Byznys
08/04/2017 Tomáš Svoboda

V Hrabové už je plno. Ostrava připravuje novou průmyslovou zónu v Hrušově

S vírou, že do Ostravy přijdou investoři, kteří lidem nabídnou práci za odpovídající platy, připravuje vedení města průmyslovou zónu v lokalitě Hrušova. Na ploše bezmála 35 hektarů by mohlo vzniknout až 2 tisíce nových pracovních míst.

Podle primátora Tomáše Macury reaguje Ostrava na skutečnost, že investoři obsadili poslední volné místo v hrabovské průmyslové zóně. Naposled tam dostavěla svůj závod firma Stant Manufacturing, která vyrábí palivové systémy pro automobily.

„Snažíme se proto najít ve městě další plochy pro rozvoj a nebráníme se ani využití brownfieldů. Zóna Hrušov bude mít 35 hektarů a může tam vzniknout až 2 000 nových pracovních míst,“ uvedl primátor na čtvrtečním setkání s hejtmanem a zástupci ostravským firem v CTParku v Hrabové.

Zóna Hrušov se nachází v blízkosti řeky Odry a dálnice D1, podél ulice Bohumínské, v návaznosti na železniční trať Ostrava – Bohumín a stávající městskou skládku.

Oblast, v níž městu patří většina pozemků, má charakter tzv. sociálního brownfieldu, tedy ekologicky nezávadného, protože tam nikdy nebyla soustředěna výroba. Budovy sloužily jako ubytovny dělníků z okolních podniků, a to do roku 1989, kdy postupně došlo k částečnému vysídlení lokality.

Celkově zóna Hrušov představuje lokalitu vhodnou pro podnikání vzhledem k ideálnímu dopravnímu napojení v bezprostřední blízkosti dálnice D1, železniční trati do vnitrozemí a ve směru na Polsko a Slovensko. Podle územně plánovací dokumentace jde funkčně o oblast pro lehký průmysl, sklady a drobnou výrobu s vyloučením funkce bydlení.

Do Ostravy za levnou pracovní silou?

Statutární město Ostrava v rámci přípravy rozvojové zóny jedná s potenciálními developerskými společnostmi, za jakých podmínek by případně participovaly na přípravě, realizaci a následně správě a rozvoji zóny.

Samotný magistrát v tiskové zprávě poukázal na skutečnost, že nové továrny sice snižují nezaměstnanost na Ostravsku, ale stává se, že pracovníky shánějí s obtížemi.

„Zaměstnance často odrazují velmi nízké platy. Firmy si musejí uvědomit, že Ostrava již dnes není v tomto směru žádnou low-cost lokalitou a musí tomu přizpůsobit platovou úroveň,“ dodal Macura.

Kromě Hrušova by časem mohl zvednout svůj význam také areál letiště v Mošnově, který považuje za klíčový pro změnu vedení Moravskoslezského kraje.

„Posílíme roli letiště pro nákladní dopravu a připravíme spolu s městem logistické centrum, v němž bude významnou roli hrát i existující železniční napojení. Tuto výhodu nemá žádné jiné letiště u nás,“ prohlásil hejtman Vondrák.

Sdílejte článek