Fenomén
Colours of Ostrava
Dnes si povykládáme s Josefem Smolkou z AMG moto Ostrava o jejich SP race project, závodním týmu, který se vloni zúčastnil šampionátu Alpe Adria International Motorcycle Championship a hned při své premiéře ve třídě „NG 600“ zvítězil.
Hned v úvodu bych rád pogratuloval k velkému úspěchu v šampionátu, a s tím souvisí i moje první otázka. Jak se zrodila myšlenka na založení vlastního závodního týmu, jak vznikal SP race project, a co je k tomu zapotřebí?
Začnu tím, co je k tomu zapotřebí. Velké nadšení a vize něčeho dosáhnout. A je jedno, zda bude člověk zakládat závodní tým kvůli sobě, aby sám závodil, ať už hobby nebo profi a nebo podporovat někoho jiného. Ale to nadšení a ta vize, ať už je jakákoliv, je z mého pohledu základ úspěchu.
A ta první myšlenka byla někdy na podzim roku 2023, kdy jsem se chtěl připravovat na sezónu 2024 a zároveň prezentovat, co my v AMG moto děláme a umíme. V té době jsem se už znal s bývalým závodníkem Lukášem Peškem více, takže jsem ho oslovil, jestli by byla možnost mě připravit na další ročník Alpe Adrie. To s sebou samozřejmě neslo vlnu dalších myšlenek a já jsem si uvědomil, že už to není o mně a že už si nemám ani co dokazovat, a ani to nemám zapotřebí, a že bych rád podpořil právě někoho jiného. Když jsem s tou myšlenkou konfrontoval Lukáše, tak jsme se shodli, že on je v podobné fázi, kdy jeho projekt Riding School zahrnuje ty nejmenší a střední věkovou kategorii závodníků, řekněme 10–15 let, ale chybí mu nejstarší, to znamená velké motorky a velké okruhy. A tam jsme se protnuli v představách.
Jakou používáte techniku, jaká motorka tvoří základ a proč zrovna tato?
Používáme Ducati Panigale V2. Ty důvody jsou dva. Hlavní je, že je to motorka z naší stáje. SP race project je propojený s AMG moto a v AMG moto prodáváme také Ducati. A samozřejmě nám hraje do karet druhý důvod, protože ta motorka aktuálně představuje špičku v dané kategorii.
Představil byste nám členy vašeho závodního týmu? Kdo všechno se na něm podílí?
Je to skromný počet lidí. Jedná se o mě, o Lukáše Peška, Davida Ouřadu a jednoho mechanika. To je stabilní tým, který se účastní závodů. K tomu jsou i další lidé v pozadí, ale nejsou vyloženě členy týmu. I přesto si velmi cením toho, co dělají.
Foto: se souhlasem SP race project
Postavit tým a hned s ním zvítězit na mezinárodní úrovni, to je bezpochyby nevídané. Prozradíte našim čtenářům, v čem tkví tajemství vašeho úspěchu?
Profesionalita a orientace na výsledek. Nic jiného vám v tom závodění nedokáže přinést výsledky nebo dosažení cílů, které si vytyčíte.
Jaké máte v letošním roce plány?
Plány jsou relativně smělé. Chceme se určitě účastnit celého ročníku IDM, což je vlastně německý mezinárodní šampionát silničních motocyklů. V rámci závodění to vnímám jako takovou druhou ligu, kdy tou první jsou superbiky, což je mistrovství světa produkčních motocyklů. Takže IDM hodnotím na stejném stupínku jako třeba španělský mistrák, italský mistrák, prostě o stupínek níž pod světovou úrovní. Samozřejmě k tomu patří testy a plánujeme i něco většího, ale to zatím nezveřejňujeme.
Foto: se souhlasem SP race project
Jak probíhala týmová příprava?
Jsme poměrně malý tým, takže přípravy nejsou velké. Jedná se spíše o techniku a musí na sobě pracovat i jezdec. Snažíme se vzdělávat v oblasti dat, v oblasti porozumění motocyklu, jeho geometrii a nastavení atd. Co se týče technické stránky věci, tak motorku buď přes zimu připravit úplně novou, nebo tu, na které se jezdilo, dát zpátky do stoprocentní kondice.