Auto
20/01/2021 Jaroslav Baďura

V Ostravě pročistí kanály císař za 10 milionů, první auto tohoto typu v Česku

Ostravské vodárny a kanalizace (OVAK) zakoupily za více než 10 milionů korun vozidlo KAISER Aquastar IV, které je první svého druhu v České republice a rovněž ve střední Evropě.

Koncept další generace vozidla, vychází z předchozích osvědčených modelů tohoto světového výrobce komunální techniky KAISER AG Liechtenstein, který v minulých letech mexpandoval už i do Spojených států amerických a nyní se stal světovým lídrem v dodávkách kombinovaných vozidel pro kanalizační provozy.

Vozidlo bude sloužit k čištění téměř 1000 km dlouhé kanalizační sítě v Ostravě. Umí nejen kanalizace vyčistit, ale díky recyklaci čistící vody šetří náklady na provoz úsporou vody i spotřebou paliva tím i životní prostředí.

Cisterna naplněna 10 kubíky čistící vody tak dokáže čistit kontinuálně kanalizaci bez nutnosti přejezdů celou směnu. Samotné čištění probíhá tak, že vozidlo vhání čistící vodu přes kanalizační šachtice pod vysokým tlakem do potrubí a pohybem čistící trysky tam a zpět odstraňuje nečistoty a usazeniny, které poté z kanalizace odsaje, vodu předčistí a znovu použije.

„Akční rádius vozu je přes 300 metrů z jednoho místa – kanalizační šachtice. Vozidlo má nerezovou kalovou nádrž, aby odolalo agresivním odpadním vodám a dlouho tak plnilo svůj účel,“ popsal způsob čištění Marcel Ulrich, vedoucí provozu kanalizační sítě.

Vysokotlaké čerpadlo dokáže při průtoku 500 litrů vody za minutu vyvinout tlak až 200 barů. Z trysky vychází doslova vodní paprsek, který dokáže svojí intenzitou i poškodit staré kanalizace, proto je nezbytné, aby obsluha takové techniky byla zkušená a vždy vhodně zvolila způsob čištění a všechny jeho parametry, které vedou k úspěšnému dokončení práce bez poškození kanalizace.

Novinkou na vozidle je například optimalizovaná filtrace vzduchu z chlazení kalového čerpadla, která maximálně eliminuje vypuštění vodní páry – aerosolu do okolí, přestože ta je mimo zvýšenou teplotu sama o sobě neškodná.

"Někdy ale může na neznalé pozorovatele působit jako výfukový plyn se kterým nemá nic společného. V našem kraji, který mívá problémy se smogem, je tak toto vylepšení také zajímavou změnou," uvedl společnost OVAK v tiskové zprávě.

Osvětlení celého vozidla, včetně pracovních prostor a výstražné signalizace pro okolí, je uzpůsobeno tak, aby napomáhalo bezpečnosti na ulicích v duchu pravidla: „vidět a být viděn.“

Přestože v Ostravě je tuhá a dlouhotrvající zima spíše výjimkou, je vozidlo vybaveno i systémem ochrany před mrazem při přejezdu, kdy je vozidlo doplněno o naftový ohřev, cirkulaci a předehřev vody. Jednotka zajištuje dostatečný ohřev pro přepravu vozidla až do max. -15°C.

Sdílejte článek