Společnost
23/02/2023 Petr Sobol

Nové domy, sportovní haly i tramvaj. Do historického centra Orlové se může vrátit život

Pohornická krajina v Moravskoslezském kraji ožívá. Velké plány má Karviná a proměnou by mohlo projít i historické centrum Orlové.

Do čela Orlové se po podzimních volbách postavila Lenka Brzyszkowská, která se stala první starostkou v historii města. „O to více beru tuto funkci zodpovědně a s respektem,“ řekla pro patriotmagazin.cz.

V Karviné ožívá okolí slavného šikmého kostela. A zajímavé plány má se svou historickou částí taky Orlová. „Chceme ji zrevitalizovat a vrátit tam život,“ prohlásila Lenka Brzyszkowská. Starou Orlovou by měla procházet tramvajová trať z Karviné do Ostravy, která povede po starých vlečkách. „Měla by vést i centrem města. Z Orlové bychom mohli být v Ostravě za 17 minut, což je krásné. No a když tady bude tramvaj, tak musíme vyřešit i parkování a zastávky. Proto ve staré Orlové chceme vybudovat nové inženýrské sítě, aby tady v budoucnu mohly být rodinné domy nebo třeba sportovní hala,“ dodala starostka. Velká proměna čeká také okolí bývalého dolu Lazy, kde by měla vyrůst nová průmyslová zóna. „Dle informací z Moravskoslezkého kraje je o tyto plochy velký zájem developerů, tím vzniknou nová pracovní místa. A ti lidé budou potřebovat taky někde bydlet. I proto chceme historickou část Orlové vrátit zpátky do hry,“ prozradila Brzyszkowská.

Hlavní prioritou, které si nové vedení města dalo po nástupu do funkce, je parkování. Radnice proto v současné době nechává zpracovat management parkování a dopravy, který by měl prozradit víc. „Mělo by nám to říct, kde by se dala postavit nová parkovací místa, co zlepšit, jaké ulice případně zjednosměrnit. Je nám ale jasné, že ne všechna auta nacpeme do centra města, proto je třeba vybudovat i odstavná parkoviště, ke kterým by mohla fungovat kyvadlová doprava,“ nastínila starostka své plány.

Na radnici se uvažuje také o malých „obchvatech“ města, jehož centrem vede Masarykova třída, která bývá odpoledne ucpaná. A když se na ní něco stane, tak lidé nemají možnost, jak ji objet. „Objízdné trasy byly naplánovány už dříve. A ty možnosti tady stále jsou,“ prohlásila Brzyszkowská, která před příchodem na orlovskou radnici pracovala na krajském úřadě, z něhož je nyní uvolněná.


Foto: se souhlasem Orlové

Tak, jako i v jiných částech města, mají lidé velký problém s parkováním na orlovském sídlišti Pátá etapa. Situace bude o to horší, až se začne s opravou podzemního parkoviště, které potřebuje kompletní rekonstrukci. „Pod střechu zatéká, bude se muset celá sundat. V původní verzi se počítalo s investicí ve výši 43 milionů korun, to však bylo ještě ve starých cenách. Proto nám dává smysl zainvestovat víc a parkovací místa vybudovat nově i na střeše,“ prozradila starostka. Na střeše podzemního parkoviště jsou sice ještě stále sportovní plochy, ty už jsou ale pro veřejnost uzavřené. „Od jejich otevření uplynulo dvacet let, přestaly vyhovovat. Přesunuly se však dolů na hřiště nové. A stejně tak dole letos vyroste i nové dětské hřiště,“ doplnila. Radnice se zároveň snaží oprášit starší projekty, které „hledaly“ prostory pro parkovací domy.

Dalším problémem, který obyvatele Orlové už řadu let trápí, je i zavřené a chátrající koupaliště. Z dřívější chlouby města je nyní ruina, která hyzdí okolí. „Vím, že je to nepopulární, ale bohužel musím říct, že my během čtyř let nové koupaliště nepostavíme. Město na něj nemá peníze a dotace na koupaliště nejsou,“ řekla upřímně Brzyszkowská. Ta má však s areálem jiné plány. „Chtěla bych prostor zrevitalizovat tak, aby se tam zase mohli vrátit lidé. Aby byla plocha připravena na oddechovou zónu, kde by třeba koupaliště jednou mohlo být,“ pokračovala.


Foto: se souhlasem Orlové

Koupaliště sice Orlová nemá, na podzim se ale dočkala nového náměstí. Na tom vyrostl i polyfunkční dům s byty, o které byl velký zájem, a dalšími nebytovými prostory. V jednom z nich už otevřela obuv a kožená galanterie, v dalších jednotkách bude zlatnictví, knihkupectví, pobočka RBP a kavárna s cukrárnou. „Před časem byl opět zveřejněn výzkum, podle něhož je Orlová nejhorším městem k životu, já si ale myslím, že si to nezaslouží. V dosahu několika kilometrů máme pět vlakových stanic, nemocnice i velká statutární města. Ze strategického pohledu je Orlová velmi dobrým místem pro život. Jasně, máme tady méně pracovních míst, na druhou stranu, v centru Ostravy jsme dříve než lidé z Poruby,“ uvedla starostka Brzyszkowská, která je v orlovské komunální politice už třetí volební období. „Dříve to bylo pro ženu v politice těžké. Pohledy některých mužů bývaly takové, že ženy patří jen do kuchyně. Ale jsem ráda, že se to změnilo a že naše společnost udělala velký pokrok. První měsíce v roli starostky byly hektické, je před námi však ještě spousta práce, na kterou se těším,“ uzavřela.

Sdílejte článek