Proměny kraje
05/03/2020 ČTK

Provozovatel chystá výměnu lanovky na Pustevny, bude kabinková

Provozovatel lanové dráhy z Ráztoky na Pustevny v Beskydech chystá její výměnu. Sedačkovou lanovkunahradí kabinková.

Náklady modernizace se odhadují na 150 milionů korun. Firma už má vydaná stavební i územní povolení, nyní řeší financování projektu, řekla mluvčí společnosti Pustevny Dita Korčák Hrtusová.

"Projekt je zhotovený. Povolení jsme získali loni po třech letech. Až se vyřeší financování, bude se vyhlašovat výběrové řízení na dodavatele," řekla Hrtusová. Na Pustevnách už byla před třemi lety otevřena nová horní stanice lanovky za více než 20 milionů korun.

Mluvčí krajského úřadu Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová řekla, že vzhledem k velké finanční náročnosti této akce se kraj snaží pomoci nalézt financování z externích zdrojů. "I z tohoto důvodu je modernizace lanovky součástí záměru 'turistické využití Beskyd', který je jedním ze strategických projektů v Re:Startu," uvedla Birklenová. Vládní program Re:Start je určený na revitalizaci regionů postižených těžbou uhlí.

Po modernizaci budou na lanovce kabinky pro deset lidí. "Cestující přepraví lanovka nahoru za deset minut a zvládne za hodinu přepravit 1100 lidí," řekla Hrtusová. Nyní je hodinová kapacita lanovky 720 osob.

Dráha má převýšení 400 metrů. Místo nynějších 16 sloupů jich nová dráha bude mít jen osm. Největší výška, ve které se pasažéři ocitnou nad zemí, bude 70 metrů.

Dráha, která se nachází v katastru obce Trojanovice na Novojičínsku, je nejstarší sedačkovou lanovkou v Česku i Evropě. V příštích dnech oslaví 80 let od zprovoznění.

Provozovatel chystá oslavy na příští víkend, kdy bude na Pustevnách připravena pro děti kreativní dílnička, animační program, řada her a soutěží a také se bude krájet narozeninový dort. "V úterý 3. března bude cena jízdného na lanovce symbolických 80 Kč," uvedla Hrtusová.

Původní lanovka se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy mrazy dosahovaly téměř minus 30 stupňů Celsia. Její vybudování tehdy stálo 350.000 korun. Dráha měla sedačky z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží.

Zkušební jízda se konala 3. března 1940, následující den začal pravidelný provoz. Už v prvním měsíci přepravila lanovka více než 3000 lidí.

V roce 1956 prodělala lanovka rekonstrukcí a v letech 1983 až 1986 byla vybudována zcela nová dráha na delší a výškově členitější trase. Dolní stanice byla posunuta níže do údolí. Provoz lanovky byl zahájen 1. ledna 1987, přičemž stará lanovka definitivně dojezdila v roce 1985.

Sdílejte článek