Komentáře
14/02/2025 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Digitální trendy 2025

Grafika: Magazín PATRIOT

Pokud bylo jedním z vašich novoročních předsevzetí se letos pořádně opřít do online marketingu, tento článek je tady právě pro vás.

Změn a novinek bude v digitálních technologiích, jak už jsme zvyklí, opravdu hodně.

Asi bych nebyl trendy, kdybych nezačal s využitím AI v reklamě. Využití pro tvorbu textu, obrázků a videí v marketingu se pomalu stává standardem. Reklamní platformy jako Meta, Google Ads a TikTok rychle rozšířili své AI nástroje, kteří usnadňují tvorbu strategie, nastavení reklamních kampaní, ale i vytváření obsahu. O to více bude důležitější kvalita a autenticita než kvantita.

Na sociálních sítích se stáváme svědky „tiktotizace”. Už několik let po sobě vládnou krátká, zábavná a autentická videa. Tento trend se rychle přesunul z TikToku na ostatní sociální sítě. Největší uživatelskou základnu má v ČR stále Facebook následovaný Instagramem a TikTokem. V závislosti na vaší cílovce však nezapomínejte třeba na Pinterest nebo Snapchat.

V letošním roce se také budeme muset připravit na dopady regulace v oblasti ochrany uživatelů a omezení cílení reklam. Byť Google s vypnutím cookies třetích stran v prohlížeči Chrome stále otálí, je nejvyšší čas budovat vlastní zákaznické databáze pro účinný remarketing. Ozývají se hlasy pro zákaz využívání TikToku v některých zemích, omezení přístupu dětí a mladistvých na sociální sítě a politici se oprávněně obávají jejich zneužití při volebních kampaních.

Češi jsou národem posluchačů. Nebo možná jen náš přetížený zrak hledá úlevu v konzumaci digi audio obsahu v hudebních platformách a podcastech. Audio reklamou nebo sponzoringem podcastů zasáhnete velkou část populace s vysokou mírou pozornosti.

A právě pozornost se stává v online prostředí tou nejdražší komoditou. Za poslední dekádu se snížila průměrná pozornost věnovaná reklamě z 12 na celé 2 sekundy! O to důležitější je nákup opravdu viditelných impresí, nepřekročitelných formátů a hlavně testování a optimalizace reklam z hlediska očního kontaktu uživatele, vybraného formátu a umístění na webech nebo sociálních sítích.

Specializace. Jak už řekl major Haluška v Černých baronech. „Na kaž­­dú robotu je nám treba špecialistou.“ Vzhledem k neustálému vývoji a složitosti reklamních systémů už nestačí jeden online markeťák, ale tým specialistů – na sítě, ppcéčkař, webový analytik apod.

A na závěr se podíváme na trendy vyhledávání na Googlu. To se v minulém roce neslo ve znamení sportu a emocí. Čechy zajímala hlavně olympiáda, MS v hokeji a Euro. Ve sportu vedl David Pastrňák a v zahraničních osobnostech Robert Fico. A v kategorii Proč byly nejčastější dotazy na nefunkčnost Facebooku a Instagramu.

Tyto trendy naznačují, že to bude opět nejen „jízda”, ale že úspěšné online reklamní strategie v roce 2025 budou vyžadovat kombinaci technologických inovací, autenticity a zaměření na potřeby a očekávání našich zákazníků.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek