Nejnovější zprávy: Bohumínský žhář rodinu už dříve ohrožoval plynovou pistolí Sundejte roušky, hygienici kromě okresu FM zmírnili opatření

Proměny kraje

Štramberský expres a další novinky zlepší cestování po železnici

Příští stanice. Tak se jmenuje společný projekt Moravskoslezského kraje, Českých drah a společnosti KODIS.

Foto: Jan Smekal

Jeho cílem je přinést cestujícím rychlejší, pohodlnější a „chytřejší“ dopravu. Jednou z novinek je i Štramberský expres, díky kterému se lidé dostanou z Ostravy do Štramberku bez toho, aniž by museli přestupovat.

"Vlaková doprava je pro nás prioritní. Proto se snažíme ji neustále vylepšovat a přicházíme s konceptem, který má někde na konci Příští stanici,“ uvedl Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region.

„Nejvíce se na znečištění prostředí v našem kraji podílí doprava. I kdyby po kraji jezdily všechny Tesly, tak znečištění bude stejné, protože se jim odírají pneumatiky stejně jako žigulíku. Elektromobily také víří prach, takže jestli s tím chceme něco dělat, potřebujeme dostat lidi do veřejné dopravy,“ pokračoval.

Náměstek zdůraznil, že kraj čekají velké změny. Koncept Příští stanice by se měl završit někdy v roce 2030.

„V této době předpokládáme, že bude elektrifikovaná trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. Elektrifikovaná bude také trať, po které nyní bude jezdit Štramberský expres. Momentálně dieselový vlak, ale po roce 2026 tady bude jezdit vlak parciální, který bude mít elektromotor a baterku,“ přiblížil Unucka.

„Do Studénky pojede pod trolejí, nabije se, ze Studénky pojede na baterku až do Štramberku, kde se otočí a ve Studénce se napojí na koridor, kde se zase dobije z trolejí. Takto bude pendlovat pořád dokola. Takto to budeme praktikovat všude, kde to půjde,“ poznamenal náměstek s tím, že to bude znamenat mnoho změn v koncepci dopravy.

„Lidé dnes chtějí jezdit bez přestupů, takže vlaky budou jezdit na jednotlivých tratích tam a zpět. Tam, kde to nepůjde, typicky trať Opava, Krnov, Bruntál, Olomouc, počítáme s nasazením vodíkových vlaků, protože tam vlaky na baterku být nemohou,“ vysvětlil.

V květnu či červnu příštího roku nasadí národní dopravce České dráhy do provozu první modernizovanou 810, která bude disponovat sedačkami s větší roztečí a bude v nich i výkonnější klimatizace.

„Vlak totiž dostane nový výkonnější motor, který bude mít elektronické omezení výkonu tak, aby tam bylo jen 150 kW, zbytek výkonu půjde do klimatizace, která umožní, aby se cestující nepotili ani v létě. V srpnu či září vyjede první souprava push-pull, které pak ČD budou dodávat do března roku 2021,“ nastínil Unucka.

České dráhy budou v grafikonu 2019/2020 provozovat regionální železniční dopravu na celkem 569 kilometrech železničních tratí kraje s výkonem 7 272 845 vlakokilometrů, což je oproti letošnímu jízdnímu řádu nárůst o zhruba 1,5 %.

„Jsme rádi, že jsme obhájili pozici z minulých let a zůstáváme hlavním železničním dopravcem v Moravskoslezském kraji. České dráhy zde denně vypraví 57 spěšných a 766 osobních spojů. Kraj si u nás objednal větší rozsah dopravy včetně čtyř párů nových spěšných vlaků do Štramberku,“ řekl Jiří Ješeta, ředitel odboru regionální dopravy Českých drah.

„V Moravskoslezském kraji je většina výkonů na regionálních tratích zasmluvněna do roku 2025. Jedná se o tzv. „netto“ smlouvy, což znamená, že vedle krajského tarifu ODIS platí nadále i tarif ČD. Zákazníky tedy nečekají žádná omezení, ani změny v odbavení,“ ubezpečil Ješeta.

Pohodlnější cestování by měla zajistit i možnost platit kontaktními i bezkontaktními kartami ve všech vlacích s vlakovým doprovodem. Vlakové čety budou průběžně vybaveny mobilními platebními terminály propojenými s přenosnými osobními pokladnami. Tato služba bude k dispozici v místech, kde je signál, aby platba mohla proběhnout.

Od února či března příštího roku pak začne fungovat také nový vyhledávač v rámci kraje, ve kterém budou všechny krajské i městské autobusy, ale i koloběžky, kola či sdílené taxislužby.

„Lidé si tak budou moct vybrat, jak se budou chtít dostat z jednoho bodu do druhého. Koupí si jednu jízdenku s jedním QR kódem, který pak ukážou dopravcům, se kterými pojedou,“ doplnil Unucka.

Fotogalerie