Komentáře
16/06/2024 Tomáš Schwarz

Strategie Tomáše Schwarze. Není nic horšího než nevyřčená očekávání

Foto: Lucie Nožková

Za 10 let v marketingu můžu s čistým svědomím říct, že není nic horšího než nevyřčená očekávání. A je úplně jedno, z jakého důvodu. Pomyslnou stříbrnou medaili pak dostávají opět očekávání – tentokrát nereálná. A bronz míří k těm špatně nastaveným.

Když se klientů zeptám, jak by definovali úspěch naší spolupráce, mnohdy vůbec netuší. Nebo ho definovaný mají, zato tak špatně, že i kdybychom doručili perfektní výstupy, businessu spíš ublížíme.

Představte si klasické zadání pro výkonnostní marketing: „Chceme držet PNO na 10 %.“ Jenže všichni konkurenti chtějí růst. Tlačí slevovou akci za slevovou akcí. Marketingová agentura přesto drží 10% PNO, jak si přál klient. Tím pádem se neplní návratnost a přestává se investovat. No a po 6 měsících jsou všichni překvapení – investice se zmenšila skoro o 85 %. Tržby padají tak rychle, že firma je už ve ztrátě a zvažuje, jestli vůbec pokračovat. Agentura dostala výpověď a bídu na posledním meetingu.

A pak začne ta stará známá hra – kdo za to může? Majitel má jasno! Rozhodně agentura, ta jim zabila business. No a v agentuře si zase všichni na meetingu přitakávají, že nemohli udělat nic lépe a za všechno si majitel může sám. V podstatě ničemu nerozumí, tak co čeká… O jeden business méně. Karavana jede dál.

Pokud máte vlastní firmu a mohl bych vám dát jednu nevyžádanou radu, byla by to tahle: Nevybírejte si své business partnery jen na základě ceny nebo „sympatické“ značky. Protože manželka vám možná uteče s polovinou baráku a dětmi, ale špatný marketingový tým vám klidně pohřbí celý business. A buďme k sobě upřímní – co je v dnešní době složitější? Najít si novou manželku, nebo vybudovat úspěšnou firmu?

Nehledejte u firem certifikáty nebo hezké případové studie, které dokáží perfektně využít každého limitu statistických metod, aby ukázaly výsledky v lepším světle. Zaměřte se primárně na komunikaci a strategické pochopení vás a vašeho businessu. Vykašlete se na „analýzy“ zdarma. Zdarma neexistuje. Buď hodnotu zaplatíte penězi a dostanete objektivní výstup, anebo (obvykle) v budoucích fakturách. Nic není typičtější než konzultant, který rozrazí dveře a zařve: „Ježíši, kdo tohle dělal? To je hrůza…“

Zaplaťte si rozvojový plán a analýzu současného stavu. Tady nehrozí žádná výpovědní lhůta. Riziko je minimální. Maximálně ztratíte trochu času a trochu peněz. Ale zjistíte, jestli si rozumíte. Jestli vám to dává společně businessově smysl. A ještě se u toho něco nového naučíte. V nejlepším případě zjistíte, že jste jak dva hrášky v lusku, což vám usnadní onboarding. A co je nejdůležitější – podchytilí jste všechna očekávání.

Sdílejte článek