Vánoční dárek řidičům i obyvatelům obcí, na Novojičínsku slouží dvě nové důležité silnice
Mráz, spousta firemních aut, mezi nimi i vládní limuzíny. A spokojené troubení aut řidičů, kteří dnes kolem deváté ráno projížděli čerstvě dostavěný úsek D 48 u Příbora.
To vše bylo možno zažít poblíž nadjezdu na konci města, kde na dnešní ráno vyrostl velký stan. Právě u něho ministr dopravy Karel Havlíček, zástupci ŘSD, stavebních firem Metrostav a Morava Eurovia a Moravskoslezského kraje přestřižením pásky otevřeli rovnou dva úseky silnic důležitých pro Moravskoslezský kraj.
A někteří vzpomenuli i na mrtvé, které si především nebezpečný úsek z Nového Jičína do Frýdku-Místku vyžádal v minulých letech za oběť. Statistiky policie uvádí na této trase za posledních dvanáct let celkem 23 usmrcených osob.
Rovný úsek sváděl řidiče k ignorování omezení rychlosti na 90 kilometrů v hodině, někteří řidiči dokonce přejížděli přes všechny pruhy do opačného směru jízdy. A tak se této silnici začalo říkat silnice smrti.
Důležitý úsek pro cestu k polským hranicím
Podobně jako dostali loni před Vánoci řidiči v Ostravě dárek v podobě dostavby takzvané prodloužené Rudné, dostali dnes pod stromeček i nový úsek dálnice D 48 Rybí-Rychaltice a silnici I/58 mezi Příborem a Mošnovem.
„Jsem rád, že se podařilo tuto důležitou stavbu dokončit. Je to zcela zásadní stavba celého regionu, o tom netřeba dlouze diskutovat,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. „Tento klíčový jedenácti a půl kilometrový úsek je důležitý proto, abychom vybudovali zcela zásadní obchvat Frýdku-Místku, a až budeme za tímto bodem, budeme se velmi rychle blížit k polským hranicím.“
Investicemi do takovýchto staveb bojujeme i proti covidu
Dodal, že ŘSD se daří covidu navzdory. „ŘSD se podařilo prostavět letos skoro 56 miliard korun a podotýkám, že původně to bylo na tenhle rok jen 38 miliard. To nám dává dobrý základ pro další rok, kde plánujeme prostavět v rámci ŘSD 61 až 62 miliard korun. Dá se říci, že se staví, jako se nikdy historicky nestavělo. Není to jen oblast silnic, ale i oblast železniční, a celkem jdeme na příští rok s částkou 127 a půl miliardy,“ řekl ministr dopravy.
A to v době, která je komplikovaná a nikdy tady podle ministra historicky nebyla. „Protože bojujeme o to, aby přežil průmysl, aby přežilo stavebnictví. A to investicemi. Stát i kvůli covidu investuje na příští rok výrazně více než jindy, zabezpečujeme práci pro firmy, ale i dodavatele, subdodavatele, a udržujeme míru nezaměstnanosti,“ řekl ministr dopravy Havlíček.
Věřím, že všechny nehody budou zapomenuty a další už nebudou
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky Radek Mátl řekl, že ŘSD má za sebou nejtěžší a nejnáročnější rok s největšími prostředky na investice.
„Cestou sem jsem si počítal, že to je zhruba dvacátý den, co stojím na pódiu při zahajování nebo ukončování staveb. A tento je jedním z nejvýznamnějších, protože zprovozňujeme jedenáct a půl kilometru dálnice a k tomu ještě tři kilometry obchvatu Příbora. Víme, kolik nehod, kolik smrtelných nehod má tato silnice I/48 má za sebou. Proto jsem rád, že se daří tuto dálnici zkapacitňovat a s výstavbou dalšího úseku z Rybí do Bělotína chceme začít už v prvním kvartále příštího roku,“ řekl Radek Mátl.
Náměstek hejtmana přinesl „válečnou sekyru“
Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslav Kania si na otevření obou úseků přinesl kladivo. „Dovezl jsem si tento nástroj, na němž je napsáno datum 29. 6. 2017. V ten den jsme vykopali tuto v uvozovkách válečnou sekyru a byla zahájena rekonstrukce a výstavba D 48. Tehdy jsem to kladívko držel v ruce a s velkou radostí ho držím i dnes. Protože k němu dnes přidáme šerpu a nůžky a dáme ho do bedny a napíšeme „Uzavřeno“. V dobrém slova smyslu," řekl náměstek Kania.
"Náš kraj potřebuje nové kilometry nových silnic a dálniční sítě. Potřebujeme to. Kousíček odsud čeká akce Velký Mošnov, kde připravujeme výstavbu velkého mezinárodního logistického centra, které bude nabízet tři druhy dopravy – velké železniční cargo, dvě dálnice a samozřejmě naše letiště bychom rádi dostali do lepší kondice. A bez těchto investic a podpory ministerstva dopravy a ŘSD by se nám to nedařilo,“ dodal Jaroslav Kania.
Uvedl, že ve čtvrtek předloží vedení kraje zastupitelstvu návrh na přijetí investičního úvěru na tři miliardy korun, ze kterého chce kraj v příštích čtyřech letech platit nejen velké silniční stavby, ale i výstavby významných objektů. „Věříme, že jejich stavbami udržíme zaměstnanost. Musíme se tímto neradostným obdobím proinvestovat,“ řekl Jaroslav Kania.
Tisíce kubíků betonu a železa, tunel o délce 150 metrů
Předseda představenstva Metrostav Infrastructure Radim Čáp poděkoval zejména obyvatelům obcí, že stavbaře strpěli, a samotným stavbařům, že i v době koronaviru stihli obě stavby termínově.
Šéf firmy Morava Eurovia Ján Špaňo připomněl, že společnost na více než třech kilometrech silnice postavila více než jeden kilometr protihlukových zdí, tunel o délce 150 metrů, k jehož výstavbě pracovníci použili sedm tisíc kubíků betonu a přes tisíc tun železa.
„A na celé stavbě to bylo více než šest set tisíc kubíků násypových materiálů. Děkuji obyvatelům obcí za trpělivost, ale ten vánoční dárek stojí za to. A přejeme si, aby celé dílo sloužilo rozvoji regionu a všem lidem,“ řekl Ján Špaňo.