Nejnovější zprávy: ​Nová Harenda válí. Nadchla i Radka Kašpárka! Krvavý Johann je horor se vším všudy, říká režisér Jakub Krumpoch

Byznys

Začínal v garáži, dnes má s bratrem pneuservis a sklad se sto tisíci pneumatikami

Začátky nebyly jednoduché, Miroslavu Karasovi, nyní spolumajiteli společnosti K&K PNEU a provozovateli portálu Rájpneu.cz pomáhal bratr i otec v garáži pod restaurací Na Lapačce v Šenově. Letos slaví firma 22 let od svého založení.

Jak vlastně vaše podnikání s pneumatikami začalo?
Pocházím ze Šenova, kde jsem začal s podnikáním v nájemních prostorech v restauraci Na Lapačce.

Ještě před zahájením podnikání jste byl důlním inženýrem – aplikoval jste ve firmě něco ze šachty?
Myslím si, že práce důlního inženýra mi hodně pomohla. Tenkrát něco přes rok po vysoké škole mi byla svěřena funkce vedoucího v kolektivu tří set horníků. To už jsem měl spoustu zkušeností z brigád při vysoké škole, měl jsem až patnáct směn v dole za měsíc. Pracovní morálka a práce s lidmi si vyžadovaly svoje, aby člověk uspěl. Dařilo se velmi dobře, vzpomínám si i na několik koncernových rekordů, kdy jsme to pak řádně oslavovali. Kromě toho jsem byl i členem HBZS . Ze šachty jsem dal výpověď v roce 1992 jako první technik, odešel jsem, i když mi byl nabídnut navýšený plat.

Miroslav Karas. Foto: Antonín Válek.

Vaše společnost v tomto roce slaví 22 let svého vzniku. Jaké byly vaše začátky v polovině 90. let?
Je to tak, v roce 1994 jsme s bratrem Antonínem zakládali společnost za účelem prodeje pneumatik a jejich montáže. Pamatuji se, že úplně na počátku jsme měli skladem jen čtyři pneu v rozměru 165R13 a s dezénem OR 34 Barum. Postupem času počty kusů ve skladu narůstaly, protože jsme reagovali na poptávku zákazníků a z toho vyplývala naše snaha vyhovět i těm, kteří nebyli z našeho regionu, tedy z Moravskoslezského kraje.

Kdy podle vás bylo těžší začít podnikat, tehdy nebo dnes?
Každá doba má svá specifika, přesto jednoznačně bylo lehčí podnikat tehdy. Prostředí totiž dávalo šanci každému a podmínky byly pro každého stejné. Dnes se spousta firem v důsledku vidiny peněz snaží vydělat za každou cenu. Nekalá konkurence stále přibývá.

Jak se tehdy chovali k podnikatelům úředníci? A jaké jsou vaše nynější zkušenosti s byrokracií?
Tehdy úředníci byli dle mého názoru daleko více nápomocni při řešení dilemat se zaúčtováním. Dnes je to podstatně horší, úředníci si neuvědomují, že jsou placeni z našich daní, jsou to vlastně naši zaměstnanci, které si platíme. Je to každým rokem horší, je to dáno i tím, že přibývá mnoho nesmyslných nařízení.

Co konkrétně máte na mysli?
Podnikatelé, kteří to dělají opravdu se zanícením pro vytváření opravdu kvalitních služeb a výrobků pro své zákazníky, platící daně, jsou neustále kontrolováni úředníky. Nedivím se, že je tendence podnikatelů uměle snížit obraty a tím počty zaměstnanců, neboť perspektiva do budoucna v této byrokracii je mizivá, což dokládá i počet podnikatelů, kteří ukončují svou činnost. Někdy mám taky takové úmysly, kdy jste zataženi do zbytečných kontrol, ať už úmyslně nebo neúmyslně ze strany jiných firem. V důsledku toho čas strávený podáním vysvětlení, sepisováním protokolů a opravných hlášení vám nikdo nenahradí, ba naopak musíte své lidi zaplatit a sám dohnat. Tímto zatěžováním jste pak nuceni vytvářet další pracovní místa s vytvářením nulové hodnoty práce.

Pamětníci si vybavují, že v počátcích jste fungovali v garáži pod hospodou v Šenově. Jak na to vzpomínáte?
Ano, počátky se datují k době, kdy jsem si za vydělané peníze z šachty uhradil vyvažovačku a zouvačku, v té době špičkové kvality. Poté se téměř půl roku hledal nájemní prostor a našel se v restauraci Na Lapačce. Byly to velmi zajímavé roky plné očekávání, kdy po dobu dvou let pomáhal otec, ještě pracující na šachtě.

Jak vlastně probíhala komunikace se zákazníky a odběrateli, když neexistoval e-mail, tudíž ani internet?
Komunikace se zákazníky probíhala pouze díky navigačním cedulím. Nic lepšího nebylo. Až po docela dlouhé době nám spojaři zapojili do pneuservisu telefonní linku.

Foto: Antonín Válek.

První stroje jste pořizovali z úspor anebo na úvěr? Byly v té době banky k podnikatelům vstřícné?
První stroje se nakoupily za hotové z celoživotních úspor ze šachty. Tenkrát zajistit leasing bylo neskutečné. Banky nebyly vstřícné, a když už jste úvěr dostal, úroky byly smrtelné.

Máte mezi zákazníky skupinu věrných, která k vám jezdívala už v raných letech?
Rozhodně. Mezi stávajícími zákazníky je spousta věrných loajálních zákazníků, kterým patří velký dík. Je to tvrdé jádro, které dobře zná nás a my je.

Kdy jste spustili první e-shop?
Samotný e-shop jako takový (kkpneu.cz) jsme spouštěli zhruba po čtyřech letech provozu, a to v roce 1998. Web byl zcela jednoduchý, v porovnání s dneškem bylo v nabídce málo položek, tehdy zhruba 1500 pneumatik – dnes je to více než destinásobek. Nicméně byla to pro nás obrovská škola. Učili jsme se komunikovat se zákazníky elektronicky a poznávat jejich potřeby. Dnes patříme mezi lídry v oboru prodeje pneu.

Jak se vyvíjela čísla prodejů? Šly prodeje od první chvíle nahoru anebo byl vývoj komplikovanější?
Prodeje zpočátku nebyly valné. Byly dny, kdy se neprodala jediná pneu. Jak už jsem zmínil, do té doby se veškeré objednávky včetně velkoobchodu děly přes telefon, případně faxem. Stavy pneumatik webu se v počátku aktualizovaly jednou za 24 hodin. Dnes se to děje automaticky při každé změně během zlomku sekundy nonstop.

třeby zákazníků?Co podle vás musí splňovat e-shop, aby splnil náročné po E-shop musí splňovat několik kritérií, včetně návaznosti na logistiku a skladový systém. Především musí pravdivě informovat zákazníka o stavu skladu a dané ceně pneumatik. Bohužel, máme ověřeno, že ne u všech internetových obchodů tomu tak je a zákazníkovi není předkládána realita a pravda. To kazí renomé celé naší branži. Osobně si myslím, že až polovina všech e-shopů s pneumatikami v České republice neinformuje zákazníka dle skutečnosti. Tvrdí mu, že poptávané pneumatiky mají skladem, ale toto se vůbec nezakládá na p
ravdě. Zákazník objednává v přesvědčení, že pneumatiky jsou skladem, a počítá s dodací lhůtou do 24 hodin, tedy do následujícího pracovního dne. V mnoha případech si ale musí počkat několik dnů nebo se vůbec nedočká, protože daný e-shop pneumatiky nemá skladem a za nabízenou cenu je nakonec ani nesežene.

V dnešní době má nakupující před očima primární požadavek – co nejnižší cena. Platí to i u pneumatik?
Cena je pro zákazníky skutečně primární informace, nicméně stále častěji se potkáváme s tím, že nejdůležitějšími prioritami jsou doba doručení od objednávky a skutečné stavy skladů. Tady se e-shopy dělí na dvě skupiny, kdy jedna uvádí pravdivé údaje o počtech naskladněných pneumatik, a pak ti druzí. Ti, kteří škodí naší branži, protože ukazují neexistující stavy skladů a zboží začnou shánět až v okamžiku obdržení objednávky. Pak se stává, že buď pneu neseženou v deklarované ceně a cenu navyšují nebo vůbec pneu neseženou a to pak při platbě předem začínají zákazníkovi zbytečné časové komplikace. Je zajímavé, že takovéto e-shopy se na trhu drží docela dlouhou dobu.

V Šenově u Rudné stojí vaše základna. Pneuservis a sklad. Kdy jste provozovnu otvírali?
Nový pneuservis jsme postavili za pomocí financí banky v roce 2004 se skladem 1000 m2 a kapacitou 7 stání automobilů.

Foto: Antonín Válek.

Foto: Antonín Válek.

Jakou kapacitu má váš servis v Šenově a kolik vozů najednou můžete přezouvat?

Kapacita našeho skladu je sto tisíc pneu, myslím si, že je to tak akorát, abychom byli schopni reagovat na okamžité požadavky zákazníků. Pokud se i tak stane, že není požadovaná pneu skladem, jsme schopni ji zajistit i v následujícím dni u nás nebo během několika dnů z celé Evropy.

Podporujete havířovský hokej. Proč hokej a co vám to přináší?
Před pěti lety jsme začali sponzorovat havířovský hokej. Známá K&K PNEU ARÉNA dokonce nese název naší firmy. Na počátku byl Havířov ve II. lize, takže si myslíme, že jsme přispěli k jeho vzestupu. Spolupráce je oboustranně výhodná. AZ je dnes v I. lize a nám přibyli zákazníci. Jsme víc vidět.

Angažujete se i v dobročinnosti?
Ano, ale s dovolením nebudu konkrétní. Snažím se pomáhat handicapovaným lidem. Mrzí mě, že stát není schopen zabezpečit finance pro své spoluobčany, kteří to opravdu potřebují. Zdůrazňuji – opravdu potřebují.

Kdybyste se posunul v čase zpátky a měl nynější zkušenosti z byznysu. Co všechno by jste udělal jinak?
Co bych dnes udělal jinak? Možná bych se přestěhoval do zahraničí. Politika ode zdi ke zdi, časté změny účetních a daňových zákonů, necitlivé zásahy do fungování ekonomiky, to všechno tuhle zemi brzdí. Politické elity nám servírují, že ročně vyrábíme milion aut, ve skutečnosti jsme ale pouhou montovnou. Do budoucna to rozhodně nestačí. To, co se udělalo v rámci naší firmy, bych neměnil, vše bylo děláno pro maximální uspokojení našich zákazníků a zaměstnanců. Jen bych vše urychlil, nic víc.