Společnost
01/06/2020 Jaroslav Baďura

Zprvu nechtěné, nyní oblíbené. Tramvaje Stadler jezdí v Ostravě už dva roky

​V sobotu 30. května to byly přesně dva roky od doby, kdy byly zahájeny testy pro zkušební provoz s nejmodernější tramvají v Česku. Tyrkysové „Štádlerky“ se staly novým symbolem Ostravy i vlajkovou lodí Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Část ostravské veřejnosti vyčítala dopravnímu podniku, že nakupuje v zahraničí, když existují domácí výrobci tramvají.

V segmentu, který Ostrava potřebovala, však lepší výrobek nebyl.

„Nákup Stadlerů byl jednoznačně pozitivním krokem. Jsou téměř bezporuchové, tiché a staly se symbolem našeho moderního dopravního podniku,“ říká na adresu Stadlerů generální ředitel DPO Daniel Morys.

Čtyřicet kusů moderních vozidel, v hodnotě přibližně miliardy korun, dodala do Ostravy švýcarská firma Stadler, která se tímto krokem dostala vlastně vůbec poprvé v segmentu tramvajových vozidel na český trh. Zahraniční dodavatel zároveň deklaroval, že 40 % dodávky je tvořeno českými dodavateli.

Všechny vozy jsou klimatizované, nízkopodlažní, se zabudovaným kamerovým systémem, Wi-Fi i USB nabíjecími porty. Celkem ujely již 3,5 milionu kilometrů.

Nejvíce najel vůz s evidenčním číslem 1701, který přijel do Ostravy 24. dubna 2018 a to 128 862 km. Poslední vůz s číslem 1740 dorazil do Ostravy 23. října 2019. Momentálně jsou Stadlery nejvíce vypravovány na lince č. 8.

Dopravní podnik Ostrava v roce 2017 vyhlásil anketu o nejlepší název pro tyto tramvaje. Vítězný název nOVA se však příliš nepoužívá a mezi obyvateli Ostravy jsou tyrkysová vozidla nazývána domácky „Štádlerky“.

Ostravané si také odhlasovali, že vozidla budou zdobit nad druhými dveřmi tři ostravské vykřičníky. Stadlery si v listopadu 2019 nasadily kníry na podporu akce Movember a letos v březnu DPO vypravil, u příležitosti MDŽ, do provozu Paní Tramvaj, kdy na čelní stranu tramvaje nalepil dívčí rty.

Ty však brzy překryla rouška z důvodu koronavirové krize.

Sdílejte článek