingu, navazování byznys vztahů mezi jednotlivými majiteli firem. Pořádáme mnoho akcí v Praze, Brně a Ostravě. Jedná se o networkingové snídaně, obědy, káva o třetí, čaje o páté, večeře. Dále pořádáme sportovní akce, například tenisové, badmintonové a golfové turnaje. Jako nový typ networkingu pořádáme inspirativní večery. Jeden již proběhl v Ostravě, hlavním hostem byl Václav Brabec, majitel FC Baník Ostrava. Baník je členem našeho podnikatelského klubu, tak jsme byli velice rádi, že byl právě pan Brabec mezi prvními hosty. Dalším hostem byl Marcel Lesník, majitel Garage klubu a hotelu, dále Marek Konečný, majitel společnosti SeePoint, úspěšný podnikatel v oblasti reklamy. Všichni hosté jsou zároveň členové podnikatelského klubu. Máme za sebou také pražský inspirativní večer, kde byl hlavním hostem Zdeněk Pohlreich, dále Eva Kiedroňová a Jan Daneš. Úspěšné podnikání je v této době velmi závislé na vybudovaných obchodních vztazích a my je pomáháme vytvářet.

Co je tím třetím pilířem?
Obchodní a marketingová podpora. Propojujeme členy mezi sebou, hledáme možnosti nové spolupráce. Členové tak získávají nové klienty a obchodní partnery. Zajišťujeme také pro členy ověřené doporučení na produkty a služby, které aktuálně poptávají. Velmi přínosná je také marketingová podpora. Točíme krátká videa, tvoříme a sdílíme příspěvky na sociálních sítích.

Kolik máte členů?
V tuto chvíli máme přes sto čtyřicet firemních členů – jsme v České republice unikátní, protože u nás je členem firma, ne jednotlivec. Je to tak, že v poslední době se k nám přidávají další významné společnosti. Aktuálně v průměru k nám týdně přibývají tři noví členové. Nárůst je rapidní a jsme za to velmi rádi.

Kde jste nejsilnější?
Nejsilnější jsme v Moravskoslezském kraji, ve Svinově máme základnu. Máme tady nejvíce firemních členů. Pak následuje Praha a Brno.

Co chystáte v nejbližší budoucnosti?
Chceme stále posilovat naše tři pilíře služeb. Zjišťujeme od našich členů zpětnou vazbu a zavádíme další služby, které vedou k rozvoji firem našich členů. V dnešní době nejvíce posilujeme oblast marketingové podpory, také ve spolupráci s Magazínem PATRIOT, což je další možnost, jak propojovat členy, pomáhat jim s marketingem a PR.

Kde se může zájemce o členství dozvědět více?
Zájemce může navštívit naše webové stránky www.cct.cz, kde najde více informací a kontakty. Každý člen našeho týmu se se zájemcem rád sejde, třeba u nás ve Svinově u výborné kávy.

Sdílejte článek