Kultura
23/01/2019 Jaroslav Baďura

Transky, body, vteřiny - skandál, který za první republiky zahýbal světem

Držitelka světového rekordu v běhu na 800 metrů z roku 1934 byla po svém úspěchu oslavována jako nejlepší běžkyně světa. Uplynulo však několik měsíců a ze Zdeny Koubkové se stal Zdeněk Koubek.

Právě tento příběh z atletického oválu se stal inspirací pro novou inscenaci Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny v ostravském Divadle Petra Bezruče. Hlavní roli atletky ztvární Jakub Burýšek. Inscenace bude mít v divadle premiéru v pátek 25. ledna.

Autor, herec a režisér Tomáš Dianiška si ke svým divadelním inscenacím často píše vlastní texty vycházející z reálných příběhů. A nejinak tomu je i u Bezručů. Pro tuto ostravskou scénu napsal hru s názvem Transky, body, vteřiny o jednom sportovním skandálu, který za první republiky zahýbal celým světem.

Jméno atletky Zdeny Koubkové bylo ve své době velmi slavné a její osud vyvolal spoustu kontroverzí – dnes už se o něm však téměř neví. Nová hra Tomáše Dianišky nelehký osud československé atletky, rodačky ze slezského Paskova, připomíná.

„Její/jeho životopis jsem objevil náhodou v knihkupectví. Stačila mi čtyřřádková anotace na přebalu knihy, která o Zdeně vyšla, a věděl jsem, že to musím udělat! Je to příběh volně inspirovaný skutečným osudem prvorepublikové atletky Zdeny Koubkové, držitelky světového rekordu v běhu na 800 metrů. Do svých dvaadvaceti let žila jako děvče, pak ale přišel šok a ze Zdeny se stal Zdeněk. Jako jedna z prvních pacientek absolvovala změnu pohlaví. Členové atletických asociací po celém světě to neunesli a vymazali její časy ze sportovních tabulek. Přišla válka a na Zdenu se zapomnělo,“ říká autor a zároveň režisér inscenace Tomáš Dianiška.

Z osudu Zdeny Koubkové však Dianiška vycházel pouze volně: „Divadlo není a nemůže být dokument. Pokud diváci čekají reálné informace, můžou si přečíst knížku nebo bádat v archivech. Já chci divákům nabídnout zážitek. Vyvolat v nich silné emoce. Vytvořit oblouk jako z antického dramatu. To většina reálných životů nedokáže. Proto si pomáhám svou fantazií.“

Dramaturgyně inscenace Kateřina Menclerová dodává: „Hra je sice výrazně komediálně laděná, zabývá se ale i vážnými tématy – zejména šikanou a odsuzováním jakékoliv odlišnosti a jinakosti.“

Hlavní roli svěřil Tomáš Dianiška Jakubu Burýškovi. Po roli Nicka Twispa (v inscenaci Mládív hajzlu) tak mladého herce čeká další hlavní role. „Samozřejmě to bylo zprvu velké překvapení, opravdu jsem to vůbec nečekal. Myslel jsem si totiž, že to bude role pro některou kolegyni z dámské šatny, a ono ne! Potom jsem z toho začal mít radost, že to bude obrovská zkušenost, výzva a nové hledání,“ popisuje Jakub Burýšek.

O hlavní hrdince inscenace říká: „Byla to neuvěřitelně silná a talentovaná žena, která přes všechna trápení, přes veškerou bolest nevzdala svou touhu a cestu za štěstím. Tu úzkost a frustraci musela někde ventilovat a vybít – naštěstí si nevybrala alkohol nebo drogy, jak to někdy bývá, ale vybrala si sport.“

V dalších rolích se objeví Pavla Gajdošíková, Markéta Matulová, Vojtěch Říha, Milan Cimeráka Vojtěch Johaník. Divadelní hru přímo pro Divadlo Petra Bezruče napsal Tomáš Dianiška, který se ujal také režie.

S dramaturgyní divadla Kateřinou Menclerovou na inscenaci spolupracoval David Košťák. Autorkou výpravy je Lenka Odvárková. Pod hudbou k inscenaci je podepsán Matej Štesko.

Tomáš Dianiška je původem slovenský herec, ale v Česku žije už 13 let – po několikaletém angažmá v Divadle F. X. Šaldy v Liberci se přesunul do Prahy do Divadla pod Palmovkou.

V posledních letech se ale stále více začíná prosazovat i jako autor a režisér – Tomášovy oceňované inscenace (jako třeba Atomová kočička, Mlčení bobříků, Pusťte Donnu k maturitě nebo Mickey Mouse je mrtvý) vycházejí z jeho specifického smyslu pro humor, zájmu o nevšední a často velmi hořké příběhy a svébytné režijní poetiky.

Je držitelem Ceny divadelní kritiky v kategorii Talent roku 2016

Sdílejte článek