Nejnovější zprávy: Recenze: Vánoční příběh? Bohdalka, Kaiser, Lábus a nesplněná očekávání Podívejte se: Požár v Českém Těšíně napáchal milionové škody, čtyři lidé skončili v nemocnici

Byznys

Příběh úspěšné značky BeWooden. Začalo to motýlkem

Vzpomínáte? Tři mladí kluci na reklamní fotce pózují s dřevěnými motýlky na krku. Přesuňme se v čase – společnost BeWooden oslaví v příštím roce deset let existence.

Jednatel společnosti Ctirad Sára. Foto: Vladimír Pryček

K motýlkům přibyly dřevěné manžetové knoflíčky, brože, peněženky a stovky dalších a dalších designových kousků. „Vznikli jsme s myšlenkou spojit dohromady naše firemní hodnoty. Jedna z nich bylo dělat udržitelné a smysluplné produkty. Chtěli jsme dělat lidem radost, která by trvala dlouhou dobu a zároveň tvořit produkty, které v sobě ponesou řemeslo a krásu Beskyd,“ vzpomíná jednatel společnosti Ctirad Sára.

„To se nám povedlo hned v prvním produktu, což byl dřevěný motýlek. Byl to produkt, který tady nikdo neznal a nebyl na trhu. Bylo pro nás tedy poměrně těžké s ním tehdy lidi oslovit a vysvětlit jim to.“

Co jste si tehdy říkali? Měli jste v plánu být největší českou či evropskou firmou, která dělá dřevěné motýlky nebo jste už v té době věděli, že to bude mnohem širší?

Už při vzniku značky jsem cílil na to, aby se firma stala světovou. Od začátku jsem ji chtěl dostat do světa a ukázat mu zlaté české ručičky. První měsíc po rozjezdu značky, která byla naprosto neznámá, vznikly webové stránky také v angličtině a postupně jsme začali pracovat na zahraničním trhu.

Věděli jste už v té době, že se vaše portfolio o tolik rozroste nebo byl v plánu čistě motýlek?

Začali jsme motýlkem a postupně jsme pracovali na tom, aby nás lidé poznali. Portfolio se pak rozrostlo i na základě požadavků zákazníků, kteří nám pomáhali ho rozšiřovat. Na motýlka krásně navázaly manžetové knoflíčky, zavedlo nás to trošku do šperkařské oblasti a pokračovali jsme s opasky, kšandami, peněženkami… První rok, rok a půl jsme byli čistě pánská gentlemanská značka.

Kdy a proč se to změnilo?

Spousta našich zákaznic byly ženy, které kupovaly produkty pro své partnery a ty nám často psaly, abychom vytvořili něco i pro ně. Portfolio se postupně rozvětvovalo a dnes, po devíti letech, má dřevěný motýlek stále své zastoupení v objednávkách. BeWooden už je ale spíše značka zaměřená na módní doplňky, primárně šperky a hodinky a podznačka BeWooden Home Design se zaměřuje čistě na doplňky do kanceláří a domácností.

Je nějaká vlajková loď, když bychom se bavili o typech výrobků, které se prodávají nejvíce?

Těch vlajkových lodí je naštěstí hned několik. Pořád mají své zastoupení dřevěný motýlek a manžetové knoflíčky, ale celkově gentlemanská oblast je velmi žádaná také u zahraničních partnerů, kteří nás odebírají pravidelně. Celkově je asi 150 obchodů, které prodávají naše produkty s tím, že se jedná o takovou elegantní odnož – motýlek, knoflíčky, kšandy, opasky. Druhou odnoží jsou pak šperky, které lidi opravdu baví a jsou to jak šperky pro ženy, tak pro muže, což souvisí také s hodinkami. Největším highlightem jsou pak brože.

Opravdu?

To je produkt, který baví. Muži je nosí na klopě saka nebo kdekoliv jinde a je to produkt, který se dá naší výrobou a materiálem, se kterým pracujeme, převtělit do jakékoliv podoby. Díky tomu jsme schopni oslovit širokou cílovou skupinu, jelikož máme vše od klasických broží, přes brože osobností až po brože s nejrůznějšími psy. Zrovna teď máme také rozjednanou spolupráci s českou ornitologickou stanicí v rámci broží s ptáky, a právě tyto brože jsou nejčastěji odebírány firmami.

Popište stručně těch deset let, pokud jde třeba o počet zaměstnanců, sídlo firmy…

Vznikli jsme v Chlebovicích. Na začátku vzniku značky jsem obešel své přátele – stolaře Dana a švadlenku Hanku a takto vznikaly úplně první produkty. Na začátku nás bylo v týmu asi čtyři nebo pět lidí, s tím že se tomu většina věnovala částečně a jen já jsem se tomu věnoval naplno. Tím, že má vize byla již od začátku značku dostat dále do světa a podpořit české řemeslo, tak jsme na tom pracovali víc a víc a postupně, během asi čtyř let, jsme se zvětšili na tým kolem dvaceti pěti lidí, který se drží doteď. Těchto dvacet pět lidí je interní jádro, ke kterému máme ale desítky a desítky lidí, kteří nám dodávají polotovary či určité části produktů.


Foto: Vladimír Pryček

Můžete říct, jaké byly obraty v začátcích firmy?

Šlo to postupně. První rok, kdy jsme to spustili, jsme začínali s obratem dvě stě padesát tisíc, pak se nám podařilo dostat se na milion a půl a vyrostli jsme na dvojnásobek, tedy na tři miliony. Potom to skočilo na devět milionů, odtud to šlo na patnáct, dvacet jedna a minulý rok jsme skončili na nějakých čtyřiceti třech milionech obratu. Máme dvě společnosti, kdy jedna z nich je dceřiná společnost v Německu, která nám pomáhá s rozvojem v zahraničí.

Kde se vaše produkty prodávají více? Je to Česká republika nebo zahraničí?

Naše produkty se stále nejvíce prodávají v Česku. Je vidět, že nás lidé opravdu vnímají jako českou značku a chtějí podpořit řemeslo. Česká republika je pro nás tedy stále nejsilnější trh, přesto, že v zahraničí máme také úspěch. Druhá země, kde jsme delší dobu úspěšní, je právě již zmíněné Německo.

Jak velký význam má pro váš byznys e-shop a kolik produktů si naopak lidé koupí v kamenných obchodech?

Podle zpětné vazby našich zákazníků vím, že jsou rádi, když naše produkty vidí naživo. Říkají nám, že jsou ještě mnohem pěknější než na fotkách, což nás moc těší. Tím, že jsme z Beskyd, ale máme i spoustu zákazníků po celém Česku, tak si mohou lidé naše produkty fyzicky prohlédnou na naší prodejně v Kotvě v Praze a mimo to nás mohou kdykoliv navštívit na firmě ve Fryčovicích, kde máme také prodejnu.

Je pro vás cesta, že by vznikly i další vaše značkové obchody nebo zvažujete, že byste se časem přidali k nějaké již zavedené firmě?

Jednak v rámci obchodů tady taková vize byla, bohužel to bylo před příchodem covidu. V té době jsme měli pět vlastních prodejen – dvě v Praze, v Brně, v Ostravě a chtěli jsme jednu otevírat také v Německu, ale covid nám to bohužel vše zastavil. Teď jsme rádi, že zůstala alespoň Kotva, protože během pandemie to pro nás bylo finančně likvidační. Vize do budoucna tady určitě je, ale v době, kdy tomu bude trh více nakloněn. Co se týče spoluprací, tak po celou dobu fungování značky je našim cílem spolupracovat.

Jak to myslíte?

Filozofie značky BeWooden je o spolupráci – jsme sdružení řemeslníků. Zároveň je v tom také spolupráce s dalšími značkami, během kterých už vznikla spousta krásných věcí. Měli jsme spolupráci například se značkou Tonak, Jack Daniels, Vinařství Špalek a spousta dalších. Chodí za námi mnoho firem, líbí se jim naše produkty a chtějí spojit svou značku s námi. Svým zaměstnancům či zákazníkům pak mají možnost nabídnout něco speciálního.

Je tento typ spolupráce s firmami cesta k tomu, jak být ještě úspěšnější?

Zaprvé nás to baví a zadruhé bychom to určitě chtěli dále rozvíjet, protože vnímáme to, že to baví naše zákazníky. Místo sto padesáti propisek vyrobených v Číně dostanou originální produkty, které nemá na trhu nikdo jiný. Vyrábíme jim produkty vyloženě na míru. Buďto použijeme náš tradiční produkt, na který dáme logo či konkrétní grafiku dané firmy nebo vyrábíme také produkty přímo na míru.

Stalo se, že jste někdy odmítli zakázku, protože nějaká firma svou činností popírala filozofii vaší značky?

Stalo se to jednou. Jednalo se o malou zakázku, kdy chtěl zákazník vyrobit vizuálně ne úplně pěkné věci. Jednalo se o lehce vulgární produkty, což jsme odmítli, protože se takto prezentovat nechceme. Spousta značek a firem za námi chodí, že by rádi spolupracovali a jsou třeba v oborech, které nejsou tak sexy, ale díky našemu týmu jsme schopni jít do detailu a udělat produkty, které ve výsledku sexy jsou.


Foto: Vladimír Pryček

Zmínil jste covid jako téměř likvidační záležitost. Jak moc vás ovlivňuje nynější situace s válkou a s ní spojený nárůst cen energií?

Je tady více věcí. Ano, přišel nárůst energií, ale bohužel také pokles poptávky, protože celková ekonomika hrozně padá. Prodeje většiny značek na internetu jsou razantně nízké a vnímáme, že silou naší firmy je právě diverzifikace. Někdo může říct, že jsme roztažení ve více oblastech, ale to je právě jedna z věcí, ve kterých je síla. Jsme schopni být velice flexibilní a dělat věci, které jiné firmy nezvládají.

Řekněte nám něco o vašich projektech, které v rámci značky podporujete?

Obecně jako BeWooden firma chceme rozvíjet hodnoty i dále a mimo běžné produkty máme také projekty, kterým říkáme dobro-projekty. Je to takové dobro na třetí. Zákazník si může koupit produkt, který mu udělá radost, podpoří tak výrobu tady u nás v Beskydech a v Česku a zároveň podpoří i nějaký další projekt. Kampaní za poslední roky proběhlo hned několik a podařilo se nám vybrat milion a půl, který jsme poslali psímu útulku v Dětmarovicích, v rámci covidu jsme vybrali velkou částku na podporu institucí, podporujeme také stavbu školy v Africe. Máme také projekt s Taťánou Kuchařovou – Krása pomoci a mohl bych pokračovat dál a dál.