Společnost
28/06/2016 Jaroslav Baďura

Ve Fiducii začala výstava fotografií z postsocialistického Chorvatska

V ostravské Fotografické galerii Fiducia začala v pondělí 27. června výstava chorvatského fotografa Bojan Mrđenoviće s názvem Tranzice.

“Bojan Mrđenović patří k nejvýraznějším fotografům mladší generace v Chorvatsku. Ve svém díle pomocí svébytného vizuálního jazyka dlouhodobě zachycuje a komentuje proces tranzice, jak je v postjugoslávském prostoru nazýváno období po konci socialistické éry,” objasňuje kurátor této výstavy Matěj Martinčák.

O tom, že je autorův přístup úspěšný, vypovídá například první cena v kategorii Architektura, kterou Bojan Mrđenović získal na festivalu Rovinj Photodays, kde se prezentuje tvorba fotografů z jihovýchodní Evropy, více než desítka samostatných výstav i účast na skupinových výstavách v Chorvatsku, Slovinsku, Itálii, Srbsku či na Slovensku.

Mrđenović se v Ostravě uvede dvěma fotografickými projekty, sériemi Budoucnost a Jadranské pohlednice. Obě série mají společného jmenovatele, a tím je kompozičně mimořádně zdařilé zachycení rozpadu funkčních objektů v důsledku ekonomické tranzice.

Tranzice je však zejména mezistupněm, stavem, kdy staré skončilo a nové ještě nezačalo. Právě toto bezčasí je uchopeno v sérii Budoucnost, která v jemně ironických kompozicích dokumentuje osudy zkrachovalých obchodů řetězce tohoto jména – pro ostravské publikum jistě povědomého. Rozpadající se nápisy Budoucnost na architektonických pozůstatcích minulosti, které jsou fotografickou spouští zachycené jako okamžik přítomnosti, vytváří silný příběh tohoto cyklu, ale také značně paradoxní situaci.

Cyklus Jadranské pohlednice pak ve vizuálně atraktivních fotografiích, připomínajících turistický katalog, prezentuje opuštěné a rozpadající se hotelové komplexy na jadranském pobřeží. Návštěvníci galerie si budou moci fotografie z tohoto cyklu ve formě pohlednic odnést jako upomínku na tuto výstavu.

Výstava potrvá do konce července.

 

Sdílejte článek