Zlaté české ručičky aneb jak vzniká vzácná Jawa 650 RetroTrail
Společnost VMP MOTORCYCLES s.r.o. byla založena v r. 1995. Od roku 2013 je autorizovaným prodejcem a servisem pro Indian Motorcycle. V roce 2021 se VMP MOTORCYCLES stala oficiálním distributorem značky JAWA.
Nejen o tom, jak se k domácí značce dostali a v čem jsou výjimeční, jsme si popovídali s majitelem a srdcařem Miroslavem Žižkou.
Co pro vás motorky znamenají?
Řadím se mezi ty pacienty, kteří by kvůli motorce položili snad i svůj život. Alespoň to tak zprvu bývalo a já neviděl věci kolem. Teď už vnímám více, asi věkem, a rád si to ostatní prohlížím a zažívám nejraději právě ze sedla motocyklu. Ale abych nebyl jen povrchní pokrytec, tak přiznávám, že se vždy pak těším domů za manželkou nebo na setkání se svými nejbližšími, ke kterým krom rodinných příslušníků, patří také má druhá rodina a tou je náš klub sdružující jezdce na motocyklech Indian, s názvem First Czech. Ale teď už bychom mohli změnit téma a značku motocyklu, viď?
Vedle amerického Indiána nyní prodáváte také Jawy, co vás k tomu vedlo?
Rok 2019. Doba covidová a stále by to šlo. Ono by to šlo i nadále, kdyby se nestalo to, že byl nedostatek komponentů a tím vázly i dodávky motocyklů. V roce následujícím jsme dostali na „příděl“ pouze 22 motocyklů Indian určených k prodeji zákazníkům. A tehdy padlo rozhodnutí hledat druhou značku a stát se jejím dealerem. V první řadě šlo o to, aby to nebyla značka konkurenční k té první. Do užšího výběru se dostaly značky Royal Enfield a právě Jawa. Royal Enfield nám celkově vycházel na miskách vah ekonomicky lépe, ale jak se říká, srdci neporučíš… A jelo se na jednání k Jirkovi Kraftovi do podniku Jawa.
Který model týnecké značky je mezi zákazníky nejoblíbenější a který máte nejraději vy?
Zákaznická srdce hovoří pro Jawa Pérák a to moje bije pro řadu OHC. Proč? Protože je to typ motocyklu, který má největší podíl vyrobených dílů v české Jawě a tam se i kompletuje. A navíc je to takový strojek, nepokoj a silně emotivní – nejsilnější zážitek z jízdy, bezpochyby.
Chybí dnes podle vás něco v poměrně široké modelové nabídce Jawy?
Jednoznačně ano. Chybí tam silný, vlajkový model, který bych rád viděl stavěný v Čechách. Ten by ani nemusel být vyráběný ve velké sérii a ideálně by se mohlo jednat o základ stroje o objemu převyšujícím 1000 centimetrů kubických a na jeho základě, na přání zákazníka, tento kompletovat do několika možných variant. Myslím, že tohle by značce výrazně zvedlo prestiž, i když u tohoto konkrétního typu motocyklu by se v dnešní době zcela určitě nejednalo o nějakou ziskovost, jestli vůbec nějakou. Ale myslím, že by to mohlo pomoci tuzemské Jawě jako celku. Každopádně se něco takového v Týnci nad Sázavou chystá!
Foto: se souhlasem Miroslava Žižky
Ve spolupráci s českým výrobcem nyní připravujete vlastní model. O co se bude jednat a jak se tento nápad zrodil?
No ten nápad se zrodil daleko dříve, než bylo něco známo o úvaze Jawy produkovat řadu 650 OHC. Chtěl jsem stavět něco na podvozku OHC 350, ale jen tak jeden, či několik málo kousků pro kamarády. Bylo jaro, pak léto roku 2023 a já už věděl, že šestsetpadesátky budou. Počkal jsem si a hned jednu z prvních s rámovým číslem 000010 si zamluvil v podniku. Nula, nula desítka, byla vlastně tou úplně první v černém barevném provedení. A začalo se testovat! Silnice, šotolina, lehký terén a někdy jsi s tím musel i skočit přes mez. Šestsetpadesátka to vyhrála a přišly první plány. Dále se bude jednat o motocykl schopný snést vyšší zátěž a to i hlavně v terénu. Zrodila se myšlenka, která ponese název Jawa 650 RetroTrail. Záštitu nad tímto projektem nakonec převzal i podnik Jawa.
V čem všem se liší Jawa 650 RetroTrail od svých továrních sourozenců (modely Jawa 650 OHC a Sport)?
Tady bych to vzal bodově... Zkrácené a výše posazené blatníky, které budou vždy v barvě bílé, aby evokovaly sportovního ducha minulosti. Jiné posazení nádrže, vepředu snížená, vzadu zvýšená, opatřená třířadou šachovnicí – pamětníci vědí. Přepracované svody výfuků, od střední části ke koncovkám a jejich umístění výš od vozovky. V přední části bude elegantní, ale i funkční chránič výfukových svodů, vyrobený z hliníkové slitiny. Vyhřívané rukojeti v základním provedení RetroTrail. Zvýšený výkon a kroutící moment na motoru. Hrubé pneumatiky od firmy Mitas, dodávající drsný vzhled. Limitovaná edice a to o počtu pouhých 15 kusů!. Volitelné barvy u nádrže a bočních kastlíků / černá / červená / modrá / žlutá /. Hrubé hliníkové stupačky jezdce i spolujezdce
Foto: se souhlasem VMP MOTORCYCLES s.r.o.
V přípravě máme i doplňková řešení k těmto motocyklům. Intenzivně testujeme a poté nabídneme jako doplněk: boční látkové brašny i s držáky, kit na zvýšení přední vidlice pérování, zadní plyno-kapalinové tlumiče pérování s možností plynulé regulace A možná časem i víc.
Proč právě 15 kusů a jaká bude cenovka této limitované edice?
Patnáct proto, že se jsme se báli odezvy od zákazníků, ale tyto obavy se brzy rozptýlily, neb jsouzamluveny téměř všechny kusy z patnácti a ten „nultý“ s prozatímním číslem 1, je zatím vlastně jediným, který brázdí české i zahraniční silnice. Takže tímto děkuji všem odvážným, co nám věří a těší se na ten svůj, jeden z patnácti kousků. Cenovka se bude pohybovat okolo 180 tisíc korun včetně DPH a za to noví majitelé dostanou ten výše zmíněný nadstandard a budou v klubu 15 patnácti výjimečných.
Vzhledem k prodejnímu úspěchu RetroTraila, připravujete i další podobné projekty?
Původně ano a ta další myšlenka patřila nově pojatému stroji s názvem RetroSixDays. Pro nás ale bohužel vstoupí v platnost norma Euro5+ a to začátkem měsíce ledna, roku následujícího. Takže hádáte správně, když vám vyšlo, že stávající 650 OHC toto neustojí. Budeme ale hledat pro tento nový počin jiný, tomu vhodný podvozek.