Za hoďku v Brně, za dvě v Praze. Kraj potřebuje odvahu a modernizaci, říká Zuzana Klusová
Nebojí se razit odvážná a přímočará řešení. Vizáží, erudicí i elánem výrazně vystupuje z davu šedivých lokálních politiků. “Kraj potřebuje rozpohybovat, zastavit odliv mladých a investovat do chytrých řešení. To zvedne životní úroveň všech obyvatel,” říká v rozhovoru Zuzana Klusová, pirátská kandidátka na hejtmanku v nadcházejících víkendových krajských volbách. “Vezměte si třeba rychlovlaky, naprosto klíčovou věc k rozvoji kraje. Pokud budeme z Ostravy pohodlně za hodinu v Brně nebo za dvě v Praze, výrazně se zvedne atraktivita celého našeho regionu,” vysvětluje rodačka z Karviné.
Patříte mezi nejvýraznějším postavy krajského zastupitelstva. Z opozice nahlas kritizujete neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Asi to dost schytáváte, ne?
Schytávám, ale taky rozdávám. Zvykla jsem si. Musíte se obrnit trpělivostí a vydržet, nenechat to jen tak. Jde přece o peníze nás všech. Bohužel prosadit z opozice naše pirátské podněty je mnohem složitější, než kdybychom byli ve vedení kraje. Je to síla sledovat, jak se třeba promrhaly miliardy korun určených na transformaci kraje po útlumu těžby uhlí.
Jak se to stalo?
Investicemi do nesmyslných a předražených projektů. Vezměte si třeba projekt tropického skleníku EDEN v Karviné. S prominutím taková hovadina má stát tři miliardy! Místo toho bychom se měli soustředit na výstavbu infrastruktury, ať už dotažení a napojení vysokorychlostní tratě, do posílení internetového připojení nebo do klíčového energetického kabelu. Jen ten by nám mohl zlevnit elektřinu až o třetinu.
To jsou odvážné projekty.
Souhlasím, jsou. Moravskoslezský kraj ale musí přestat hrát roli jakéhosi otloukánka, regionu, který je považován za zaostalý nebo za špinavý. Máme tady obrovský potenciál v lidech. Místo toho, abychom podnítili jejich aktivitu, nápaditost či podnikavost tím, že například zrychlíme jejich propojení s okolím, s velkými polskými městy, Brnem, Prahou či Vídní, výstavbou robustní infrastruktury, tak pořád financujeme nebo zachraňujeme megalomanské projekty typu Liberty, OKD či velmi kontroverzní Gigafactory.
Prezident Petr Pavel pozval Zuzanu Klusovou na zámek v Lánech, aby ocenil její dlouhodobou práci pro lidi Moravskoslezského kraje
Jak to myslíte? Jste proti novým pracovním místům?
Jsem proti tomu, aby to diktoval stát. Ten má vytvořit podmínky, nikoli dávat přímé subvence, tedy peníze nás všech, do obřích soukromých firem. Zajistěme lidem skvělé spojení nebo lepší vzdělávání. Investory nebo lidi s dobrými nápady to pak přitáhne samo. Není to přece žádná raketová věda. Je to postaveno na selském rozumu, na tom, jak to léta funguje v nejvyspělejších zemích a regionech na světě. Více menších a středních firem přispěje k mnohem vyšší rozmanitosti ekonomiky. Ta pak bude mnohem odolnější než jednostranné sázky na těžký průmysl či automobilový sektor. Podívejte se například, co se děje v elektromobilitě.
Co tím myslíte?
Pokud stát tlačí něco moc, trh to stejně “opraví”. Vidíte, jak prudce některá elektroauta, včetně škodovek, ztrácí na hodnotě, jaké problémy má celý sektor kvůli čínské konkurenci. Jaké potíže s odbytem má koncern Volkswagen, firma s klíčovým vlivem na celou českou ekonomiku. Tuzemskou tragédií samou o sobě je pak naše ryze po česku a humpolácky nastavený systém dotací na elektroauta.
Proč? Zrušila byste je? Nejste zastáncem elektromobility?
Podpora elektroaut v Česku je výstavní hloupost. Dotaci 200 tisíc korun použijí stejně jen movitější klienti z firem. Navíc je její udělení podmíněno čerpáním úvěru. Já jezdím autem se spalovacím motorem a jsem spokojená. Elektromobilitu podporuji, ale platí to, co jsem uvedla výše: stát se má soustředit na rozvoj energetické sítě, třeba pro elektromobilitu, nikoli na vyhazování dotačních peněz pro nákupy jednotlivých aut.
Kladete důraz na dopravu. V jednom vašem videu na sociálních sítích mluvíte o tom, že dobrá infrastruktura zajistí i levné energie pro obyvatele kraje. Jak?
V Evropě rychle roste potřeba propojovacích kapacit energetických soustav. Zjednodušeně řečeno: je potřeba dovést levnější energii z výkonných zdrojů v Severním a Baltském moři k odběratelům na jih. Pokud se nám podaří, například podél trasy plánovaných vysokorychlostních železnic, vést nízkoztrátové HVDC kabely, dojde ke snížení cen elektřiny až o třetinu.Ano, tak výrazně může podle renomovaných studií s cenou zamávat moderní přenosová soustava. Ta by vedla přes celé Polsko, Ostravu a Moravskou bránu dále na jih.
V nedávné televizní debatě jste se opřela do svých konkurentů, lídrů jiných kandidátek do zastupitelstva Moravskoslezského kraje. Jak to vzali?
Tak jsou to všechno muži, já jsem jediná žena (úsměv). Vzali to jak to je. Jsem jediná politička, která podala trestní oznámení na majitele hutí Liberty Ostrava. Není přece možné si z firmy vyvést 1,5 miliardy korun, které byly od státu určeny na pomoc v covidu. Věřím, že můj podnět pomůže odhalit i další praktiky vedení firmy. Nejde takto vodit za nos jak náš stát, tak zaměstnance společnosti, něco podobného jsem už zažila při boji s OKD. Nesmíme takovým praktikám ustupovat. Jde o peníze ale i životní prostředí nás všech.
Hejtmani tedy neudělali nic?
Ti? Vůbec. Podívejte se, kdo vede některé kandidátky. Třeba za ANO. Za jediné volební období už od nich máme třetího hejtmana! Ten první Ivo Vondrák skončil po rozporech s Babišem, ten druhý Jan Krkoška kvůli uplácení, ten třetí Josef Bělica zase sedí na třech židlích. Je poslancem, primátorem Havířova a hejtmanem. Kolik toho asi může v práci stíhat, co myslíte? Nebo právě Ivo Vondrák. Lídr kandidátky se STAN. Za vlády KSČ byl členem KSČ, za vlády ANO členem ANO a za vlády STAN se chce vydrápat nahoru spolu se STAN. To je teda vizitka.
Jste velmi populární na sociálních sítích, proti konkurenci v kraji máte násobky sledujících. Proč tomu tak je?
Protože lidi oceňují soustavnou práci a zajímavý obsah. Je to tak se vším, začíná to u těch malých věcí, u každodenní píle. Pokud takto usilovně, zodpovědně, ale i chytře, promyšleně a s pokorou budeme přistupovat i k práci na rozvoji kraje, bude se nám tu všem žít mnohem lépe.