Nejnovější zprávy: Mladík z Hlučínska podvedl 200 zájemců o drahé kovy. Okradl je o šest milionů Autotest: Renault Arkana

Společnost

Toto je nová nejmodernější ostravská tramvaj! Uveze až 200 cestujících

​Videomapping promítaný na garáže v martinovském areálu ostravského dopravního podniku předcházel včera v noci momentu, kdy se poprvé před Ostravany objevila efektně nasvícená nová a nejmodernější tramvaj v Česku, nazvaná Škoda 39T.

Foto: Petr Broulík

Už před letošními vánocemi se v ní v Ostravě svezou i první cestující. Do té doby bude nová tramvaj brázdit ostravské tratě při testovacích jízdách a ve zkušebním provozu ujede po městě dvacet tisíc kilometrů.

Hosté včerejšího slavnostního uvítání nové tramvaje v Ostravě se i zkušebně svezli po kolejích v areálu dopravního podniku. Ještě předtím legendární jezdec závodu Rallye Paříž-Dakar Karel Loprais novou Škodu 39T pokřtil šampusem a podepsal se na obou stranách jejího „čumáku“.

Už na výrobě prvního vozu v Plzni se podíleli Ostraváci

Pro ostravské tratě by mělo vzniknout celkem 35 kusů těchto nízkopodlažních moderních tramvají. Přestože dvě první tramvaje pro Ostravu vznikly ještě v plzeňské Škodovce, další vozy už vyrobí bývalý podnik Ekova Electric, který Škodovka nedávno koupila a dnes nese název Škoda Ekova.

„Už na výrobě této první tramvaje v plzeňské Škodovce se lidé z Ostravy podíleli, kde se na prvních prototypech učili, jak ji vyrábět. Ostrava tedy vyrobí tramvaje pro Ostravu a díky tomu bude i proces výroby probíhat hladce,“ řekl Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation.

Tramvaj pohodlně uveze dvě stovky cestujících

Tramvaj Škoda 39T má být bezpečnější, nabídne komfortnější cestování, širší uličky ve voze, 60 míst k sezení a 140 k stání.

„Cestující se mají na co těšit. Naše nová tramvaj nabízí pohodlné cestování na nejvyšší úrovni. A také kamerový systém, klimatizaci, USB nabíječky a také čelní skloněnou masku s oblými prvky, které zabrání vtažení překážky pod vozidlo,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Dodal, že tramvaj má určité zpoždění způsobené především koronavirovou pandemií. „Tramvaj má totiž řadu prvků od dodavatelů ze zemí napříč Evropskou unií,“ řekl generální ředitel a dodal, že původně měly první tramvaje dorazit do Ostravy někdy v polovině září.

Nové tramvaje umožní zrušit spřažené, méně bezpečné soupravy

Zakázka na pětatřicet tramvají představuje investici Dopravního podniku Ostrava ve výši jedné miliardy a 750 milionů korun a pořizovací cena jedné tramvaje je 48,5 milionu korun. Investici pokrývají vlastní zdroje podniku, peníze Evropské unie a také úvěr. Tato dodávka umožní podniku zrušit takzvané spřažené tramvajové soupravy.

Cestující totiž neměli ve spřažených soupravách dostatečný pocit bezpečí a neradi je obsazovali, protože ve druhém voze není řidič. „Navíc, až je nahradíme těmito vozy, bude mít Ostrava nejmodernější tramvajový vozový park v republice,“ řekl Daniel Morys.

Tramvaj musí najezdit v testovacím provozu 20 tisíc kilometrů

Na konci února příštího roku bude v běžném provozu jezdit šest těchto nových tramvají. „Už od třináctého října začne testovací provoz tramvají bez lidí a za čtyřicet až pětačtyřicet dnů bychom ho měli reálně ukončit. Dvacet tisíc zkušebních kilometrů předepsal Drážní úřad. Pak už bude jezdit s lidmi a na všech linkách, aby měla nejvyšší možný výkon,“ řekl Daniel Morys.

Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation včera v noci neskrýval emoce.

„Je to poprvé, co tato tramvaj vyjela a je to pro nás velká událost. Věřím, že se tramvaj bude líbit a bude dobře sloužit. Nedávno jsme dokončili akvizici firmy Škoda Ekova, takže Ostraváci si vyrobí tramvaje pro sebe. Tyto tramvaje jsou úspornější a tišší,“ řekl Petr Brzezina. Dodal, že vozy této „rodiny“ nových vozů se objeví i v jiných velkých městech.