Strategie Tomáše Schwarze. GPSR? Další krásná byrokratická idea
Na poslední pátek třináctého (prosince) nebudu rád vzpomínat. Právě od té doby totiž v Evropě platí nové nařízení dotýkající se výrobců, dovozců, distributorů i e-shopařů. Takový předčasný (a nechtěný) vánoční dárek. GPSR (ne, není to překlep).
Pro koho je určené, k čemu slouží, jak se podle něj zařídit a co může potkat ty, kteří jej budou ignorovat?
Dám vám taky – sice opožděný, ale snad o to cennější – vánoční dárek. Pokusím se co nejpřehledněji vysvětlit, co pro nás ta Evropa od 13. prosince přichystala. A na závěr si z pohledu marketingového a byznysového konzultanta neodpustím připojit krátký komentář.
Koho se GPSR týká?
Vyrábíte, dovážíte nebo prodáváte produkty, na které se nevztahuje jiné, ale zpravidla obdobné nařízení – např. potraviny, léky, krmiva, starožitnosti? GPSR je vaší novou starostí. Za cíl má evropský trh udělat zase o kus bezpečnější. V praxi to akorát všem zkomplikuje (a to i kontrolním orgánům) a ještě mnohé naštve.
Co s GPSR musíte?
Jako výrobci musíte ověřit, že je výrobek bezpečný – jak taková kontrola má ale vypadat, je na vás. S posouzením musíte vypracovat i zápis a technickou dokumentaci. Tu máte povinnost archivovat alespoň deset let. Na výrobek (případně obal nebo příbalový leták) je potřeba doplnit štítek s vaší značkou, kontaktními údaji a jeho typ, sérii nebo sériové číslo. Pokud je třeba, k produktu přiložte i pokyny a bezpečnostní informace.
Jako dovozci (produktů ze zemí mimo EU) musíte zajistit, že výrobce vámi prodávaných produktů splnil všechny výše uvedené povinnosti. Dál pak musíte na výrobek přidat svou značku a kontaktní údaje. Kopii dokumentace o bezpečnosti výrobku včetně technické dokumentace musíte archivovat aspoň deset let. Berte v potaz, že za bezpečné skladování a přepravu nesete zodpovědnost pouze vy.
Jako distributoři (produktů ze zemí EU) si ověřte, že dovozci/výrobci, od kterých přeprodáváte, mají vše výše uvedeno splněné. V případě, že ne, zastavte prodej. A stejně jako dovozci myslete na to, že jste to vy, kteří zodpovídají za bezpečné skladování a přepravu produktů.
Pokud jste E-shopaři a prodáváte pod vlastní značkou, své výrobce a jeho kontakty uvádět nemusíte. Zároveň vám nabíhají povinnosti výrobce. Pokud neprodáváte pod vlastní značkou, musíte k produktům přidat značku výrobce a jeho kontaktní údaje.
Kromě toho je třeba spolu s fotkou a typem produktu uvést i jeho identifikační údaje a přidat bezpečnostní informace.
Pokud pro prodej využíváte vlastní stránku – nebo marketplaces typu Allegro či Alza – počítejte s tím, že po vás budou vyžadovat doplnění výše uvedených informací. V opačném případě vás můžou vyřadit z prodeje.
Není výrobek bezpečný?
V takovém případě máte povinnost výrobek nahlásit do Safety Business Gateway a co nejrychleji informovat jednak dodavatelskou síť, tak i zákazníky, kteří si ho pořídili.
Sankce? Těžko říct
GPSR není nařízení, které si Evropa vymyslela před měsícem, přesto jednotlivé státy, které dostaly zodpovědnost za stanovení výše sankcí, zaspaly. A Česko není výjimkou. V době psaní tohoto článku (začátkem prosince), stále nevíme, kolik podnikatelé riskují, pokud od 13. prosince nebudou splňovat Evropou stanovené požadavky.
Komu tím prospějete?!
Dobrá otázka. V době, kdy jsme masírování čínskými giganty, se kterými Evropa nic nezmůže, je tahle regule zvláště pro poctivé hráče další ranou do rozkroku. Zavádění nových procesů, logistiky, IT vývoj… to je jen výčet některých nezbytných a přitom cenově nezanedbatelných výdajů, které podnikatelé dostali jako předčasný vánoční dárek. A se kterými, pouze hádám, si řada e-shopařů nebude dělat těžkou hlavu. Otázkou je, jestli by při nedefinovaných sankcích vůbec měla?