Nejnovější zprávy: Zázraky se dějí! Těžce zkoušená rodina nečekaně získala miliony na vysněný dům Návrat po 36 letech. Do Divadla Petra Bezruče míří Bratři Karamazovi

Byznys

​Skupina Kofola má za sebou rekordní léto. Za růstem je i vydařená sezóna v regionu Adriatic

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí letošního roku. Tržby jí v tomto období meziročně vzrostly o dalších 34 milionů korun a o 1,6 % tak překonaly loňský rekordní výsledek.

Ilustrační foto: Pavel Barvík

V letních měsících se dařilo jak na českém a slovenském trhu, tak v adriatickém regionu. Ten zažil oživení díky přílivu turistů, kteří loni díky pandemickým opatřením v regionu chyběli. Provozní zisk EBITDA se za devět měsíců roku meziročně zvýšil o 81 milionů korun.

Management Kofoly tak zpřesnil jeho celoroční odhad v rozmezí 1,08 – 1,12 miliardy korun a na listopadové valné hromadě navrhne výplatu dividendy.

„Letošní letní sezóna se nám prodejně vydařila ještě o trochu lépe než ta loňská, která byla rekordní. Podařilo se nám díky dobře připraveným aktivitám a kampaním opět využít přítomnost domácích turistů v Česku a na Slovensku. Stejně jako turistů z celé Evropy, kteří se vrátili na dovolené do Chorvatska a Slovinska. A právě adriatický region tentokrát stojí za meziročním růstem celkových tržeb,“ komentuje vývoj třetího čtvrtletí roku Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

„Na českém i slovenském trhu je dlouhodobě letní prodejní jedničkou čepovaná Kofola. Spotřebitelé si ji mohou vychutnat na více než patnácti tisících prodejních místech. V letošním roce se nám podařilo jejich počet opět navýšit a společně s uvedením úspěšných novinek kompenzovat mírně klesající trh nealkoholických nápojů,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko.

Vinea v létě vsadila na unikátní koncept Kumšt Moštu zdůrazňující její základ v hroznové šťávě z vinic. Své pevné místo na trhu si vybudovala nová prémiová limonáda ze sicilských citrusů Targa Florio, která výrazně překonala očekávání.

Stále prodejně rostoucí Kláštorná Kalcia pak další část komunikační kampaně věnovala podpoře svého udržitelného přístupu v oblasti obalů v podobě 100% rPETu - tedy lahví vyrobených pouze z recyklovaného plastu. A udržitelný přístup v podnikání firmy se promítl také do dalších aktivit. V blízkosti závodu Ondrášovky se podařilo využít zkušeností s ochranou vodních zdrojů z Rajecké Lesné.

„Ve spolupráci s místními zemědělci a samosprávou se nám podařilo v okolí Ondrášova a Moravského Berouna certifikovat další BIO lokality pro sběr bylin. Máme tak společně se slovenským územím certifikováno již 224 km2. V areálu závodu jsme pak otevřeli výkupnu bylinek LEROS. K ní poté přibyla ještě jedna ve Velkých Karlovicích,“ popisuje rozvoj v této oblasti Jannis Samaras. S Biopekárnou Zemanka se pak realizovala výroba sušenek UGO Dužinky, při jejichž výrobě se využívají zbytky ovoce a zeleniny z krnovské výroby paskalizovaných šťáv.

Skupina se připravuje na spuštění systému zálohování PET lahví a plechovek na Slovensku a stala se jedním ze zakladatelů Iniciativy pro zálohování těchto obalů v Česku.

Růst v regionu Adriatic

K meziročnímu kvartálnímu růstu tržeb Skupiny Kofola přispěl především růst poptávky v adriatickém regionu. Ten se projevil na růstu tržeb o 13,3 %. Provozní zisk EBITDA se zvýšil dokonce o 16 %.

„I v našem regionu došlo před létem k rozvolnění pandemických opatření a zároveň se do něho začali vracet turisté, kteří po loňské pauze chtěli své dovolené opět trávit v turisticky atraktivních oblastech Chorvatska a Slovinska. V kombinaci s dobře připravenými marketingovými a prodejními aktivitami se to pozitivně projevilo na růstu prodejů především v Chorvatsku, které rostly dvouciferným tempem,“ vysvětluje důvody růstu Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic a dodává: „Největšího nárůstu dosáhla značka Studena. Z tržních segmentů nejvíce rostly impulzní nákupy a samozřejmě na pobřeží pak také prodeje v kanálech HoReCa.“

Zpřesnění odhadu provozního zisku EBITDA a návrh výplaty dividendy

Z ekonomického pohledu firma celý rok čelí výraznému růstu cen řady klíčových vstupů. Jde zejména o energie, dopravu, obalové materiály a cukr. V Česku a na Slovensku již na tuto situaci reagovala a zvýšila ceny vybraných produktů.

„Díky pokračujícímu růstu celkových tržeb Skupiny i naší finanční disciplíně nastavené od počátku roku můžeme potvrdit a zpřesnit naše odhady finálního výsledku ukazatele EBITDA za rok 2021 v rozmezí 1,08 až 1,12 miliardy korun,“ vysvětluje Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola. „Zároveň nám to umožňuje na listopadové valné hromadě navrhnout výplatu dividendy ve výši 13,50 korun na akcii,“ dodává.