Byznys
07/10/2017 Tomáš Svoboda

Zázrak z medu: Marlenka získala třetí místo v soutěži Rodinná firma roku

Za zázrak z medu považují v Arménii, rodné zemi Gevorga Avetisjana, sladký byznys v podobě firmy Marlenka, kterou založil v roce 2003 ve Frýdku-Místku. Výrobce (nejen) oblíbených medových dortů nyní získal prestižní ocenění v soutěži Equa bank Rodinná firma roku 2017.

V šestém ročníku soutěže, kterou organizuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), se Marlenka umístila na třetím místě v kategorii středně velkých firem. Mezi nimi zvítězila potravinářská společnost Emco.

Vavřín nejlepší malé rodinné firmy drží olomoucký podnik z oblasti průmyslové hygieny Lorika CZ. Cenu veřejnosti si odnesla firma Proxim, která působí v chemickém průmyslu.

Jak ukazuje vývoj na tuzemském trhu, rodinné firmy zažívají nebývalý boom a začínají se stávat pilířem tuzemské ekonomiky. Podle nedávného průzkumu AMSP ČR se rodinná firma stává nejvyhledávanějším obchodním partnerem z hlediska spotřebitelů a také investorů.

„Rodinné podnikání se začíná stávat, podobně jako ve vyspělých ekonomikách, hlavním pilířem podnikání. Pro začínající podnikatele jsou přirozenými vzory a pro své okolí častým sociálním podporovatelem. I to je důvod, proč jsme rok 2018 vyhlásili Rokem rodinného podnikání. Podpora a zviditelňování tohoto segmentu je vizitkou každé vyspělé ekonomiky,“ uvedl Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Tuzemská soutěž o nejlepší rodinné firmy roku 2017 vyvrcholila na Dni podnikatelů ČR v úterý 3. října 2017.

Marlenka dobývá svět

Firma Marlenka, která své podnikání postavila na medových dortech vyráběných podle tradiční staroarménské receptury, dnes zhruba 70 % své produkce vyváží do 40 zemí světa, a to v Evropě, Asii, Africe i Americe.

„To se ale časem změní. Chceme obsloužit celý svět,“ konstatoval v rozhovoru pro server businessinfo.cz majitel a zakladatel Gevorg Avetisjan.

Původní ruční výroba je otázkou pouze speciálních zakázek. V továrně na okraji Frýdku-Místku se vyrobí denně zhruba 25 tisíc dortů, medových kuliček, snacků, napoleonek, eclairs či rolád. Stále si však zakládají na tom, že vše je ryze přírodní a bez umělých konzervantů.

„Používáme pouze přírodní ingredience jako kvalitní český a slovenský med, palmový tuk, čerstvé ořechy či čerstvé ovoce vysušené mrazem. V našich sladkostech nenajdete žádné náhražky či umělé konzervanty. Přesto máme laboratorními testy ověřeno, že naše výrobky vydrží při správném skladování čerstvé až devět měsíců. Med, který přidáváme do všech našich výrobků, je sám o sobě přírodním konzervantem,“ vysvětlil majitel.

V rámci budoucího rozvoje plánuje napříč Českem rozšiřovat síť vlastních kaváren na bázi franšíz, kde si lidé budou moci objednat všechny produkty včetně kávy. „S kavárnami chceme expandovat i do zahraničí,“ dodal Avetisjan, pod jehož vedením firma roste o zhruba 20 % ročně. Za loňský rok utržila 420 milionů korun.

V minulých letech pro ni byly zásadní především masivní investice do výrobního zázemí. V roce 2014 byla k původní hale přistavěna dvoupatrová výrobní hala včetně automatizovaných linek na výrobu Napoleonků a oblíbených kuliček Marlenka. Zároveň bylo pro veřejnost otevřeno návštěvnické centrum.

Sdílejte článek