Kultura
19/02/2023 Roman Vojkůvka

Recenze: Prázdný Ostrov nabízí bohužel i prázdný příběh

Ačkoliv tráví Richard a Alice exotickou dovolenou pospolu, očividně to mezi nimi drhne. Důvod je vyřčen u večeře s krevetami, Richard má milenku.

Manželé už nemají důvod nadále se zdržovat v resortu a předstírat, jak si užívají moře a pláž. Je čas na návrat. Bohužel jsou svátky a jediné letadlo, které je k dispozici, má svá nejlepší léta dávnou za sebou. Což platí dvojnásob o jeho pilotovi, který během letu zemře. Letadlo se zřítí do moře a přeživší manželé se proberou na pláži liduprázdného ostrova.

Co může být lepšího, než si zajít během studeného února na film odehrávající se v teplých krajích? Pravděpodobně si tam rovnou zajet, ale v době strmě stoupajících cen je přece jen dostupnější variantou kino. A pokud máte navíc možnost se ještě zasmát, zdá se být volba ideální.

A Ostrov opravdu začíná vcelku slibně. Manželé se na dovolené patřičně sluní, občas spolu prohodí pár slov a divák má oprávněný pocit, že to mezi nimi není úplně v pořádku. U večeře Richard vybuchne, sdělí Alici že odchází k jiné ženě a oba protagonisté příběhu se pořád chovají vcelku uvěřitelně.

Jakmile se ale octnou na ostrově, dochází k prudké změně. Richard i Alice (ta především), jako by si najednou uvědomili, že jsou postavy v komedii a nikoliv v dramatu a přepnou na jakési sitcomové herectví. Vcelku nelogicky, vzhledem k jejich situaci, začnou namísto plánování, jak přežít, řešit banality ohledně pokaženého vztahu a dokonce tak vehementně, že si celé tři dny nevzpomenou na jídlo.

Nezralé chování postav se během děje příliš nezmění a divák může brzy nabýt dojmu, že sleduje dva mentálně nevyvinuté adolescenty a nikoli svéprávné dospělce.

Rozhodně tomu nejsou na vině herci. Jana Plodková i Jiří Langmajer odvádějí komediální standart, (což v tomto případě znamená, že jeden na druhého dvě třetiny filmu ječí) a oba vytrénovali svá těla, aby diváka ušetřili pohledu na nadbytečný tělesný tuk. Bez debat se tedy na roli patřičně připravili, bohužel veškerá snaha je marná, pokud se natáčí scénář nevalné kvality.

Od ztroskotání letadla máte totiž pocit, že se děj zasekl v časové smyčce a pořád dokola se odehrává jedna a ta samá scéna, složená z částečného smíření a opětovného konfliktu manželů, bez výrazného posunu v ději.

Humoru, tedy podstaty komedie, na Ostrově taky moc nenajdete. Mnoho scén je trestuhodně nevyužitých a diváka se smyslem pro humor během jejich sledování napadnou daleko vtipnější gagy než ty, které mu nabízejí autoři.

Čekání na záchranu trosečníků se tak stává zdlouhavým procesem a filmu by prospělo zkrácení o 15 minut, tedy vystřižení minimálně dvou opakujících se obrazů s nepovedeným usmířením a především zbavení se hlouposti typu osmapadesátiletý manžel si zapisuje do deníčku pocity jako dvanáctiletá školačka.

Natočit komedii prakticky jen o dvou lidech je levnější, než s dvaceti postavami. Udělat ji ovšem tak aby nedrhla, je zcela jistě velké umění. Autoři Ostrova, snad vědomi si chatrnosti příběhu, vsadili nejen na oblíbenost herců, ale především na prostředí.

Jinak řečeno, nikoliv Langmajer a Plodková, ale právě pláže, průzračné moře a vodopád v džungli zde bez debat hrají hlavní roli. A právě jen díky pohlednicově nasnímaným exteriérům film alespoň částečně funguje.

Pokud by totiž dvojice hrdinů byla izolována na méně atraktivním místě (dejme tomu v prázdném hotelu zasypaném lavinou), daleko zřetelněji by se ukázalo, že příběh dvou rozhádaných manželů vlastně nemá moc co nabídnout.

45%

ČR, komedie, romantický, dobrodružný, 2023, 100 min, distribuce v kinech Cinemart

Sdílejte článek