Společnost
31/03/2023 Petr Broulík

V centru Ostravy jsou nové supernabíječky. Elektrobusy propojí s Hlučínskem

Nejvýš deset, ale nejméně pouhých šest minut trvá nabití jednoho elektrobusu jedním ze tří nabíjecích ramen firmy Siemens ve Valchařské ulici blízko vozovny Dopravního podniku Ostrava (DPO) a plynáren. Od dnešního dne si tady na soustavě tří supernabíječek dobíjí energii i flotila patnácti elektrobusů, které spojují Ostravu s Hlučínskem.

Supernabíječky obsluhují celkem šestadvacet nových elektrobusů s průběžným nabíjením, které lze nyní nově nabíjet i v centru města, a které DPO pořídil i díky dotaci z Evropské unie.

„Pracovali jsme na tomto projektu několik let a jedná se skutečně o největší elektromobilní projekt svého typu v České republice. Takové množství elektronů s průběžným dobíjením v jednotném systému nikde v republice, ani v okolních státech nenajdete,“ řekl při slavnostním otevření supernabíječek ve Valchařské ulici generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Nový nabíjecí uzel pomůže zlepšovat životní prostředí Ostravy

Elektrobusy mohou díky novému nabíjecímu systému a supervýkonným nabíječkám ve Valchařské ulici jezdit na trase čtyřiadvacet hodin v kuse. „Chceme tento systém do budoucna rozšiřovat,“ řekl Morys a dodal, že DPO představilo první elektrobusy s průběžným dobíjením v roce 2018 na lince Svinov-Klimkovice.

Doposud byla nabíjecí ramena pro elektrobusy pouze na Hranečníku a také ve Svinově. „Tento třetí nabíjecí uzel přímo navazuje na tramvajovou trať. Rozšíří se tak síť bezemisní dopravy a v lokalitách, které elektrobusy obsluhují, se znatelně sníží produkce oxidu uhličitého. Zlepšování životního prostředí a podpora veřejné dopravy byly pro vedení města vždy prioritou,“ připomněl primátor města Ostravy Tomáš Macura.

Elektrobusy pomáhají vracet cestující do veřejné dopravy

Primátor vyjmenoval několik dodávek elektrobusů a tramvají v minulých letech a také vyřazení dieslových autobusů z běžné městské dopravy před rokem. „Mám radost z toho, že dnes to završujeme flotilou elektrobusů, a těší mne, že se v počtech cestujících ve veřejné dopravě dostáváme k předcovidovým číslům. A věřím, že je i překonáme. Jezděme co nejvíce,“ vyzval Macura.

Náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal řekl, že je rád, že Ostrava patří k průkopníkům moderních technologií v ekologické veřejné dopravě.

„Není to poslední investice, v tomto okamžiku se dodělává další dobíjecí stanice v areálu Dopravního podniku Ostrava ve Vítkovické ulici, kde bude domovská stanice pro osmnáct elektrobusů, které systému ekologické dopravy pomůžou a umožní další rozvoj elektro veřejné dopravy v našem městě. Věřím, že jsme na správné cestě,“ řekl náměstek Dohnal.

Do konce roku počítá dopravní podnik s 32 elektrobusy

Dokončení stavby domovské stanice pro elektrobusy v ulici Vítkovická za více než 36 milionů očekává dopravní podnik ještě letos na jaře. Společnost Siemens vyrobila nabíjecí stanici Valchařská za více než 21 milionů korun, potřebnou infrastrukturu zajistila za více než devět milionů společnost Hroší stavby Morava.

K 1. lednu loňského roku bylo ve vozovém parku DPO 294 autobusů, z toho 227 CNG autobusů a 8 elektrobusů. Na konci roku 2023 počítá DPO s 227 CNG autobusy a 32 elektrobusy. Z toho 26 elektrobusů bude mít průběžné dobíjení, ostatní se dobíjí v noci.

Sdílejte článek