Společnost
22/11/2018 ČTK

Průzkum: Polovina lidí podpořila novou tramvajovou trať v Ostravě

​​Polovina dotázaných Ostravanů v průzkumu podpořila výstavbu nové tramvajové trati vedoucí přes městské části Poruba a Pustkovec. Dalších 34 procent se stavbou nesouhlasí a zbývajících 16 procent nemá jasný názor.

Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK, která během září a října oslovila přes 1500 lidí ve věku od 18 do 75 let, nejvíce právě ze dvou dotčených obvodů. Město chce v přípravách nové trati pokračovat, řekl dnes novinářům primátor Tomáš Macura (ANO).

Magistrát stále počítá s tím, že stavět by se mohlo začít v roce 2020 a o dva roky později bude stavba dokončena. Tříkilometrová trať s šesti bezbariérovými zastávkami má vést od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice.

Primátor uvedl, že je s výsledkem průzkumu spokojen. "Potvrzuje náš postoj, je jasné, že je daleko více lidí, kteří tu tramvaj chtějí, než těch, kteří ji nechtějí. Je tam poměrně velký podíl nerozhodnutých lidí. Myslím si, že i z těch 16 procent nerozhodnutých tam může být potenciálně poměrně významná část lidí, kteří by mohli projekt podpořit," uvedl Macura.

Podle něj byl i vzorek oslovených respondentů dostatečně reprezentativní. Průzkum ukazuje, že u odpůrců převažují důvody, které jsou spíše krátkodobé, kdy se obávají například zátěže, kterou stavba bude znamenat, uvedl primátor.

Členka petičního výboru Markéta Vysloužilová se ale domnívá, že průzkum veřejného mínění za peníze s sebou vždy nese riziko manipulace. "Zdůrazňujeme, že komerční průzkum veřejného mínění je spíše marketingovou záležitostí, která rozhodně nenahrazuje referendum či usnesení zastupitelstev jednotlivých městských obvodů," uvedla Vysloužilová.

Podle Macury město za průzkum zaplatilo zhruba půl milionu korun. Zvažovalo i referendum, které by ale podle primátora stálo asi šest milionů korun. "Podmínkou jeho úspěšnosti je minimálně čtyřicetiprocentní účast, a jak i poslední komunální volby ukazují, je to fikce. Domnívám se, že by těch šest milionů korun propadlo komínem," řekl Macura. Doplnil, že město požadovalo stanoviska obvodů, která ale nedostalo.

Město v přípravě trati za zhruba miliardu Kč, na níž by mělo získat evropské peníze, pokračuje. "Jsou zapracovány veškeré připomínky, které vyšly ze zjišťovacího řízení pro EIA. Nechaly se zpracovat další průzkumy, například klimatologický, zoologický, hydrologický a tak dále. Budou hotovy do konce listopadu," řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO). Výsledek posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) by měl být na jaře příštího roku.

Podle ředitele Dopravního podniku Ostrava Daniela Moryse by trať urychlila porubským obyvatelům spojení do centra města. Domnívá se, že by se snížila i hlučnost, protože tramvajový provoz je tišší než silniční. Provoz tramvají je podle něj i ekologičtější.

"Skutečným věcným jádrem je řízení EIA, do kterého statutární město Ostrava zatím dodalo podklady plné polopravd, fabulací, účelovostí a lží, patrně v naději, že si jich nikdo nevšimne. Vzhledem ke kvalitě projektu považuje petice jeho realizaci za výsostně škodlivou a bude ji i nadále všemi legálními prostředky bránit," doplnila Vysloužilová.

Sdílejte článek