Nejnovější zprávy: Mistr světa Šejba trénuje Prostějov a říká: Poruba je jedním z favoritů ligy Outlet Arena Moravia otevírá novou prodejnu a vylepšuje hygienická opatření

Společnost

Tady se kdysi bouralo maso pro Ostravu! Podaří se městu historická jatka opravit?

Poničené fasády, omítky, rozmlácená okna, všude spousta prachu a špíny. Prostě zanedbaná údržba a nulové investice, to jsou hlavní důvody žalostného stavu areálu bývalých městských jatek v Ostravě. Kulturní památka, kterou město letos odkoupilo za 80 milionů od společnosti Bauhaus, by však už za pár let mohla sloužit (nejen) kultuře a umění.

Vedení města zhruba před měsícem avizovalo, že vyhlásí na obnovu historické stavby z roku 1881 tzv. vyzvanou architektonickou soutěž. Jaký je aktuální vývoj?

„Probíhá stavebně-technický průzkum, který má objekt tzv. změřit. Vedle toho se dál připravuje architektonická soutěž, kterou se nám snad podaří vyhlásit v lednu. Doufal jsem, že to půjde už v prosinci, ale museli jsme to posunout,“ uvedl primátor Tomáš Macura.

Podle něj by mělo jít o dvoukolovou soutěž, kdy v prvním kole město osloví šest či sedm tuzemských i zahraničních architektonických kanceláří a ve druhém kole pak bude pracovat s vybranými dvěma nebo třemi návrhy.

Jak ukazuje současný stav objektu, který přestal sloužit svým účelům již v polovině 60. let, rekonstrukce bude velice náročná, o čemž více napoví chystaný stavebně-historický průzkum pod vedením Národního památkového ústavu.

Současní představitelé magistrátu Ostravy chtějí projekt dopracovat do fáze, kdy bude přestavba jatek nezvratná. „Jsme si vědomi, že ne všichni zastupitelé jsou příznivci podobných aktivit. Pokud to do poloviny roku 2018 dotáhneme do fáze, že bude vysoutěžený i dodavatel a budou podepsány smlouvy, bude to ideál,“ doplnil primátor.

Stavební práce by mohly být dokončeny v roce 2020 s tím, že plánováno je multikulturní využití areálu, který je v podstatě už jen pouhým torzem původního stavu. Vedle zamýšlených výstavních či koncertních prostor se budou zvažovat i komerční typu kavárny či restaurace.

Předpokládané náklady se odhadují na 100 milionů, což je podle Macury částka, kterou bude Ostrava schopna zaplatit z běžného rozpočtu.

Rostoucí město potřebovalo nakrmit

Záměr postavit v centru Ostravy jatka, a to právě v lokalitě dnešní Porážkové ulice, se datuje do roku 1880. Tenkrát totiž už kapacitně ani hygienicky nevyhovoval trh s dobytkem, který stával na současném Smetanově náměstí.

„Vzestup Ostravy byl velký, takže bylo třeba jejím obyvatelům zajistit výživu formou městských jatek. Autorem plánu realizovat je v podobě velkého areálu byl ostravský architekt Oskar Mratschek. Největší rozmach byl v letech 1895 až 1910,“ vysvětlil Miloslav Petrovič z městského odboru hospodářské správy.

Některé objekty byly mezitím zbourány a stavěly se například nové chladicí boxy, protože produkce vepřového i hovězího masa byla stále větší. Z unikátních původních řešení se dodneška zachovala například obrovská nádoba včetně technologie na zpracování masa umístěná ve chladírenské věži.

Aktuální neutěšená podoba objektu je poznamenána také různými přístavbami a vestavbami, které začaly přibývat po druhé světové válce. Jatka právě po ní postupně ztratila svůj význam a od roku 1965, kdy byl otevřen masokombinát v Martinově, sloužila již pouze provizorně.

Posledních třicet let je areál prázdný a chátrá. Teď bude stěžejní odborné popsání jeho skutečného technického stavu. „Podle mého názoru se tenkrát stavělo festovně. Bylo by škoda, kdyby se jatka musela bourat. Podobných historických objektů Ostrava nemá zase tolik,“ dodal Petrovič.

Fotogalerie