Fenomén
Colours of Ostrava
Sociální síť TikTok již nemůžeme v online marketingu ignorovat se slovy „to je pro děcka“. Podobné argumenty jsem slýchával na počátku tohoto tisíciletí o Facebooku a podívejme se, kam to Meta dotáhla. Se svým 4 miliardami uživatelů na reklamě vydělala loni 164 miliard dolarů.
Ale pěkně popořádku i pro ty z vás, kteří ještě na TikToku účet nemají a případně ani mít nebudou. To ovšem neznamená, že by vaše firma nemohla z jeho dosahu marketingově těžit.
TikTok je sociální síť zaměřená na sdílení krátkých videí, která umožňuje uživatelům vytvářet, upravovat a publikovat obsah s různými efekty, hudbou a filtry. V ČR jej využívá přes 3 miliony lidí převážně z generace Z (ročníky 1996 až 2012) a starších mileniálů. Takže žádná „děcka“, ale také mladí lidé s nákupním potenciálem, kteří si rádi užívají života a pomalu začínají zakládat rodiny.
Ti na TikToku strávili v únoru letošního roku úctyhodných 27 milionů hodin (zdroj: NetMonitor) To je 3× více než na webech České Televize. Asi je jasné, kde se budou rozhodovat letošní sněmovní volby.
A co je na TikToku tak láká, že na něm jsou schopni strávit hodiny denně? Vtipná videa, hudební a taneční výstupy, praktické tipy pro kutily i amatérské kuchtíky. Najdete tam mnoho rádců v oblasti fitness, zdraví a financí, fashion a kosmetické tipy nebo jen uživatele, kteří rádi komentují své denní prožitky vtipným způsobem.
A nesmíme zapomenout na firmy, které se snaží z organického a placeného zásahu vytěžit maximum. A jak na to? Úplný základ je nesvěřit správu vašeho TikTok účtu skoro padesátiletému markeťákovi, jako jsem třeba já :-) Obsah musí tvořit někdo z generace Z, který rozumí core cílové skupině uživatelů, sleduje trendy, je schopen tvořit videa a na sítích tohoto typu se pohybuje naprosto přirozeně. Další zásadou je nepokoušet se prodávat formou televizních spotů sestříhaných na 15 sekund. Je třeba vsadit na zábavná, autentická a krátká videa, která zapadnou mezi přirozená videa uživatelů. Zajímavá prezentace produktů, zákulisní záběry, výzvy, spolupráce s influencery, recenze nebo soutěže.
A komu se na českém Tiktoku daří? Překvapivě třeba Kauflandu, jehož cílová skupina nakupujících je, dle mých občasných návštěv tohoto supermarketu a nelítostných tlačenic u akčního zboží, na opačné straně věkového spektra uživatelů TikToku. Dále České spořitelně, Notinu nebo i televizním a rádiovým stanicím, jako například TV Prima nebo Fajn rádio.
I když má TikTok zatím dostatečný organický dosah, lze využít i placené reklamní formáty. Spustit můžete základní video ve feedu, reklamu po spuštění aplikace, vyhlášení soutěže s hashtagem, vytvořit vlastní filtry nebo ankety v reklamě a nákupní kampaně. TikTok Shop, tedy přímé nakupování z videí či live streamů rychle expanduje v Evropě. Přes TikTok pixel lze také nastavit remarketingové kampaně a měřit konverze (nákupy, odeslání formulářů apod.)
Využívání TikToku má i stinné stránky, ke kterým patří jeho vlastnictví čínskou firmou Byte Dance. Síť sbírá rozsáhlé množství dat o uživatelích a posílá je do komunistické Číny, což se pochopitelně nelíbí USA a celému západnímu světu. USA tlačí Byte Dance k prodeji americkému vlastníkovi a TikTok je také zakázán na služebních telefonech státních úředníků v některých zemích EU. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v ČR vydal varování, ve kterém označil aplikaci TikTok za bezpečnostní hrozbu a doporučuje zakázat instalaci a používání aplikace na pracovních zařízeních. Nicméně třeba české politiky to nijak netrápí a bezstarostně tak TikTokují dále za účelem prosazení svých politických zájmů. Ale to je již jiný příběh.
I přes tyto hrozby lze dle mého tuto síť efektivně marketingově využívat. Jen bych nechtěl na ní mít závislý svůj byznys, zejména po jejím nedávném vypnutí na 13 hodin v USA. Ale i tak si můžete založit účet a sjíždět jedno video za druhým. A poslední doporučení na závěr. Nezapomeňte zapnout upozornění na časový limit!
Autor je marketingový specialista