Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Předseda představenstva Moravskoslezské technologické akademie a ředitel bruntálské střední školy Jan Meca kvituje, jak dlouhodobá spolupráce s nošovickou automobilkou pomáhá inovovat výuku technických oborů v našem kraji.
Pane řediteli, jak dlouho vaše SPŠ a obchodní akademie Bruntál spolupracuje s HMMC?
Spolupracujeme už od roku 2008, kdy jsme obdrželi první vozidlo Hyundai i30.
V roce 2008 to muselo být jedno z úplně prvních aut, které zde z linky sjelo. Je to tak?
Ano, jak je dobrým zvykem, tak Hyundai daruje vozidla nulté série, takže i to bylo vozidlo nulté série, skutečně jedno z prvních. Od té doby jsme pro naši výuku získali už celkem šest Hyundai.
Jak je pro pedagogy kontakt s výrobním podnikem důležitý, co to pro vás znamená?
Máme několik úrovní spolupráce. První jsou tradiční, naši žáci sem jezdí na exkurze, to je zajímavé spíše pro výuku řekněme těch předmětů, které se zabývají výrobou, automatizací, robotikou. Nošovická továrna je unikátní místo, kde mohou žáci vidět celý kontext toho výrobního procesu, od chvíle, kdy vjíždí vstupy do výroby až finální produkt – hotový vůz.
Druhá úroveň spolupráce stojí právě na darování vozidel, tam můžu říct, že bychom bez darovaných vozidel nebyli schopni na dostatečné úrovni zajistit výuku předmětu opravy a údržba vozidel.
Které studijní obory se aktivně zapojí do spolupráce?
Sem jezdí studenti napříč školou, to znamená opravdu od žáků obchodní akademie, dopravních prostředků, elektrotechniky, strojírenství i IT. Je to zajímavé pro všechny.
Co na tuto spolupráci říkají studenti?
Z exkurze jsou vždycky vykuleni, protože výroba je velmi unikátní. Většinou takto automatizovanou výrobu vidí poprvé v životě. A co se týká benefitů pro žáky, když máme vozidlo darované od HMMC, tak jsou samozřejmě rádi, že mají s čím pracovat, a mohou se učit na skutečném voze.
Co všechno studenti s autem dělají? Jak probíhá výuka? Rozeberou jej až do posledního šroubku a pak ho zase složí?
Když dostaneme od Hyundai nový vůz, technologickou novinku, tak ten zůstává celý a učíme se na něm především autodiagnostiku, komfortní systémy ve vozidle a podobné oblasti. Postupně jak vozidlo stárne, týká se to pouze spalovacích motorů nebo vozidel, která mají spalovací motor, tak se na něm studenti učí opravu a údržbu vozidel, tzn. od výměny rozvodů až po výměnu brzd, čepů, řízení a řady dalších věcí, souvisí to s profilem absolventa.
Která z těch aktivit jako jsou exkurze, granty nebo právě praktická část je nejpopulárnější mezi vašimi studenty?
Dneska je trochu těžší studenty zaujmout a vzbudit v nich o cokoliv zájem, oni žijí okamžikem. To znamená, že jsou šťastní, když vylezou z exkurze a pak druhý den jsou šťastní z něčeho jiného. Obecně platí, že studenti mají rádi především praktickou výuku, když něco mohou sami dělat. Tady je právě darování aut to nejcennější.
Inspirovala spolupráce s HMMC nějaké studenty třeba k tomu, že chtěli dále studovat v automotive nebo třeba k nástupu přímo sem do Nošovic?
Ano, z Bruntálu do Nošovic je to docela daleko, přesto tady někteří naši absolventi pracují. Spousta z nich potom studuje dále dopravní obory na vysokých školách a ti se zde také uplatňují.
Velkým tématem nejen zde v Hyundai je elektromobilita. Jak vnímají elektromobilitu dnešní mladí lidé? Chtějí s tím pracovat, zajímá je to vůbec?
My jsme jako první škola v České republice otevřeli nový obor elektrotechnika, který jsme velmi radikálně upravili a jako první vyučujeme elektromobilitu na střední škole, s tím, že na konci toho vzdělávání žák získá potřebnou kvalifikaci a je způsobilý v elektrotechnice podle dnes platné legislativy.

Foto: Vladimír Pryček, Magazín PATRIOT
Dnes tak máme dva obory, jeden zaměřený na elektromobily a druhý na tradiční vozidla. A mohu prozradit, že o ten obor, který je zaměřený na elektromobilitu, je zhruba dvojnásobný zájem.
Znamená to, že elektromobilita mladé zajímá a je to pro ně už přirozené, nebo je to pro ně jen nový lákavý trend?
O tom bych nechtěl spekulovat, ale jisté je, že společností to rezonuje, část veřejnosti to vnímá jako vynucené, ale žáci to tak nevnímají. Berou to jako příležitost a nedívají se na to ideologicky.
Čím to, že vaše spolupráce s HMMC tak dlouho vydržela?
Pro nás jako školu je taková spolupráce samozřejmě výhodná a mohu to prozradit, protože my spolupráci s jinou automobilkou na téhle úrovni nemáme. Vážíme si toho, a věřím, že je to přínosem také pro HMMC, a proto nás i nadále podporuje.
Krom vedení SPŠ a obchodní akademie máte ještě jednu roli zde v našem kraji. Povězte mi o tom více, prosím.
Ano, jsem zároveň předsedou představenstva Moravskoslezské technologické akademie. To je instituce, kterou založil Moravskoslezský kraj spolu s Moravskoslezským automobilovým klastrem a s Moravskoslezským inovačním centrem. Je to akademie, které má pomoci středním odborným školám v našem kraji dostávat inovace do vzdělávání.
Můžeme si pod tím představit nějakou konkrétní inovaci?
Teď vyvíjíme učební pomůcku, které se říká EduBox, je to vlastně taková počítačová hra, kterou spolu potom hrají učitelé a žáci. A jedna z oblastí, které se věnujeme, je Future mobility, jejíž součástí je i elektromobilita.
V realitě školství, když chcete inovovat nějakou věc ve výuce, je pro vyučující obrovský problém se k té nové technologii dostat, zpracovat ji a pak použít ve výuce. Náš koncept má fungovat tak, že my vyvineme vše, co vyučující může pro výuku konkrétního tématu potřebovat. Od počítačové aplikace nebo třeba fyzickou učební pomůcku, a tu vyučujícím zdarma poskytneme.

Foto: Vladimír Pryček, Magazín PATRIOT
Snažíme se vyřešit problém výuky elektromobility pro náš kraj, jsme jediní v České republice, kteří mají takto pojatou iniciativu, která má ambici učit na školách elektromobilitu prakticky.
Jaká je v tom role nošovické automobilky?
HMMC nám půjčilo elektrické vozidlo, my jsme na něm nachystali EduBoxy. Druhé vozidlo nám Hyundai darovalo, a to bude potom předmětem výpůjčky školám. Vozidlu budou samozřejmě k dispozici EduBoxy s rozšířenou realitou a dalšími vzdělávacími materiály.
Jak si mám rozšířenou realitu EduBox představit?
Je to aplikace jak v počítači, tak v mobilu v rozšířené realitě, kde si přes markery přiblížíte vozidlo a jeho komponenty. Můžete bezpečně zkoumat celý technologický celek vozu. Vidíte, jak teče energie, jaké má komponenty, jak jsou uložené články baterie, kde jsou třeba hasicí otvory na baterii a mnoho dalšího. Studentům to názorně pomůže pochopit fungování vozu, aniž by na vozidlo sáhli, protože oni na něj nesmí sahat. Je to velmi moderní digitální učební pomůcka.
Kolik škol ji už používá?
Výstupy z elektromobility používá už devět škol v Moravskoslezském kraji, které se zabývají automotive, což mi dělá velkou radost.