Nejnovější zprávy: Bohumínský žhář rodinu už dříve ohrožoval plynovou pistolí Sundejte roušky, hygienici kromě okresu FM zmírnili opatření

Společnost

​Zdravotníci radí, jak si v klidu užívat advent a Vánoce

Ačkoli by měly být Vánoce svátky klidu, paradoxně jsou pro mnohé spíše významným zdrojem napětí i únavy.

Ilustrační foto: Archiv

Shon při pořizování dárků, předvánoční úklidový nápor i maraton v pečení se odráží na našem těle, nemluvě o úrazech, které může touha po sváteční dokonalosti přivodit.

Stejně tak dopřávání si všech vánočních dobrot může přinést namísto kýžené spokojenosti nakonec trávící nesnáze. Jak se podobným problémům vyhnout a užít si sváteční čas, radí specialisté z nemocnic skupiny AGEL.

Šťastné, nazdobené, voňavé, dokonalé – takové si často Vánoce představujeme, ovšem naše očekávání se mohou ve vší snaze rázem změnit.

„Velmi často totiž v předvánočním čase potkáváme v rehabilitačních ambulancích vystresované ženy, které to přehnaly s úklidem, mají bolesti, nebo se nemohou ani pohnout. Nezvyklou intenzivní prací přetíží především svaly ramen a předloktí, ale i svaly v oblasti kyčlí a kolen, vzniklé často při běhání po žebříku. Při zvedání břemen a častém předklánění se také objeví bolesti v zádech. Problém, který jsme si způsobili během pár hodin, se ale může léčit dlouhou dobu. Jde o záněty šlach a úponů, které vznikly při enormní zátěží,“ varuje MUDr. Barbora Zbránková, primářka rehabilitačního oddělení Nemocnice Český Těšín, která patří do skupiny AGEL.

Upozorňuje také na „úklidové“ úrazy často přivozené stresem, roztržitostí a nepozorností sváteční době vlastní, které mohou skončit těžkým úrazem a vánočním pobytem na traumatologickém oddělení.

Když už se do velkého úklidu s vervou a vybaveni nejrůznějšími čisticími a dezinfekčními prostředky pustíme, podle ústavního hygienika Vítkovické nemocnice Bc. Radka Mikšíka není nutné tyto práce přehánět. Jednou z nejdůležitějších věcí je totiž zcela nenáročné a tolik důležité větrání.

„V našich domácnostech se vyskytují různé druhy mikroorganismů, jedny z nejrizikovějších jsou plísně. A pokud doma pravidelně nevětráme, máme vlhký byt, plísně se tak samozřejmě množí a mohou vyvolávat různá respirační onemocnění,“ uvádí Bc. Radek Mikšík s doporučením, že v zimním období bychom měli větrat intenzivně a krátce, nejlépe vytvořením průvanu.

U samotného úklidu pak není nutné být vyzbrojeni zástupem dezinfekčních prostředků. V domácnostech si nejčastěji vystačíme s klasickým saponátem.

„Když požíváme dezinfekční prostředek, mikroorganizmy zabíjíme. Naším cílem by však mělo být žít s mikroorganismy v domácnosti v symbióze, protože jsou většinou našemu tělu vlastní a nejsou pro nás až tak škodlivé,“ vysvětluje hygienik Vítkovické nemocnice v Ostravě, která patří do skupiny AGEL.

Pokud však doma máme nějakého mazlíčka, dezinfekce je na místě. „Doporučil bych však jednotýdenní frekvenci, určitě také číst návody k použití a nemíchat dezinfekčními prostředky s jinými dezinfekcemi či saponáty, protože reakcí mohou vznikat různé chemické výpary, které nás mohou dráždit,“ dodává Bc. Radek Mikšík.

Při velkém úklidu se samozřejmě nevyhneme ani praní ložního prádla, závěsů a záclon, podle hygienika Vítkovické nemocnice běžně stačí použít při praní tohoto prádla 60 stupňů a není nutné v domácích podmínkách na běžně znečištěné prádlo používat 90stupňové prací programy.

Uklizeno, napečeno, připraveno, teď už si jen vychutnat sváteční menu, neodolatelné cukroví, alkohol. Podle vedoucí nutriční terapeutky Vítkovické nemocnice skupiny AGEL Olgy Plačkové Vánoce nemusí nijak negativně ovlivnit naši hmotnost ani zdraví. A to dokonce ani v případech, kdy si dopřejeme vánoční dobroty. Stačí se jen řídit několika pravidly.

„Určitě se nemusíme vzdávat tradičních jídel. Vhodné je ale vybrat si pro jejich přípravu zdravější suroviny i technologické postupy. Kapra můžeme vařit, dusit, péct nebo zapékat, majonézu v bramborovém salátu lze nahradit jogurtem či trochou kvalitního oleje a místo destilátu si můžeme o svátcích připít třeba vinným střikem. Na trávení jsou navíc skvělé čerstvé bylinky,“ radí Olga Plačková.

Velmi důležitá je však ve stravě pravidelnost a umírněnost. Ideální je stravu rozložit do čtyř až pěti dávek jídla denně a poslední jídlo jíst minimálně dvě hodiny před ulehnutím ke spánku.

„Pokud dodržujeme pravidelnost a střídmé porce, pak nevadí ani řízek z kapra, nebo to, že si dopřejeme pár kousků cukroví,“ prozrazuje nutriční terapeutka s tím, že v takovém případě by se ale vánoční hodování mělo omezit pouze na den či dva, nikoliv celý týden či dokonce více.

S příjmem potravin jde však ruku v ruce také výdej, a to prostřednictvím pohybu, na který by hodující určitě neměli zapomínat. Ten pomůže jednak eliminovat ukládání kil, umožní lidem lépe si pak vychutnat další dobroty a navíc přispěje i k tvorbě endorfinů, které celkově pozitivně ovlivní pocit ze svátků.

„Naopak nezdravá strava, přejídání, stres a pasivní trávení volného času mohou vést nejen k přibývání na váze, ale také žlučníkovým kolikám, zánětům slinivky břišní, žaludečním problémům či dekompenzaci cukrovky,“ varuje Olga Plačková s doporučením, že rodinná procházka do přírody nejenže potěší na duchu, ale je také ideální pohybovou aktivitou pro tělo, které většinu vánočního času tráví na gauči.

S novým rokem pak přichází doba předsevzetí. Svaly během vánoční pohody zlenivěly, kila přibyla, což je ideální základ pro to, začít s redukcí váhy. Ovšem i tady může číhat nebezpečí, pokud se své novoroční výzvy chopíme zostra. Nevhodná enormní zátěž vede k přetížení, na které tělo není zvyklé, a bolesti jsou tady.

„Ze začátku spadnou kila nějak snadno, po 2 týdnech se celý proces zabrzdí a tady vytrvá jen ten, kdo si opravdu věří. Pod dohledem opravdových odborníků se snáze hubne i jen proto, že funguje jakási kontrola. Kontrola příjmu potravy, ale hlavně výdeje. Pohybová aktivita je v rámci redukce váhy naprosto zásadní. A zase v tomto případě platí méně je více. Raději menší energetický výdej ale dlouhodobě a pravidelně,“ radí také primářka rehabilitace Nemocnice Český Těšín, MUDr. Barbora Zbránková s tím, že například plavání přináší významný energetický výdej, lyže, brusle, běžky jsou pak typickými zimními sporty, které nás mohou krásně odtučnit.

A pokud fitko, tak pod dohledem trenérů, kteří dohlédnou na správné pohybové stereotypy.

AGEL patří mezi nejzkušenější soukromé poskytovatele zdravotní péče u nás, již brzy oslaví 30 let na trhu. Do rozvoje svých nemocnic, kterých v Česku a na Slovensku provozuje 22, i dalších specializovaných zdravotnických zařízení, každoročně investuje stovky miliónů korun. A výjimkou není ani Podhorská nemocnice s pracovišti v Rýmařově a Bruntále.