Byznys
23/12/2015 ČTK

Tržby stagnují. Prodejci pyrotechniky čekají, až bude po Vánocích

Tržby prodejců zábavní pyrotechniky v Moravskoslezském kraji letos stagnují, popřípadě rostou jen mírně. Největší zájem je o kompakty až se stovkami efektů. Někde sice ubylo zákazníků, ale ti ostatní zase utrácejí více peněz.

Všichni obchodníci se ale shodují na jednom – lidé nákup nechávají na poslední chvíli. Největší nápor tak očekávají až po Vánocích.

„Velký nárůst vidíme v případě zájmu o výrobky, které dokážou odpálit 100 až 300 ran za sebou,“ řekl majitel společnosti Tarra Pyrotechnik František Křižák. Podle něj lidé v jeho obchodě v průměru utratí 600 až 1300 korun.

„Letos je zájem stejný jako v minulém roce. Je to dané i tím, že hodně lidí za pyrotechniku neutrácí a raději se jdou podívat na práci profesionálů. Především tedy na ohňostroje, které organizují města,“ řekl.

Dodal, že jeho společnost bude odpalovat hned dva ohňostroje pro město Hlučín. Jeden menší přímo na Silvestra, větší pak na Nový rok. Hlavní nápor zákazníků čeká až po Vánocích. „Lidé prostě jako vždy všechno nechávají na poslední chvíli. Předpokládáme, že zájem bude stejný jako loni,“ dodal.

V kurzu podle něj stále zůstává loňská novinka, což je systém, který umožňuje propojení nekonečného množství pyrotechnických efektů. „Tento systém se hodně přiblížil tomu, co používají profesionální odpalovači. Jen v něm nejsou efekty zařazené do kategorie čtyři, které mohou používat jen proškolení lidé,“ vysvětlil Křižák.

Lidé si svůj ohňostroj mohou sestavit podle předem vybraných efektů. Na internetových stránkách si zvolí z jednotlivých efektů natočených videokamerou.

Daniel Hradil ze společnosti Pyro Moravia odhaduje, že tržby letos porostou o 10 procent. „Odráží se v tom lepší ekonomická situace. Lidé už kupují i dražší věci, ne jen levné petardy,“ řekl. Podle něj ubylo zákazníků, kteří utratí třeba jen 100 korun. „V průměru lidé u nás nechají při jednom nákupu okolo 2000 korun,“ řekl.

Prodejci na zákazníky apelují, aby nakupovali v prověřených obchodech a raději se vyhýbali tržnicím. Vyzývají také k opatrnosti při samotném odpalování zábavní pyrotechniky. „Doporučujeme méně alkoholu a dobře si prostudovat návod či piktogramy zobrazené na obalu,“ dodal Křižák.

Sdílejte článek