Nejnovější zprávy: Lidé posílají peníze pozůstalým po střelbě v nemocnici. Už věnovali skoro milion Linka Mošnov-Varšava: od jara pětkrát, od září desetkrát týdně!

Byznys

Švýcarská firma dodá Ostravě 30 až 40 tramvají, zhruba za miliardu

Nové tramvaje pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) dodá švýcarská společnost Stadler Bussnang AG. O vítězi tendru dnes rozhodlo představenstvo DPO.

Krajská metropole tak získá 30 až 40 vozidel, přičemž pořizovací cena za jedno vozidlo bude 27,2 milionu korun, informoval předseda představenstva firmy Daniel Morys. Celková cena zakázky by se tak měla pohybovat okolo miliardy korun, městský dopravní podnik už dříve uvedl, že by chtěl na zakázku čerpat evropské dotace.

Nové tramvaje budou méně hlučné, klimatizované a plně nízkopodlažní, což by podle vedení dopravního podniku mělo zvýšit komfort pro cestující.

„Tramvaje budou postaveny na míru ostravských podmínek. První z nich přinesou již do dvou let očekávané zvýšení kvality veřejné dopravy ve městě,“ uvedl technický a investiční náměstek Martin Chovanec.

DPO provozuje v Ostravě téměř sto linek. K letošnímu dubnu měl ve vozovém parku 290 autobusů, 262 tramvají a 63 trolejbusů. Z toho bylo 258 autobusů, 111 tramvají a 58 trolejbusů nízkopodlažních.

Město usiluje o zatraktivnění cestování městskou hromadnou dopravou, protože počet cestujících v MHD v posledních letech klesal, každoročně zhruba o tři procenta. Podle výroční zprávy přepravil loni dopravní podnik víc než 88 milionů cestujících, o rok dříve to bylo zhruba 91 milionů cestujících.

Pomoci zlepšit vnímání městské hromadné dopravy má už například zavedené četnější čištění vozidel či kamery v tramvajích a trolejbusech, které mají zvýšit bezpečnost cestujících a odradit vandaly. Testuje se také takzvané SOS tlačítko, kterým si lidé v případě problémů budou moci přímo přivolat pomoc městských strážníků.

Dopravní podnik před časem rovněž oznámil, že město přestane být pro cestování v MHD rozděleno na zóny. Ze současných čtyř zón bude pouze jedna a cestující s dlouhodobými jízdenkami se tak budou moci pohybovat po celém městě, aniž by si museli hlídat, v jaké zóně se právě nacházejí.

Finančně chce dopravní podnik zvýhodnit i některé jízdenky s delší dobou platnosti. Například 90denní jízdné zlevní o 37 korun na 1299 korun, 180denní o 325 korun na 2199 korun a za roční jízdenku v MHD cestující zaplatí 3999 korun, což je o 703 korun méně než dosud. Podobně zvýhodněny budou i některé dlouhodobé jízdenky pro žáky a studenty či děti.

Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří se zhruba 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.