Byznys
10/01/2018 Jaroslav Baďura

Příběh: Když se basketbalista zamiluje do Land Roveru

David Kiša dlouho nesměřoval ve svém profesním životě k automobilům. Táhlo jej to na řadu míst a k mnoha výzvám, ale vše se změnilo, když se poprvé svezl ve vozidle značky Land Rover.

Loni David Kiša postavil v Ostravě-Kunčičkách nové centrum B of B cars – prodejnu a servis vozidel Jaguar a Land Rover – svou rozlohou, vybavením a koncepcí nejmodernější centrum svého druhu v České republice. Letos čtyřiačtyřicetiletý David Kiša hrál závodně basketbal, když ale zjistil, že to na profesionální kariéru nevypadá, dodělal si maturitu a vystudoval marketing a obchod na ekonomické faktultě Vysoké školy báňské.

Oblíbená otázka žurnalistů: Pomáhá v byznysu to, když člověk působil ve vrcholovém sportu?
Ano, určitě.

A v čem?
Nevím, jak ostatním. Ale mně určitě v té zarputilosti, odhodlanosti, vytrvalosti. A také v tom, že člověk musí umět prohrát. A ne jednou. Třeba opakovaně. A ve sportu je to tak pořád – výhry střídají prohry, a naopak.

Takže jste na prohry připravený?
Nevím, zda připravený. Ale díky sportu vím, že prohra k životu patří.

Foto: Archiv

Foto: Archiv

Zmínil jste v úvodu, že vaším snem bylo honit se za balonem. Auta byla hned na druhém místě?
Ne, vůbec ne. Auta mě nezajímala, jezdil jsem škodovkou, naši jezdili škodovkou. Moje první auto byla škoda forman. Byla to pecka – elektricky stahovaná okýnka, byl jsem hvězda.

Jak jste se tedy dostal k těm autům?
Profesně jsem dělal v módě, asi devět let. Prodával jsem boty. Měl jsem zastoupení některých firem tady na českém trhu. Byl jsem obchodním zástupcem slovenských firem. Pak jsem nějakou chvíli dělal manažera. V roce 2000 jsem toho nechal a šel jsem do telekomunikací, tři roky jsem pracoval pro Eurotel. Tady jsem coby manažer pořádně vyrostl. Pořád nás školili, výborní lidi okolo, skvělá škola. Eurotel byl několik kroků před Pegasem (dnes T-Mobile) a myslím si, že mi ta inovativnost a cesta kupředu zůstala. I dnes je naše strategie velmi inovativní a snažíme se dělat věci jinak. Možná trochu složitěji, ale podle mě lépe. A toto je ten výsledek (ukazuje kolem sebe na sídlo firmy). Otázkou je, jak má člověk měřit výsledek. Je to dům, počet zaměstnanců, spokojený zákazník, spokojený zaměstnanec? Co je ten výsledek? Snažíme se o všechny aspekty spokojenosti, ne všechny jsou stoprocentní, ale ve finále nám to vychází.

A kam ještě jste zamířil před auty?
Pak jsem zavítal k logistickým technologiím. Firma se jmenovala Van Riet, byli to Holanďané a já pro ně pracoval jako area sales manager. Byla to obrovská obchodní zkušenost. Říká se, že co Skot nezvedne, to zvedne Holanďan. Příběhy, které jsem s nimi zažil, byly neuvěřitelné. Tak třeba, hádali jsme se pět hodin s klientem o tisíc euro a pak jsme v Praze za večeři utratili těch euro osm set. Toho jsou opravdu schopni jen Holanďané. A pak už přišla na řadu auta. Známá, která tehdy pracovala u Land Rover v Praze, přišla se zajímavým nápadem.

S jakým?
Řekla mi, že firma zřejmě otevře pobočku v Ostravě, no a když já jsem z Ostravy, jestli bych neměl zájem. Nechceš si popovídat s ředitelem? Tak já jsem za tím ředitelem v roce 2005 šel. Tehdy to byl nějaký Dan Harant. Později pracoval pro BMW, řídil Volkswagen. Kapacita a fajn chlap. Proběhl nezávazný rozhovor o mých pracovních postech o jeho představách případné spolupráce. Po nějaké době, to už se psal rok 2006, se mi ozval, že tedy opravdu pobočka v Ostravě vzniká a zda chci u nich pracovat. V té době jsem měl nějaké nabídky, ale prestiž značek mě uchvátila. Nejen prestiž, ale také to, že jsem se do Land Roveru zamiloval. Měl jsem ho v té době půjčený a byl jsem nadšen. Líbila se mi velmi jejich reklama, na které bylo několik druhů bot. Třeba gumáky od bláta, tenisky, lodičky. A to je ono. Land Rover je multifunkční. Chceš do lesa – můžeš. Chceš do divadla – můžeš. Land Rover je o svobodě.

Kdybyste se v tom autě tehdy nesvezl, tak byste u aut nebyl?
Myslím si, že se to vše poskládalo. Nebyl to jen jeden důvod. Přemýšlel jsem o změně, hledal jsem se, sedl jsem si do auta. Zamiloval jsem se. Člověk, se kterým jsem se potkal, byl moc fajn. Rozuměli jsme si. Považte, nekomunikovali jsme spolu a on se ozval po tři čtvrtě roce. To má také nějakou hloubku. Nabídl mi práci jako prodejce aut a já jsem ji přijal. Přesto, že nejsem a ani jsem nebyl do aut blázen.

Takže vy nebásníte klientům o tom, že se musí do auta zamilovat?
Ne. A navíc si myslím, že správný prodejce nemá básnit o autě, ale především si má zjistit potřeby těch, co si auto jdou koupit. Když položíte správné otázky, zjistíte potřeby a zacílíte. A je to jedno, co prodáváte, jestli rohlíky, nebo kočárky, či auta. Otázka, zjistím potřeby a mohu nabízet. Pro ostravskou pobočku Jaguar Land Rover jsem začal pracovat v červnu 2006. Za první půlrok se v tom roce v Ostravě prodala tři auta. My jsme jich za druhý půlrok pod mým vedením prodali třicet.

Co jste změnil?
Vyhodil jsem lidi, pracoval jsem od rána do večera. Rodina mě neviděla. Bavilo mě to a baví dodnes. Dnes je to jiné třeba v tom, že neznám všechny klienty, tam jsem je znal.

Kdy vás napadlo, že by bylo dobré postavit tohle krásné sídlo firmy, kde si povídáme?
To byl sen. Když jsem se tak moc zamiloval do toho Land Roveru, tak jsem chtěl, aby měl tady nějaký úctyhodný stánek. Aby klienti mohli chodit do chrámu Land Roveru, aby se cítili dostatečně sebevědomě, aby lidé měli pocit, že ta značka za to stojí. V roce 2014 jsme položili základní kámen, samozřejmě po několika letech příprav, stěhovat z původních prostor jsme se začali v prosinci 2015, v lednu 2016 jsme otevřeli.

Možná hloupá otázka, ale já ji stejně položím. Kdo je dnes typickým šoférem Jaguaru a kdo Land Roveru?
Myslím, že otázka vůbec není hloupá. Naopak, měli bychom si ji klást každý rok. Jedna věc je, co si myslíme my a druhá je to, jaká je realita. A jak na realitu odpovídá fabrika Jaguar Land Rover. Já vám odpovím tak, jak si to já myslím z hlediska mé dvanáctileté zkušenosti. Především chci říct, že strategie se změnila. Když jsem začínal, tak typický klient byl muž, věk kolem padesáti, vydělal peníze, má nějaké zájmy. Sport, koně, ragby, jachting. Mířím trochu do Anglie, protože to jsou sporty, které jsou JLR podporovány celosvětově. Potřeboval tahat ty věci, tak si pořídil Land Rover. Jaguara řídil padesátník, velmi dobře oblečený, záleželo mu na designu, trošku aristokrat.

A jak je to dnes?
V roce 2008 došlo ke změně majitele Jaguar Land Rover, do fabriky přišlo dost peněz, změnily se různé věci. Dnes řídí naše auta muž, věk od třiceti pěti do padesáti. Je to manažer, vydělá dost peněz a chce technologie, spolehlivost, multifunkčnost. Strategie firmy míří na mladší věkové ročníky. Mladý muž chce auta měnit, ten starší už méně. Mění se design našich aut a myslím, že se to daří.

Co se v našem kraji prodává více? Jaguar nebo Land Rover?
Když to vezmu republikově, evropsky i celosvětově, tak se prodává více Land Rover. Když se podíváme na Ostravsko, tak je to také tak. Zhruba jedna třetina Jaguar a dvě třetiny Land Rover. Když ale porovnáme, jak je to s modely, tak na Ostravsku jsme minulý rok prodali nejvíce vůz Jaguar F-Pace. U tohoto modelu se sešlo všechno – prestižní značka, krásný design, dobré motory a pokud to můžeme říci, tak i příznivá cena v rámci jeho přímých konkurentů.

Jak silní jste v rámci republiky?
Neznáme detailní retailová čísla našich, především moravských, konkurentů, ale to, že jsme po pražských autorizovaných dealerech jediným zástupcem na Moravě v oblasti programu Jaguar Land Rover pro firemní klientelu Fleet & Business, o něčem svědčí. V rámci zavedení nové korporátní identity jsme byli teprve druhý projekt v Evropě, který postavil zcela novou budou na zelené louce a v České republice jsme zatím jediní a ještě nějakou dobu budeme.

Jaké jsou vaše další rozvojové plány, pokud nějaké máte?
Rozvojové plány určitě máme, od těch „menších“, jako je rozšíření parkovací plochy, tak po ty větší, které souvisí s příchodem plně elektrického SUV Jaguar, kdy budeme investovat například do dobíjecích stanic.

Foto: Archiv

Foto: Archiv

Jaká je podle vás budoucnost aut na elektrický pohon?
Jsem jejich příznivcem. Myslím, že to je budoucnost. Už máme klienty, kteří by si rádi takové auto koupili. U nás v republice jde o to, kdy budeme mít k dispozici dobíjecí stanice. Všude. Až toto stát pochopí a bude tuto myšlenku podporovat, tak pak dojde i k většímu prodeji aut. Jsem o tom přesvědčen. Zatím máme v nabídce takzvané plug-in hybridy, tedy vozy, kde se kombinují klasické motory s těmi elektrickými.

Kolik máte zaměstnanců a jak moc si váží prostředí, ve kterém tady mohou pracovat?
Zaměstnanců máme necelých 40. Hodnocení toho, zda si váží toho, kde mohou pracovat, nechám na nich. Ale podle toho, že nám zaměstnanci neodcházejí, drží se u nás, je asi zřejmé, že se jim u nás pracuje dobře. Nutno ale dodat, že kromě klasických zaměstnaneckých benefitů se je snažíme trošku vtáhnout do hry tak, aby jim značka Jaguar Land Rover přirostla k srdci, tak jako kdysi mně.

Ptám se proto, že se domnívám, že práce u vás je hlavně o lidech. Když do těchto krásných prostor přijde klient, je naprosto jasné, že by měl potkat někoho, kdo mu vše perfektně vysvětlí, případně později vůz skvěle připraví.

Máte naprostou pravdu. Důraz v naší firmě klademe na to, aby byli lidé u nás spokojení, ale také, aby odváděli skvělou práci. Zaměstnanci nás zajímají a chceme, aby se jejich spokojenost odrážela ve spokojených zákaznících.

Sdílejte článek