Nejnovější zprávy: Jankulovski už nebude sportovním ředitelem Baníku. Pozice jej nenaplňovala Nákaza v novojičínském Varrocu. Testování ukázalo 23 nemocných

Kultura

​Vrah a jeho oběť – drama z Ostravska Stockholmský syndrom připomíná hru kočky s myší

Atraktivní herecké obsazení, strhující příběh plný zvratů a neotřelé severomoravské lokace nabízí nové televizní drama Stockholmský syndrom v režii zkušeného tvůrce napětí Dana Svátka.

Foto: Martin Popelář, Česká televize

Stopadesátiminutový snímek rozdělený na dvě části vznikal pět let a lví podíl na něm má ostravská televize, Tvůrčí skupina Kateřiny Ondřejkové a dramaturg Martin Novosad.

Na čtvrteční předpremiéru prvního dílu v ostravském Minikině zavítal nejen režisér, ale také jedna z hlavních protagonistek příběhu, známá slovenská herečka Zuzana Mauréry, která v příběhu ztvárnila roli matky unesené dívky.

Televizní diváci Stockholmský syndrom uvidí rozdělené na dva díly. První odvysílá ČT1 v neděli v hlavním vysílacím čase ve 20.10 minut, druhý o týden později.

Pokud na sebe v těchto dnech poutá pozornost jiný seriál spjatý s naším regionem: Místo zločinu Ostrava, je nutno konstatovat, že jeho zatím odvysílaný první díl Klidné světlo působí vedle Svátkova díla jako produkt druhé cenové kategorie.

„Největší problém mi dělal samotný název filmu Stockholmský syndrom, protože působí jako dějový spojler, nakonec mě ale přemluvili,“ uvedl na předpremiéře prvního dílu Dan Svátek.

Zuzana Mauréry, která ve snímku hovoří česky, byla poměrně skoupá na slovo. Přesto její přítomnost v publiku s dalšími členy tvůrčí delegace a první shlédnutí výsledného díla po pětiletém úsilí mělo slavnostní ráz.

Příběh Svátkova filmu vychází z řady nečekaných zvratů. Na začátku stojí dramatická scéna v parku, kde rotvajler pokouše dceru policisty Viktora Mojžíše (David Švehlík). Psa zastřelí před očima majitele Jindřicha Oseckého (Martin Finger), při rvačce jej ale nechtěně postřelí, takže z něj udělá nadosmrti invalidu.

Po pětiletém vězení pak vychází na svobodu a snaží se znovu začlenit do života, musí splácet milionové odškodné, vyrovnat se se ztrátou rodiny. Mezitím někde v Amsterodamu u překupníků bílého masa najdou nezvěstnou dceru Oseckých Kláru (strhující herecký výkon Elizavety Maximové).

Rodiče si dívku v posttraumatickém šoku vezmou do domácího ošetřování, jenže kolem začnou brousit mafiáni, kteří se snaží zbavit nepohodlného svědka. Nadchází rozhodující okamžik, co s tím?

Vozíčkáře Oseckého nenapadne nic lepšího, než se zbavit hlavního padoucha Lukáše Kulhánka (Vojtěch Vondráček) tím, že si najme člena detektivní agentury, kterým je shodou okolností jeho nepřítel Viktor Mojžíš, ten se ale snaží s rodinou uzavřít dohodu ohledně soudních splátek za odškodnění na zdraví.

Jenže Osecký před něj postaví milion korun, s tím, ať jim pomůže ohledně dcery. Příjme bývalý policista nečekanou nabídku na odstranění mafiána? Konec prvního dílu.

Obsazení je špičkové. Excelují David Švehlík, Martin Finger, Zuzana Mauréry, Elizaveta Maximová nebo Vojtěch Vondráček, ve vedlejší roli třeba Martin Pechlát. Zvláště silný je herecký výkon ne tolik okoukané Elizavety Maximovy, která hraje unesenou a znásilněnou Kláru s obrovským nasazením.

V roli jí pomáhala i speciální poradkyně. „Hlavní představitelka filmu trpí posttraumatickou poruchou velice závažného typu, je znát, že jí zasahuje do života. V první fázi není vůbec schopna existovat, léčba je mnohaletá, i když má oběť podporu od okolí včetně odborné péče, velké procento lidí má psychiku celoživotně ovlivněnou,“ vysvětluje diagnózu zvanou Stockholmský syndrom psycholožka Martina Venclářová.

Svého speciálního poradce při natáčení měl i Martin Finger, protože musel věrohodně ztvárnit vozíčkáře s ochrnutou dolní polovinou těla.

Místní patrioty mohou těšit nejen časté ostravské lokace, leč také obsazení řady místních herců. Na obrazovce se tak objeví známé tváře z divadla Petra Bezruče, Komorní scéna Arény nebo Divadla Mír, jako jsou Sylvie Krupanská, Zuzana Truplová, Štěpán Kozub, Michal Čapka, Lukáš Melník a další.

Řada scén, exteriérů i interiérů se natáčela v centru Ostravy nebo v Havířově. Na první pohled je patrný například most Miloše Sýkory se svým efektním nočním nasvícením.

Určitě překvapí, že třeba nedaleký klub Dock se změnil na mafiánské doupě s lehkými tanečnicemi. Škoda jen, že Ostrava v příběhu nefiguruje přímo jako přiznaná dějová lokalita.

Přes tuto výtku se diváci mohou těšit na opravdu napínavý příběh, kde jsou sice pachatelé známí od prvních záběrů, nikdo ale netuší, jak se jejich osudy budou dále vyvíjet.

Navíc závěrečná výzva na konci prvního dílu působí jako absurdní groteska, takže je skutečně otázkou, jak se Svátkovi a jeho týmu podaří s exponované situace „vrah“ a jeho „oběť“ vybruslit.

Námět a scénář: Miroslav Sovják // režie: Dan Svátek // dramaturgie: Kateřina Ondřejková a Martin Novosad // kamera: Jakub Šimůnek // střih: Anna Johnson Ryndová // zvuk: Ondřej Muška a Petr Kapeller // výkonná producentka: Jarmila Hoznauerová // kreativní producentka: Kateřina Ondřejková // hrají: David Švehlík, Zuzana Mauréry, Martin Finger, Lukáš Melník, Elizaveta Maximová, Vojtěch Vondráček, Sylvie Krupanská, Karolína Lipowská, Julius Oračko, Ivan Franěk a další