Byznys
06/07/2025 Jaroslav Baďura

Skleněná krása. Příběh skla od designového studia INLUCO

​Foto: Vladimír Pryček

Stejně jako ruční práce se sklem vyžaduje čas a trpělivost, tak i designové studio INLUCO založené v srdci Beskyd Mikulášem Parmou a Ondřejem Strnadelem vzniká postupně a bez náhlých zvratů. Nově vzniklá značka se specializuje na design a výrobu vysoce kvalitních svítidel a světelných objektů.

Spojuje umění ručně foukaného a tvarovaného skla s nejmodernějšími světelnými technologiemi. Věnuje se realizacím na míru a malosériové výrobě. Designovými projekty navazují na bohatou tradici produkce osvětlovacího skla v regionu.

Ondřej Strnadel je sklářský výtvarník, designér a pedagog. Na základě vlastních designů i díky excelentnímu ovládání tradičních ručních sklářských metod foukání, ale i hutního zpracování skla a následného pečlivého procesu ručního zušlechťování, tvoří unikátní objekty převážně organických tvarů. Pomocí forem zhotovuje též menší série, kdy každý kus ještě ručně individualizuje. Ondřej Strnadel své práce představil na řadě výstav v České republice i v zahraničí. Jeho díla jsou součástí veřejných i soukromých sbírek. Výrobou světlených objektů navazuje na odkaz svých rodičů, kteří se tomuto oboru ve Valašském Meziříčí věnovali celý život. Sám Strnadel si touto výrobní praxí prošel a získal tak unikátní technologické know-how.

Mikuláš Parma je vystudovaný biofyzik, který vytváří ze skleněných objektů funkční svítidla. Díky svým hlubokým oborovým znalostem dokáže používat různé skleněné optické komponenty a docílit tím dokonalou distribuci a kvalitu světla. Jeho inovativní přístup k osvětlení umožňuje, aby se svítidla proměňovala s denní dobou, napodobovala přirozené světlo a vytvářela tak v interiéru jedinečnou atmosféru.

Povídáme si v areálu Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské ve Valašském Meziříčí, kde Ondřej Strnadel působí jako pedagog a kde vznikají především první prototypy nových svítidel a světelných objektů.

Jak jste se vy dva dali dohromady?

Mikuláš Parma: Naše spolupráce vznikla tak, že Ondra snad už před deseti lety za mnou přišel, protože potřeboval vytvořit světelné moduly pro svítidla v rámci své diplomové práce.

Ondřej Strnadel: Nechtěl jsem svítidlo opatřovat pouze klasickou standardní žárovkou, ale chtěl jsem se obrátit na někoho, kdo použije již moderní LED technologie.

Mikuláš Parma: Ano, toto bylo vlastně naše první setkání – světelný modul pro Ondrovu diplomovou práci.

Ondřej Strnadel: Pak následovaly další spolupráce, kdy bylo potřeba sestavit svítidla pro mé žáky na sklářské škole, a tak jsem opět oslovil Mikuláše s žádostí o pomoc. Občas pak on požádal mě, když třeba něco potřeboval v rámci svého projektu. Přirozeně pak vyplynul nápad začít dělat společné projekty.

Takže Ondřej Strnadel umí udělat krásné foukané sklo jakýchkoli tvarů a barev a Mikuláš Parma se stará o to, aby svítidlo dobře svítilo, aby to bylo funkční. Jsem laik, ale zvenčí mi to přijde jako úžasné spojení. Jak dlouho INLUCO existuje? Kde se dnes na své cestě nacházíte?

Mikuláš Parma: Počátek našeho designového studia můžeme datovat rokem 2024, kdy jsme měli společnou výstavu pod názvem Světlo sklem ve Zbrašovských aragonitových jeskyních v Teplicích nad Bečvou, což byl úplně unikátní prostor. Vystavovali jsme tam naše první svítidla a musím říci, že se v tom jeskynním prostoru opravdu nádherně vyjímala. Přišlo nám to velice symbolické, protože právě v jeskyních začal člověk využívat světlo v podobě ohně, takže jsme šli vlastně ke kořenům.

Kde všude může člověk narazit na vaše výrobky?

Mikuláš Parma: Jsme víceméně v počátcích, proto se momentálně orientujeme spíše na prototypovou výrobu a konceptuální tvorbu. Snažíme se samozřejmě zjišťovat, co je pro trh zajímavé, ale na druhou stranu se nechceme zaměřovat na designy poplatné trhu. Chceme dělat svítidla spíše autorská, v malých sériích sdružených do specifických kolekcí. Design svítidel proto vychází především z Ondrovy vlastní volné tvorby. Chceme, aby naše svítidla měla duši, osobitý charakter. Nechceme být tuctoví, chceme tvořit s vášní a originalitou.

Jak vlastně spolupráce vás dvou při tvorbě unikátních svítidel vypadá?

Ondřej Strnadel: Naše společná práce na svítidlech začíná zadáním, které definuje potřebu osvětlení daného prostoru i jejich uživatelů. Následně se zaměříme na návrh výsledného tvaru a barevnosti svítidla tak, aby ideálně odpovídalo charakteru interiéru. Při tom se inspiruji geniem loci, lokalitou a případnými dominantními prvky prostoru.


Foto: Vladimír Pryček

Mikuláš Parma: Při hledání vhodného tvarosloví společně konzultujeme také technické a fyzikální možnosti osvětlovací techniky, abychom co nejlépe dosáhli požadavků zadavatelů. Zároveň se také zaměřujeme na vizuální komfort při používání našeho osvětlení, to znamená, že svítidla nesmí oslňovat ani jinak rušit atmosféru například podprahovým blikáním při stmívání svítidel.

Stává se často, že investor postaví krásný dům, ale buď nemá peníze, energii nebo třeba zapomene na to, že by do těch designových prostor mohl chtít autorská svítidla? Nebo na toto už lidé více myslí?

Mikuláš Parma: Ano, takové případy se stále objevují, ale už se to zlepšuje, protože uvědomělí investoři spolupracují s významnými architekty, kteří často vyžadují, aby byla jejich práce vyzdvižena kvalitním a ideálně i autorským osvětlením.

Rozumím tomu správně, že vaše práce má dvě hlavní podoby? Buď vytváříte vlastní kolekce svítidel, které pak nabízíte a vystavujete, nebo vás klienti osloví s určitou nebo neurčitou představou a vy pro ně připravíte nabídku na míru?

Mikuláš Parma: Ano, přesně tak. Tak to fungovalo například v resortu Trojhouse. Byl tam velice zajímavý prostor s poměrně nízkým klenbovým stropem, kde nebylo vhodné použít konvenční osvětlení, proto jsem investorovi navrhli koncept, který se líbil nejen jemu, ale také architektovi, který celý komplex navrhoval.

Vaše svítidla nejsou jen krásná, ale i technologicky vyspělá. Co všechno dnes nové světelné technologie už umějí?

Mikuláš Parma: Kromě možnosti stmívání, tedy regulace množství světla, umožňuje současná světelná technika navíc i dynamickou změnu spektrálního složení světla.

Co to znamená?

Mikuláš Parma: Dynamická změna spektrálního složení znamená, že světlo vycházející ze svítidel může mít v průběhu dne různou, takzvanou teplotu chromatičnosti. Představte si světlo, které se mění s vámi. Ráno vás probouzí jemnou, teplou září, přes den vás povzbuzuje chladnějšími tóny a večer vás ukolébá hřejivým, jantarovým světlem. Přesně tohle umí naše svítidla – simulují přirozené světlo a vytvářejí dokonalou atmosféru pro každou chvíli.

S tím souvisí řízení osvětlení celého domu a jeho nastavení?

Mikuláš Parma: Přesně tak. Toto je další odvětví světelné techniky, které se dynamicky vyvíjí. My jsme však schopni se přizpůsobit prakticky jakémukoli řízení, podobně jako v již zmiňovaném Trojhousu. V prostoru byl systém řízení už nainstalovaný, tak jsme se tomu museli přizpůsobit.

Řekněte, když přijdu do moderního interiéru, mělo by svítidlo být hlavní dominantou? Měl bych jej hned vidět, když vejdu? Anebo by mělo být nenápadnou součástí prostoru?

Ondřej Strnadel: Svítidla by měla být harmonickou součástí interiéru, to znamená, že jeho styl, velikost i barevnost by měla v interiéru působit esteticky i v okamžiku, kdy nesvítí.

Valašské Meziříčí bývalo proslulé sklářskou výrobou. Vycházíte ve své práci z této tradice nebo si děláte věci po svém?

Ondřej Strnadel: Já z tradice vycházím, ale zároveň hledám i nové techniky zpracování skla. Ve Valaš­ském Meziříčí začala sklářská výroba už v roce 1855, takže o historii bychom si mohli povídat celé odpoledne, ale já jsem sklářské řemeslo podědil po svém otci, který na zdejší huti pracoval. Sklárna ve Valašském Meziříčí se specializovala na vrstvené triplexové sklo, což je technika postupného vrstvení skla. První vrstva je čirý křišťál, který se překryje rozptylnou opálovou vrstvou, po které následuje opět křišťál, popřípadě jiná transparentní barva, která může být opatřena matováním. Triplex opál je nejlepší pro funkční osvětlovací sklo, a proto jej používáme i pro naše svítidla.


Foto: Vladimír Pryček

Mikuláš Parma: Tato unikátní technologie nám umožňuje dosáhnout dokonalého rozptylu světla – jemného, rovnoměrného a neoslňujícího.

Říkali jste, že cesta vašeho studia je na svém začátku. Co teď bude následovat?

Mikuláš Parma: Velmi důležitým krokem bylo pro nás pozvání do platformy Beskydy Design.

Ondřej Strnadel: Ano, to propojení zafungovalo perfektně, takže máme rozpracovaná nová svítidla.

Mikuláš Parma: Přesně tak, ale nechceme si zakázek nabírat moc, abychom je dokázali plnit.

Ondřej Strnadel: Chceme jít cestou především realizací přímo na míru. Do toho se snažíme rozvíjet svoje originální kolekce, ale i exkluzivní světelné objekty realizované z volné ruky, které nejsou foukané do formy, takže bude existovat pouze jediný unikátní kus. Dále chceme nabízet i návrh a výrobu doplňkového sortimentu, jako jsou solitérní mísy, vázy, nápojové sety a další předměty, které budou designově ladit s našimi svítidly.

Mikuláš Parma: Ano, to je přesně ono! Chceme vytvořit značku, která bude s hrdostí nést odkaz českého skla, spojovat tradici s novými nápady a nabízet autorský design i v mezinárodním měřítku.

Sdílejte článek