Auto
13/03/2023 Václav Menšík

Zažít Lexus a školu smyku a bezpečné jízdy Libros

Moderní Lexusy našlapané elektronikou nás dokáží vysekat z hodně velkých průšvihů, ale lepší řidiče z nikoho neudělají. K tomu tu máme ostravský polygon Libros.

Krátce po poledni přijíždím svým sedanem od Lexus Ostrava na polygon Libros. Z dálky vidím, že parta řidičů známé stavební firmy zrovna svými domíchávači zdolává kopec, na který bych si pěšky bez horolezeckého vybavení sotva troufl.

Vítá mě instruktor David Selc, všímá si mých pohledů směrem k tomu krpálu a ujišťuje mě, že můj nablýskaný Lexus ES tady nepřijde k úhoně. Na polygonu jsou speciální povrchy a hromada prostoru kolem, vážně se není třeba bát o pneumatiky ani o plechy. Jediné, co může během těch několika hodin utrpět, je moje řidičské ego. A jak řekl, tak se stalo.

Po úvodní administrativě a hodince teorie, kdy si připomeneme, co je to stará dobrá fyzika a jak zvládat krizové brzdění, přetáčivý i nedotáčivý smyk a aquaplaning, jdeme konečně k autu.

Dneska nás čekají nás tři výzvy. Přetáčivý smyk, aquaplaning a krizové brzdění. Těším se, ale tuším, že to nebude úplně selanka.

Sedám do svého Lexusu, instruktor David na nás chvíli kouká. A chválí mě! Líbí se mu, jak sedím za volantem. To se tady prý často nestává, drtivá většina řidičů má špatně nastavenou sedačku, a to je v ovládání auta v krizových situacích limituje.

Já prý sedím příkladně. Volant blíže k tělu, ruce i nohy v otevřeném úhlu, jen si dávat pozor na držení volantu a můžu dostat do památníčku pochvalu. Ještě jsme nevyjeli a zkušený redaktor prestižního magazínu si připisuje první body! Snad to není dneska naposled.

Fasuju vysílačku, dostávám poslední pokyny a jdeme se učit zvládat přetáčivý smyk. Mají tu na to takovou mašinku, která mi při nájezdu na kluznou plochu, která dokonale simuluje náledí, rozhodí zadní nápravu.

Řadím se na start a z vysílačky slyším Davida: „Jsi zkušený řidič, furt testuješ nějaká auta, tak ti to dám hned na střední intenzitu. Drž rychlost 35-38 kilometrů v hodině.“ Správně tuším ostudu, ale zachovám kamennou tvář. Jedu. Ruce předpisově na volantu, trochu v křeči se blížím k „ledové ploše“ a najednou – prásk! Zadek auta ustřelí vlevo, zběsile se snažím kontrovat volantem, ruce zamotané jak vánočka a chvíli vůbec nevím, kde jsem. Než se zorientuju, elektronika v autě už to má pod kontrolou a já si uvědomuju, že stát se mi to v běžném provozu, určitě bych vyhlásil hnědý kód, ale Lexus by naštěstí udělal maximum pro to, abychom zůstali na silnici.

„Na první pokus to vůbec nebylo špatné, ale soustřeď se na svůj zadek, ten ti ukáže, co se s autem děje a neboj se dát volantem pořádně kontra,“ hlásí mi do vysílačky David. Což o to, na zadky se já na ulici umím soustředit až moc, ale takhle to on rozhodně nemyslel.

Tak jedu znovu. A znovu. A znovu. S Davidovými pokyny se zlepšuju každým průjezdem, vážně začínám lépe vnímat, co se pod mým zadkem děje, a i když zrychlíme a omezíme asistenční systémy v autě, nakonec se té vodní stěně, která před smykujícím Lexusem vyroste, dokážu vyhnout! Skvělý pocit a další pochvala do památníčku!

Přesunujeme se k trenažéru aguaplaningu a krizového brzdění. Je to taková obří vana, ve které jsou 4 centimetry vody. A to je teda dost. Vždyť mám sedan, ne kajak. Mířím do toho bazénu ve čtyřicítce. Lexus se nenechá rozhodit a když pak podle Davidova pokynu POŘÁDNĚ zašlápnu brzdy, zastavím skutečně na pár metrech. Dobře Lexus!

Prozření přijde později. S každým dalším nájezdem přidávám deset kilometrů v hodině. Okolo sedmdesátky končí sranda. Pod zadkem – už zase, cítím, jak auto plave. Z precizního ingotu, jakým můj Lexus normálně je, se stalo želé. Vší silou dupnu na brzdy a neděje se NIC! Přesně jak říkal instruktor David: „Když nemáš kontakt s asfaltem, ani vyspělá elektronika Lexusu ti nepomůže.“ Zas měl pravdu. Místem, kde jsem při čtyřicítce už dávno stál, proplouvám nekontrolovaně jak postřelený křižník Moskva, pak se konečně chytí gumy a já po desítkách poučných metrů konečně stojím.

Být to na přechodu pro chodce, nemáme nikdo šanci. Děsivé.

Po třech hodinách už toho máme všichni pro dnešek dost. Bylo to skvělé! Poučné, praktické a pomohlo mi to ještě lépe poznat moje auto v mezních situacích. Vím jistě, že se s Davidem na polygonu nevidíme naposled!

Poučení z jednoho středečního odpoledne je jasné. I když máš skvělé auto, nezapomínej na pokoru, nechej si poradit od odborníků a v bezpečném prostředí si vyzkoušej, jak se v krizových situacích chovat.

Partnerem zážitku je Libros Ostrava

S kódem LEXUSSKOLASMYKU získejte slevu 10 % na Školu smyku a bezpečné jízdy od Libros! Platí jen do 31. 3. 2023!

Více na www.zazitkylibros.cz!

Sdílejte článek