Nejnovější zprávy: Akce plná netradičních zážitků. Ostrava ožila Freedom Festem David Pastrňák má 26 let. Na MS září, v NHL se spekuluje o jeho výměně z Bostonu

Společnost

Tady vznikají nové ostravské tramvaje i vozy pražského metra

​Cestující budou moci už od pondělí 21. února oficiálně jezdit po Ostravě v nové tramvaji 39T. Tento nejmodernější typ tramvaje by měly být i pohodlnější, tišší a bezpečnější.

Foto: Petr Broulík

Zástupci Dopravního podniku Ostrava včera první tramvaj tohoto typu převzali od představitelů podniku Škoda Transportation.

Už v dalších únorových dnech budou tuto první „vlaštovku“ následovat další vozy tohoto nového typu. "Tak, aby jich v našem tramvajovém parku bylo do konce února šest,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava a předseda představenstva Daniel Morys.

Všechny tyto nové moderní vozy nasadí DPO na linky 4 a 10, kde nahradí zastaralé typy tramvají T3 a T6, které jsou vysokopodlažní, a zejména starším cestujícím se do nich nastupuje hůře.

V hale podniku vzniká už osmnáct „devětatřicítek“

Vozy 39T vznikají přímo v Ostravě v ostravském podniku Škoda Ekova, který je součástí společnosti Škoda Transportation. Představitelé ostravského dopravního podniku umožnili zástupcům médiím nejen vidět už čtyři hotové tramvaje tohoto typu pěkně vedle sebe, ale provedli je také výrobní halou Škoda Ekova v Martinově, kde vzniká v současnosti osmnáct vozů tohoto typu, které jsou součástí zakázky pro Ostravu.

„Další dodávky vozů budou následovat tak, abychom do konce září obdrželi všech objednaných pětatřicet vozů. Je pravdou, že v rámci zakázky platí i opce na dalších pět vozů, na jejich výrobu však zatím hledáme financování z dotačních programů a titulů,“ řekl Daniel Morys.

Vozy T39 znamenají postupný konec spřažených souprav

Primátor Ostravy Tomáš Macura řekl, že zařazení „devětatřicítek“ do běžného provozu ve městě je významným milníkem v modernizaci vozového parku.

Nové tramvaje totiž mimo jiné také znamenají postupný konec takzvaných spřažených tramvajových souprav, tedy tramvají složených ze dvou spojených samostatných tramvají. Lidé se v druhých vozech těchto souprav podle průzkumů necítí tak bezpečně jako v běžných tramvajích.

„V druhém voze chybí řidič a pasažéři mají pocit, že se nemají na koho obrátit, pokud potřebují urgentně pomoci. Ve vozech bez řidiče je větší anonymita, která některým cestujícím dává pocit, že si mohou v tramvaji dělat, co chtějí,“ řekl Tomáš Macura.

Dodal, že jen v minulém roce ostravský dopravní podnik zaplatil za odstraňování následků vandalismu skoro 150 tisíc korun. Nové vozy podle něho zajistí bezpečnější a pohodlnější cestování hromadnou dopravou.

Prodej podniku Ekova byl dobrým strategickým krokem

Primátor také řekl, že kdo měl možnost se touto tramvají projet, musí uznat, že komfort jízdy v této tramvaji je v ní o poznání výš než i u populárních Stadlerů.

„Oba tyto typy navíc umožňují naplno využít zrychlení některých úseků tratí až na rychlost osmdesát kilometrů v hodině,“ řekl primátor. „Další přidanou hodnotou je, že tyto nové tramvaje se montují tady u nás v Ostravě, což souvisí i s transakcí prodeje městského podniku Ekova společnosti Škoda Transportation.“

Dodal, že se potvrzuje, že tento prodej byl strategicky dobrý krok a už dnes v podniku pracuje o padesát lidí více než když patřil pod město Ostravu. „A dalších padesát lidí může ještě přijít,“ řekl primátor a jako bonbónek dodal, že dokonce jeho syn před měsíce „zběhl“ ze studií, sám si našel práci a dnes v podniku Škoda Ekova v Martinově montuje nové tramvaje.

Ostrava je naše základna pro výrobu tramvají, vlaků a skříní pro metro

„Jsem pyšný, že Ostrava je prvním uživatelem naší nejmodernější rodiny tramvají ForCity Smart poslední generace. Ostrava je pro nás klíčová i jako základna, už dlouho je pro nás centem výroby vlaků a hliníkových skříní pro metro a máme zde nově i základnu pro výrobu tramvají a první zakázkou jsou tramvaje pro Ostravu,“ řekl Zdeněk Sváta, viceprezident ve skupině Škoda Transportation.

Každá tramvaj typu 39T má 60 míst k sezení a 140 míst ke stání. Tramvaj je dlouhá 26,6 metru, váha plně obsazeného vozu je 56 tun. Ostrava zaplatí za jeden kus vozidla 47,5 milionu korun.

Fotogalerie

Autor: Petr Broulík