Auto
06/12/2022 Václav Menšík

Range Rover. Long live the king!

Radim Kolibík, Magazín PATRIOT

Už naše první statické setkání na ostravské slavnostní premiéře bylo impozantní. Nový Range je vážně kus nádherného a technologiemi nabitého auta. Aby taky ne, když je to už pátá generace, během jejíhož vývoje vzniklo 125 registrovaných patentů.

Tehdy jsme si ho důkladně ohmatali, očichali i oseděli, ale nemohli jsme najet ani metr. O to víc jsme se těšili, až nás přestanou napínat a vyrazíme na plnotučný test. Dobře to dělají v tom Best of British Cars.

Den D je konečně tady! Čekání skončilo, do Ostravy dorazil Range Rover First Edition a je na značkách! Pokud jde o velká luxusní SUV, jsme my na značkách permanentně, takže hned organizujeme test a focení.

Když přijíždím k showroomu B of B cars svým rodinným naftovým kombíkem, parkuju vedle tohoto kusu moderního umění a připadám si tu jako všech nudařů král. To auto je vážně monumentální! Měl jsem toho svého modrého Pana Průměrného nechat někde za rohem.

Naštěstí se to po přesednutí za volant alespoň na týden změní, nuda nehrozí. Ať přijedu kamkoliv, cítím se jako Beckham. Ne že bych měl tak božskou pravačku a dokonale vyladěný outfit, to jen to auto vše odehraje za mě.

Range Rover má mnoho tváří. S grácií aristokrata nahradí luxusní vládní limuzínu, rodinný kočár i manažerský dostavník a nezalekne se ani tvrdé práce v pořádném terénu. Všechno během testovacího týdne bylo, ale po zkušenosti s pravým zadním sedadlem, ze kterého se dá šéfovat na palubě úplně cokoliv, prostě chci mít tohle auto s vlastním řidičem. Teda alespoň občas. A to jsem vycukaný paranoik, který jen tak k někomu do auta nesedne a do autobusu může jen pod vlivem, aby překonal strach.

Častá otázka na parkovištích a benzinkách, když se ukázalo, že vážně nejsem Beckham, byla na cenu mého auta. Nebudeme si nic nalhávat. Kdo se ptá na cenu, ten si jej prostě nemůže dovolit, takto jednoduché a kruté to je. Ale pro pořádek. Nový Range ve specifikaci First Edition D350 stojí zhruba čtyři a půl milionu včetně daně.

Takhle vysázené na stole se to zdá jako hromada peněz. Ale za volantem nebo na oné pravé zadní sedačce rychle pochopíš, že ani koruna nepřišla na zmar. Britský šlechtic má úplně vše, co si jen dovedeš představit. Všechno je tu prémiové. Prémiový lak, prémiový design, prémiová kůže, prémiový audiosystém, prémiový mild-hybrid pod kapotou i prémiová spotřeba. A rozhodně je to auto, ve kterém chci vozit svou prémiovou rodinu. To bezpečí pro všechny na palubě z něj úplně sálá. K tomu se přidává neoddiskutovatelný respekt, který má u ostatních řidičů a není o čem. Při dnešních cenách a šílené inflaci prostě není čas na nějaké dlouhé rozvažování. Kupujte, nebudete litovat ani koruny! Konec investičního okénka.

Už za sebou mám zážitkové terénní jízdy s vozy Jaguar i Land Rover, kde auta ukázala, že zvládnou mnohem víc, než na co má průměrný redaktor regionálního plátku odvahu. A není důvod si myslet, že u nejnovějšího Range to bude jinak. Nebude. To auto projede absolutní nesmysl. Můžeš se brodit vodou po pás a díky systému kamer budeš mít hladinu pod kontrolou, křížit nápravy tak, že se budeš zakusovat do volantu a sjíždět svahy, které přes kapotu ani neuvidíš a budeš spoléhat na promakané systémy z balíku Terrain Response 2. Jejich seznam je dlouhý jak soupis zničené ruské techniky, tak si to raději přečtěte v té brožuře. Nebo ještě lépe. Běžte a zažijte to!

To si ovšem necháme na jindy. Nechtěl jsem během týdne očesat auto, na které čeká řada zákazníků, tak jsem z té polní cesty raději nesjížděl a měl na paměti, že čím dál dojede, tím dál by musel místní zemědělec s traktorem. A to už tady všechno bylo. Takže hezky zpátky k rodinnému a pracovnímu nasazení.

Parkovat tuhle loď u školky, kde socialistický inženýr-držitel řádu práce počítal tak maximálně se stopětkou paní ředitelky a jednou dvanácsettrojkou z místního JZD, je trochu bolest. To ne že ne. Mohl bych to fláknout sousedům na pole a zbytek dojít pěšky, ale oni už tu stihli vysadit ozim a já bych pak mohl v hospodě schytat pár výchovných a na nějaké tahání traktorem z bryndy bych mohl příště zapomenout. Tak pokorně stojím v řadě a poté aktivuju parkovací asistent, ať za mě pracují stroje! A ony pracují skvěle. Musím uznat, že sám bych to nezaparkoval lépe! Paráda.

Nejen při parkování, ale i v běžném provozu pomáhá agilitě Range natáčecí zadní náprava a vzduchový podvozek, který je perfektně pohodlný, ale umí i přitvrdit, když se v jednom probudí zastydlá puberta.

Taky je tu motor. Poctivý dieselový třílitr s mild-hybridní technologií. Kultivovaný, uhlazený a tichý. Při běžné rodinné jízdě se jen tak převaluje, doslova šeptá, ale nenechte se mýlit. Když přijde na onu zastydlou pubertu, stačí mu šlápnout na krk a tenhle gentleman se pořádně rozzuří.

Čtyři široká třiadvacetipalcová kola se zakousnou do jakéhokoliv povrchu a ten Big Ben vystřelí vpřed jako smyslů zbavený. Chvílemi nevíš, jestli jsi nezměnil směr rotace zeměkoule. Jak to kdysi říkal ten chytrý pán? Dejte mi dost silnou káru a já pohnu zemí? Nářez!

Ctěný čtenář už je jistě z těch komplimentů unaven, jenže on je tenhle aristokrat vážně moc povedený. Trochu vyšší hmotnost není nedostatek, ale očekávaná vlastnost mimořádně bezpečného tanku. Volant většího průměru zase tradiční ochranná známka Range Roveru a jelikož to takhle mělo rádo i Její Veličenstvo už od druhé světové, budeme to tak mít rádi i my. Královně se nikdy neodmlouvalo! Malou pihou na kráse je snad jen čelní sklo, ve kterém jsou při bližším zkoumání viditelné drátky vyhřívání. A to je vše, co lze Range Roveru vytknout.

Týden s novým Range Roverem byl skvělý, návrat zpátky na zem po jeho vrácení tvrdý, ale motivační. Takže makat, protože všichni si zasloužíme svou vlastní dávku luxusu!

Range Rover First Edition D350 MHEV

Technické údaje

Pohon:vznětový šestiválec s technologií mild-hybrid
Objem motoru: 2 997 cm3
Maximální výkon: 258 kW
Točivý moment: 700 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Nejvyšší rychlost: 234 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 8,1 l

Vnější rozměry

Rozvor: 2997 mm
Délka: 5052 mm
Šířka: 2209 mm
Výška: 1870 mm
Objem zavazadlového prostoru: 818 l
Pohotovostní hmotnost: 2505 kg

Cena od: 4 563 231 Kč včetně DPH

Sdílejte článek