Společnost
06/12/2016 Jaroslav Baďura

Smrt. Foto: Jindřich Štreit. Čtyři světy v jediné místnosti

Magazín PATRIOT připravil seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.

Bylo to v Sovinci v roce 1980, když jednoho večera zaklepala u dveří Jindřicha Štreita sousedka, že jí právě zemřel druh, aby jí pomohl se vším, co je v tu chvíli potřeba…

„Zajímalo mě, jak tutéž situaci vnímá družka, jak její malé dítě a jak lékař, který provádí vlastně poměrně rutinní práci – vypisuje úmrtní list,“ vzpomíná na okamžiky, ve kterých tato slavná fotografie vznikla, Jindřich Štreit.

„Bylo to poprvé a naposledy, co jsem něco podobného fotografoval. Družka mrtvého byla naše sousedka, požádala mě o zavolání pana doktora a pohřební služby, to propojení s tou rodinou bylo tehdy velmi úzké, takže mé fotografování bylo přirozené.“

V prvním dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami, následovala další slavná fotografie Přesilovka, která přispěla k autorovu uvěznění, a další slavná fotografie Schůze.

Dále jsme představili neméně slavnou fotografii Volby na poli a poté jste si mohli přečíst příběh další pro režim „závadné“ fotografie, která vznikla v roce 1981 v kanceláři Národního výboru v Jiříkově.

V dalším dílu seriálu jsme představili fotografii úklidu Národní fronty, která vznikla v roce 1981 na Sovinci, vzpomínali jsme na fotografii s názvem Dušičkypřipomněli jsme vznik fotografií Idyla v kuchynifotografie A domů!

Vzpomínali jsme také na fotografii Nastěnka, která je jednou z mnoha v cyklu Televize jako součást našeho života, připomenuli jsme si i fotografii Odvádění telat a Jindřich Štreit vzpomínal také na fotografii, kterou jsme pojmenovali pracovně V ložnici.

Připomenuli jsme si i  fotografii rodinné oslavy z Jiříkova, okolnosti vzniku fotografie Oslava na vsi a také snímku, který jsme nazvali Dohrála

Sdílejte článek