Kultura
23/11/2022 Roman Vojkůvka

Recenze: Grand Prix táhne Kozub, ostatní mu jen sekundují

​Majitel autodílny, milovník aut a divný patron Emil (Robin Ferro) vyhraje v televizní soutěži dvě vstupenky na Velkou cenu Španělska.

Do Mekky F1 zamíří s bratrancem Romanem (Kryštof Hádek), vlastníkem pofiderního autobazaru, otcem tří děti a manželem prchlivé Ivety (Anna Kameníková). Netuší, že se jim do dodávky nakvartýroval notorický zloděj aut Štětka (Štěpán Kozub), v pneumatikách vezou kontraband jezeďácké mafie a po krku jim jdou polští ranaři, snaživá policistka a naštvaný senior.

Grand Prix režiséra, scénáristy a producenta Jana Prušinovského nabízí v první řadě pestrou paletu podivínů a exotů. Jasně jim vévodí Štěpán Kozub, jehož Štětka je vyváženou kombinací tuposti, agresivity a bezstarostnosti. Znovu potvrzuje, že v rolích více či méně z normálu vybočujících jedinců se cítí jako doma a minimálně na domácí půdě mu nehrozí žádná konkurence. Nicméně, jak říkávala moje babička: aby ti to chlapče nezůstalo.

Druhé místo pomyslného žebříčku netradičních existencí obsadila Tatiana Dyková v roli smažky Jindry. Z dalších figur pobaví korpulentní afrofrancouzská servírka, blazeovaný policista (Marek Daniel) a své kouzlo má i jeho nadmíru pracovitá kolegyně (Eva Hacurová).

Většina ostatních person neurazí, na komedii jsou bohužel málo zábavné. Zatímco Robin Ferro, kterému postavy podivínů zdaleka nesedí tolik jako Kozubovi, komický potenciál role příliš nevyužil, Hádek ho ve své postavě vlastně ani nemá. Miroslav Donutil zase víc než důchodce připomíná doktora Martina s taškou ze supermarketu.

Nevýraznost platí i pro další postavy. Polští gangsteři, ač adekvátně vymódění, jsou si (záměrně?) podobní a tedy podobně nevýrazní. Nemluvit polsky, ani by si jich divák nevšimnul, což je problém zejména ve scénách, kdy mají budit respekt. Stačilo inspirovat se u varšavského rodáka Patryka Vegy, jenž má své exploatační krváky plné výrazných testosteronových zjevů.

Jan Jankovský skvěle zahraje dobráka (Chyby) i gaunera (Stínohra), ale komik to není a místo něj bych v pidiroli majitele traktoru raději viděl nějakého zábavného vidláka. Cyril Drozda coby mafiánský zemědělec pak představuje nejpromarněnější šanci celé komedie a očividně by mu daleko lépe sedla role Donutilova důchodce.

Žánr road movie vyžaduje, aby hrdinové podstatnou část filmu strávili na cestě. To Prušinovského snímek splňuje, pohlednicové záběry Evropy ale nečekejte. Z Německa uvidíte benzinku, z Francie motel, pole a vinici. Což v komedii, kde má jít primárně o srandu, samozřejmě nevadí, přesto Grand Prix neplánovaně podává svědectví o současné Evropě. Zatímco v komedii natočené před lety bychom se o překročení hranic dozvěděli pomocí takzvaných stereotypů, dnes si ani nevšimnete, že jste mimo domovinu. Už není třeba mít v záběru z Francie Eiffelovku, ze Skotska dudáka v kiltu a z Bavorska bodrého domorodce v kožených kalhotách. V době pokročilé globalizace stačí natočit pobočku KFC, nebo McDonald's a personál obsadit potřebně multikulturně. Odlišnosti, kterými byly jednotlivé státy nejen pro filmaře zajímavé, bohužel mizí a nahrazuje je nový stereotyp, v němž se vše ztrácí v jednolité mase.

Klíčovým původcem srandy v Grand Prix je bez debat Štěpán Kozub. Ať už krade, souloží, nebo ohrožuje kamarády nožem, vždy je zábavný a těžko říct, do jaké míry by film fungoval bez něj. I přes nemálo vtipných scén se ale nemohu zbavit pocitu, že Prušinovského nová komedie mohla být o dost zábavnější.

Chybou je, že balancuje mezi dvěma subžánry a nemůže se rozhodnout, ke kterému chce patřit. K naplnění prvního z nich, komedie ujeté, by Grand Prix potřeboval přitvrdit, nešetřit na absurditách, obskurnostem a tu a tam přidat i nějakou nechutnost. Pro příklon ke komedii realističtější by se naopak potřeboval zbavit příliš nadsazených vtipů a scén, jako je dětinská finta s odpoutáním pozornosti pořadatele závodů.

Přesto Grand Prix ve výsledku nenudí a je minimálně jednou ze tří nejlepších českých komedií letošního roku. A nechybělo moc, aby se stal tou nejzábavnější.

Grand Prix, ČR, komedie, road movie, 2022, 107 min, distribuce v kinech Falcon.

70%