ROMAN FRENKO
Polévkový král
Dopravní podnik Ostrava (DPO) chce snížit napětí mezi přistiženými černými pasažéry v prostředcích městské hromadné dopravy a revizory na minimum. Proto zavádí od příštího měsíce nové, sofistikované elektronické vypisování pokut.
DPO tak jako první v České republice zavádí takzvané elektronické dohody o pokutách, což umožní nejen taktnější, jednodušší a rychlejší vypisování pokut, ale nový umožní umožní revizorům také kontrolovat prostředky městské hromadné dopravy více a častěji.
„Až 100 tisíc zkontrolovaných spojů ročně, tedy o 20 procent více než dosud. Takové zefektivnění přepravních kontrol očekáváme díky novince, elektronizaci pokut. DPO s moderním systémem přichází jako první v republice. Revizoři nově jedním mobilním zařízením nejen kontrolují, ale v případě jízdy bez jízdního dokladu jím i elektronicky, bezpapírově, zpracují pokutu,“ říká mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.
Revizoři budou v každém dvacátém spoji
Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO, novinářům řekl, že nově budou revizoři DPO přítomni v každém dvacátém vypraveném spoji: „Toto posílení přináší elektronizace dohod s cestujícím. Pokračujeme v trendu bezpapírové MHD, a to opět jako první v republice."
Foto: Petr Broulík
Nejde o jedinou novinku v systému přepravní kontroly, kterou DPO zavádí. „Ještě více pozornosti chceme věnovat nočnímu provozu. Proto našich padesát revizorů bude více kontrolovat v nočních spojích. Cestující se tak s našimi zaměstnanci přepravní kontroly budou setkávat častěji i během večerních a nočních hodin. Chceme, aby cestující věděli, že si platících zákazníků vážíme a usilujeme o to, aby jim naše MHD nabízela čistou, pohodlnou a bezpečnou jízdu,“ řekl Daniel Morys.
Zatím zkušebně, od května naostro
Nevypisování papírového „bločku" revizorům ušetří čas, díky kterému zkontrolují více spojů. Nové zařízení, které používají pro kontrolu jízdních dokladů, dokáže v případě přestupku naskenovat doklad totožnosti, nejčastěji občanský průkaz nebo cestovní pas, a skrze aplikaci zpracovat údaje cestujícího do elektronického formuláře pro pokutu, takzvanou „dohodu“.
Cestující si pak pokutu sám dohledá na stránkách dopravního podniku pod přiděleným číslem a po zadání pinu, který mu sdělí revizor. Novinku už revizoři několik týdnů testují, lidé se s ní mohou setkat i při v pátek a o víkendu probíhající kontrolní akci, kterou DPO zaměří na dopravní prostředky projíždějící Mariánské Hory. V ostrém provozu pak bude nový revizorský systém od května.
Foto: Petr Broulík
Rekordmana v černých jízdách pokutovali loni sedmdesátkrát
Revizoři DPO udělili v loňském roce téměř 64 tisíc pokut. V roce 2023 něco přes 63 tisíc. Největším rekordmanem za loňský rok je cestující z Ostravy, který dostal od revizorů více než 70 pokut. Také on může být kvůli novému systému revizorů pokutován častěji, jen s tím rozdílem, že ho revizoři při pokutování rychleji a empatičtěji „odbaví“.
Většinu pokut však ostravští revizoři udělili takzvaným unikátním cestujícím, tedy osobám přistiženým bez platné jízdenky poprvé. Těch bylo více než deset tisíc.
Asistenti nepokutují, revizoři ale ano
Výše tarifní přirážky za jízdu bez jízdenky je ve spojích DPO aktuálně 1 500 korun, v případě uhrazení přímo ve voze se pokuta snižuje na tisíc korun. Tuto možnost však využívají pokutovaní pasažéři méně, a to i přesto, že mohou pokutu zaplatit hotově či elektronicky.
Přepravní kontrolu DPO tvoří revizoři a asistenti přepravy. Asistenti přepravy zvyšují kvalitu přepravy cestujících, zejména přispívají k bezpečí a pořádku ve vozidlech, informují, pomáhají cestujícím, a to i s nákupem jízdného, nepokutují. Revizoři při kontrole rovnou pokutují, ovšem od května to budou dělat co možná nejpřívětivěji a bez velkých průtahů. Cestujícímu při podepsání dohody postačí jen „podepsat“ dohodu prstem na mobilním přístroji. A pokutu zaplatí doma z mobilu nebo počítače.